روی خط نیرو

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۹۰

کاهش 20 درصدی بارش تا دی ‌ماه

پاون| میزان بارش‌های تجمعی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30درصد کاهش داشته است. شرکت مدیریت منابع آب ایران با ارائه گزارشی از میزان بارش‌های تجمعی روزانه به تفکیک حوضه‌های آبریز درجه یک و درجه دو کشور اعلام کرد: از ابتدای سال آبی جاری، اول مهر ماه تا شنبه 16دی ماه جاری، میزان بارش‌های تجمعی در حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30درصد کاهش داشته است.

میزان بارش‌های سال گذشته حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان از ابتدای مهر ماه تا 16دی ماه سال آبی گذشته (96-95) برابر 74.7میلی‌متر بوده که در سال آبی جاری(97-96) با 30درصد کاهش به 44.7میلی‌متر رسیده است. در این گزارش ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از ابتدای مهر ماه تا 16دی ماه سال آبی 97-96 بالغ بر 33.9میلی‌متر بوده که این مقدار بارندگی در مقایسه با سال آبی گذشته در مدت مشابه 54 میلی‌متر به میزان 20.1درصد کاهش داشته است. حجم بارش‌های اول مهر تا 16دی ماه جاری معادل 55 میلیارد و 868 میلیون متر مکعب بوده است.

بستن 217 حلقه چاه غیر مجاز در کرمانشاه

پاون| معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌یی استان کرمانشاه از صرفه‌جویی 7میلیون مترمکعبی در مصرف آب با انسداد 217حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

محمودرضا شهلایی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی دشت‌های استان کرمانشاه امسال حدود 10میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود، اظهار کرد: از این میزان تاکنون حدود 10درصد(یک میلیارد تومان) تخصیص پیدا کرده است. وی ادامه داد: با وجود عدم تخصیص اعتبار کافی در 9ماهه امسال اقدامات خوبی برای اجرای این طرح صورت گرفته که ازجمله آنها می‌توان به انسداد 217حلقه چاه غیرمجاز در استان اشاره کرد. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌یی استان کرمانشاه، میزان صرفه‌جویی که از محل انسداد این چاه‌ها صورت گرفته را حدود 7میلیون مترمکعب اعلام کرد. به گفته این مسوول برای امسال پیش‌بینی شده بود حدود 500 چاه غیرمجاز در کرمانشاه مسدود شود اما عدم تخصیص اعتبار کار را دشوار می‌کند. شهلایی تعداد چاه‌های غیرمجاز فعال کرمانشاه را حدود 5 هزار حلقه برآورد کرد که تقریبا همه آنها در بخش کشاورزی هستند. وی افزود: به علاوه از ابتدای امسال 35دستگاه حفاری و موتور تلمبه غیرمجاز نیز در استان ضبط شده است. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌یی استان کرمانشاه درباره نصب کنتور هوشمند روی چاه‌ها نیز با بیان اینکه روند این کار تغییر کرده و نیازمند همکاری سایر بخش‌ها و البته تخصیص اعتبار است، خاطرنشان کرد: تعداد کنتورهای هوشمندی که از ابتدای طرح در استان نصب شده حدود 1300مورد بوده و از ابتدای امسال نیز حدود 15مورد نصب شده است. شهلایی از برخورد جدی با کشت محصولات پرمصرف به خصوص برنج نیز به عنوان دیگر اقدامات انجام شده، یاد کرد و گفت: در دو شهرستان صحنه و هرسین برای حدود 790هکتار برنجکاری تامین دلیل گرفتیم و درحال طی روند قانونی برای مطالبه جرایم هستیم تا عامل بازدارنده‌یی برای کشت محصولات پرمصرف باشد.

 

ارسال نظر