تضمین سود ۱۸درصدی به توسعه‌گران بافت فرسوده

۱۳۹۶/۱۰/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۶۴۱

هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با بیان اینکه به ازای میزان سرمایه‌گذاری توسعه‌گران بافت فرسوده سود تضمین شده 18 درصد پرداخت می‌شود، گفت: احتمال اینکه برخی واحدهای نوسازی شده در بافت فرسوده برای اجرای طرح استیجاری مسکن اجتماعی استفاده شود، وجود دارد.

به گزارش ایلنا، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری با اشاره به برنامه دولت برای احیای بافت فرسوده در پایتخت اظهار کرد: با توجه به تنگناهای مالی دولت و اهمیت نوسازی بافت فرسوده، تصمیم بر این گرفته شد تا از اراضی متعلق به دولت در بافت مرکزی شهر برای نوسازی استفاده شود.

وی ادامه داد: بنا براین بدون قیمت‌گذاری، این اراضی را در اختیار سازندگان بخش خصوصی علاقه‌مند قرار دادیم و قرار بر این است که توسعه‌گران بابت هزینه‌یی که در طول دوره ساخت و ساز در بافت فرسوده انجام می‌دهند از دولت سود تضمین شده 18درصد دریافت کنند. سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تاکید کرد: همچنین در پایان دوره ساخت، هزینه‌های ساخت احتساب و سازندگان در ازای هزینه‌یی که انجام داده‌اند مالک بخشی از واحدهای ساخته شده می‌شوند.

عشایری تاکید کرد: بنا بر این بر اساس میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مناطق، واحدهای ساخته شده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بخش خصوصی می‌تواند با قیمت کارشناسی این واحدها را به فروش برساند.

وی تاکید کرد: البته در فروش این واحدها سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز یکم در اولویت هستند.

عشایری ادامه داد: بخشی از واحدهای ساخته شده به عنوان پشتیبان طرح استفاده می‌شوند یعنی اینکه در مرحله بعدی منطقه‌یی که توسط توسعه‌گران برای ساخت و ساز انتخاب می‌شوند در صورت رضایت ساکنان منطقه پس از واگذاری اراضی به توسعه‌گران، ساکنان ساختمان بافت فرسوده در واحدهای پشتیبان مستقر می‌شوند و واحد خود را برای نوسازی به توسعه‌گر تحویل می‌دهند. سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری تاکید کرد: در نهایت پس از اتمام طرح و دوره نهایتا 15ساله اگر متقاضی برای واحدهای سهم دولت وجود نداشت، از این واحدهای پشتیبان سهم دولت در اجرای طرح مسکن اجتماعی استفاده می‌شود. به این معنا که واحدها با قیمت‌ ارزان‌تر و یارانه‌یی در اختیار مخاطبان طرح مسکن اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌یی که هفته گذشته در محله سیروس کلنگ‌زنی شد، گفت: این پروژه نوسازی یکصد واحدی در محله سیروس پس از صدور پروانه ساخت 30 ماهه به اجرا می‌رسد و متراژ واحدهای آن بین 75 تا 110 متر است.

عشایری با بیان اینکه در حال حاضر 7 هزار مترمربع از اراضی متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری در بافت فرسوده تهران باقی مانده است، گفت: این اراضی در قطعات 500 تا 700متری در این منطقه وجود دارند و با انبوه‌سازان برای واگذاری اراضی و اجرای نوسازی وارد مذاکره شده‌ایم. وی تاکید کرد: موضوع مهم این است که پرداخت سود 18درصد به انبوه‌سازان تضمین شده است و به محض اتمام ساخت واحدها برای فروش به انبوه‌سازان واگذار می‌شود.

به گزارش «تعادل» طرح مسکن مهر که در دولت محمود احمدی‌نژاد با صرف هزینه‌های بسیار بر جامعه و اقتصاد کشور راه‌اندازی شد به دلالیل گوناگون در تامین مسکن اقشار ضعیف موفق نشد و به همین دلیل دولت روحانی بعد از روی کارآمدن مخالفت خود را با این طرح اعلام و عنوان کرد که برای تامین مسکن اقشار کم درآمد طرح مسکن اجتماعی را جایگزین مسکن مهر خواهد کرد. طرح مسکن اجتماعی با اشراف بر نواقص و کاستی‌های مسکن مهر با ترکیب دوهدف مهم قصد دارد اقشار کم‌درآمد را خانه‌دار کند. در این طرح با انتخاب بافت‌های فرسوده درون شهرها و تامین زمین مورد نیاز ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری به عنوان نخستین هدف در دستورکار قرار گرفته است و از سوی دیگر با ساخت مجتمع‌های مسکونی علاوه بر سکونت مالکان این خانه‌های قدیمی بخشی از متقاضیان کم‌درآمد مسکن در واحدهای ساخته شده جای می‌گیرند.

در این طرح که ویژه اقشار کم‌درآمد و دهک‌های اول و دوم جامعه تدوین شده، روش‌های مختلفی برای تامین مسکن این خانوارها پیش‌بینی شده است که به مرور و در طول ۶‌سال اجرایی می‌شود. طرح تامین مسکن اقشار کم‌درآمد علاوه بر اینکه افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شود، گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شوند را نیز

در برمی‌گیرد که شناسایی این گروه‌ها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

بر این اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساز و کار شناسایی را در نظر گرفته و بر اساس تفاهمنامه مسوولیت‌های مشخصی را برعهده گرفته و کاملا برای این امر تجهیز شده است. گروه اول متقاضیان این طرح گروه‌های کم‌درآمد جامعه هستند اما بخش دیگری از جامعه هدف این طرح شامل اقشار میانی جامعه می‌شود، در این بخش تامین مسکن کارگرانی که نیازمند حمایت برای خرید مسکن از جمله پرداخت تسهیلات هستند در نظر گرفته ‌شده‌اند؛ همچنین از طریق تامین زمین و با شرط ساخت می‌توان به نیاز گروه‌های شناسایی‌شده پاسخ داد. این طرح با مصوبه دوم اسفند ماه سال گذشته هیات دولت در کشور آغاز شده و مکاتبات لازم جهت تامین اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات بانکی این طرح به بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال شده است. برای اجرایی شدن این طرح قرار است 24هزار و 375 میلیارد ریال تسهیلات بانکی و یک‌هزار و 670 میلیارد ریال اعتبار بلاعوض اختصاص یابد که متعاقب آن بنیاد مسکن در این طرح ساخت تعداد 10هزار مسکن حمایتی، خرید 20هزار مسکن حمایتی و کمک بلاعوض برای خرید 5 هزار واحد مسکن بدون متقاضی را در سال 96 در دستور کار خود قرار می‌دهد. در این طرح ملی ساخت 10هزار مسکن استیجاری، پرداخت 15هزار تسهیلات به سازندگان مسکن اجتماعی، پرداخت 15هزار کمک اجاره‌بها در شهرهای زیر 500هزار نفر و 20هزار در شهرهای بالای 500 هزار نفر از برنامه‌های دولت است، ضمن اینکه در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی برای 5 هزار واحد مسکن نیز تسهیلات قرض‌الحسنه ودیعه در نظر گرفته شده است. به گفته حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی در این طرح با حمایت دولت 4 گروه جامعه از جمله خانه اولی‌ها که فاقد مسکن هستند با استفاده از رژیم پس‌انداز صاحب خانه می‌شوند. با اتمام پروژه مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعی و حمایتی در کشور آغاز می‌شود و در پنج سال آینده دولت در نظر دارد 500 هزار مسکن برای اقشار کم درآمد در کشور احداث کند.

 

 

ارسال نظر