ششمین قدرت اقتصادی اروپا آماده سرمایه‌گذاری در ایران

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۳۰۱
ششمین قدرت اقتصادی اروپا آماده سرمایه‌گذاری در ایران

گروه بنگاه‌ها|

مناسبات ارتباطی ایران و لهستان از گذشته تا به امروز فراز و نشیب‌های فراوانی را طی کرده است؛ چه آن زمانی که مردم ایران در اوج سال‌های جنگ جهانی دوم، پذیرای مردم جنگ‌زده این کشور شدند و لهستانی‌ها را به‌عنوان میهمانان اروپایی به خانه‌های خود راه دادند و چه امروز که لهستان به‌عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا از برجام به‌عنوان یک سند بین‌المللی دفاع کند و تارهای ارتباطی و اقتصادی تازه‌یی را با کشورمان پیوند بزند.

براساس این دورنمای تاریخی و خاص است که سفیر ایران در لهستان معتقد است ششمین قدرت اقتصادی اروپا آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران است و ایران باید از شرایط خاصی که در کشور لهستان برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد شده، استفاده کند. رامین مهمان‌پرست به‌عنوان سفیر ایران در لهستان این روزها به استان‌های مختلف می‌رود تا از نقش لهستان در اتحادیه اروپا و برنامه‌هایی که این کشور برای سرمایه‌گذاری در کشورمان دارد، سخن بگوید و استان‌های مختلف کشورمان را برای این مناسبات ارتباطی تازه با لهستان آماده کند. مهمان‌پرست از ماه‌ها قبل با سفر در استان‌های مختلف کشور زمینه‌ همکاری و سرمایه‌گذاری کشور لهستان را تشریح می‌کند. تاکنون این برنامه را در استان‌های البرز، قزوین، آذربایجان‌شرقی و قزوین انجام داده و تفاهمنامه‌های اقتصادی خوبی تاکنون بین لهستان و استان‌های مختلف ایران منعقد شده و براساس اعلام مهمان‌پرست این کشور آماده همکاری کامل با ایران است. سفیر ایران در لهستان در سفرش به شیراز در کارگروه جذب و سرمایه‌گذاری استان فارس گفت: کشور لهستان با ۳۹ میلیون جمعیت و ۳۱۲کیلومترمربع یکی از موفق‌ترین کشور‌های اروپایی در زمینه سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف از مدتی قبل با انعقاد قرارداد‌های مختلفی با فعالان اقتصادی کشورمان در استان‌های مختلف آماده همکاری و تبادل دوجانبه اقتصادی در زمینه‌های معدن، راهسازی، کشاورزی، صنایع، گردشگری و محیط‌زیست است. استاندار فارس هم در این جلسه گفت: این فرصت بسیار خوبی برای توسعه، عمران و آبادانی و ایجاد اشتغال با کمک سرمایه‌گذاران لهستانی است و استان فارس در حوزه‌های معادن، کشاورزی، توریسم‌درمانی، علمی و دانشگاهی، عمرانی و پزشکی آماده همکاری و انعقاد قرارداد و تفاهمنامه‌یی دوجانبه با سرمایه‌داران کشور لهستان است. در این جلسه مقرر شد در آینده‌یی نزدیک یک گروه از فعالان اقتصادی و تحقیقاتی استان فارس برای بررسی زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری و انعقاد قرارداد‌های دوجانبه به کشور لهستان سفر کنند.

 لهستان می‌تواند شریک اقتصادی خوبی برای ایران باشد

سفیر ایران در لهستان گفت: ایران و لهستان وجوه مشترک اقتصادی زیادی با هم دارند و این کشور می‌تواند شریک اقتصادی خوبی برای کشورمان باشد. به گزارش ایرنا، رامین مهمان‌‌پرست در نشست بررسی تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری بین خوزستان و لهستان اظهار کرد: تغییراتی در لهستان طی سه هفته اخیر به وجود آمده که می‌تواند در جهت توسعه روابط ما با آنها باشد. وی گفت: وزیر توسعه اقتصادی و رییس کمیسیون مشترک ایران و لهستان که ایران را به‌عنوان یکی از پنج اولویت اصلی کار اقتصادی خودش معرفی کرده اخیرا به مسند نخست‌وزیری لهستان رسیده که ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. مهمان‌پرست افزود: نخست‌وزیر جدید لهستان همچنین تصمیم گرفته 70 مرکز توسعه تجاری در 70کشور دنیا ایجاد کند که ایران نخستین کشور برای این کار است. مهمان‌پرست با بیان اینکه موانعی برای ایران و لهستان در حوزه اقتصادی وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه فاینانس و نقل و انتقالات مالی، دولت جدید امریکا برای ما مانع‌‌تراشی می‌کند و برخی کشورهای منطقه نیز رابطه اقتصادی ایران و لهستان را

بر نمی‌تابند اما باوجود همه این فشارها روابط اقتصادی خوبی با لهستان داریم. مهمان‌پرست با اشاره به وضعیت واردات در کشور گفت: هیچ کشوری در دنیا بدون واردات کالا وجود ندارد اما واردات باید با تاکید بر انتقال تکنولوژی، انتقال سرمایه و فناوری‌های روز دنیا به کشور صورت گیرد. سفیر ایران در لهستان با تاکید بر اینکه اگر استان‌ها از ظرفیت خودشان استفاده کنند با سرعت قابل‌قبولی می‌توانند تحول ایجاد کنند، گفت: برای سرمایه‌گذاری لهستان در برخی استان‌ها تاکنون 5 تا 6 استان را انتخاب و وارد مذاکرده با لهستان کرده‌ایم و 4 استان نیز در لیست قرار دارند اما خوزستان جدی‌ترین پیگیری‌ها را برای همکاری اقتصادی با لهستان انجام داده است. وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوزستان اظهار کرد: باتوجه به ویژگی‌های مشترک لهستان و خوزستان باید با برنامه‌ریزی سریع زمینه رشد و توسعه همه‌جانبه اقتصادی استان را فراهم آورد.

سفیر ایران در لهستان با تاکید بر اینکه باید بتوانیم حضور لهستانی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در خوزستان فراهم کنیم، اظهار داشت: یکی از استانداران لهستان علاقه‌مند به سفر به خوزستان برای بررسی سرمایه‌گذاری در این استان است و امیدوارم این سفر هر چه زودتر انجام شود.وی ادامه داد: هر ساله در اردیبهشت ماه نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز در تهران برگزار می‌شود که شرکت‌های لهستانی علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه هستند که امسال نیز سعی می‌کنیم در زمان نمایشگاه آنها را به خوزستان بیاوریم. مهمان‌پرست بیان کرد: در بحث پالایشگاهی، نفت و گاز شرکت‎های نفتی لهستانی خرید را از ایران شروع کرده‌اند و مذاکراتی نیز انجام شده و شرکت لتوس لهستان اعلام کرده که آمادگی دارد علاوه بر خرید نفت در بخش پالایشگاهی در خوزستان هم سرمایه‌گذاری کند و آخرین تکنولوژی‌ها و تجهیزات را تامین کند که این یک فرصت بسیار خوب برای سرمایه‌گذاری در این بخش در استان خوزستان است.

وی بیان کرد: همچنین با توافقات انجام شده با طرف لهستانی اواخر آوریل یا ماه مه‌ (فروردین و اردیبهشت) سال آینده نمایشگاه ظرفیت‌های اقتصادی ایران در ورشو به نمایش گذاشته می‌شود. سفیر ایران در لهستان اظهار کرد: یکی از مشکلات اجرایی کردن فاینانس داشتن ضمانت‌های لازم است و دولت برای اینکه این فاینانس‌ها را مدیریت کند برای آن چارچوب تعیین کرده و اگر قرار است بانک مرکزی یا برخی بانک‌های داخلی ضمانت کنند باید محدوده مشخص شود که در هر بخشی تا چه سقفی می‌توان کار کرد. وی گفت: شرکتی که می‌خواهد از فاینانس لهستانی استفاده کند باید معتبر باشد و ضمانتنامه اجرایی لازم را داشته باشد تا طرف لهستانی به‌راحتی بتواند فاینانس را اختصاص دهد. سفیر ایران در لهستان بیان کرد: بحث همکاری‌های دانشگاهی با کشور لهستان از جمله مواردی است که به‌دنبال اجرایی کردن آن هستیم که لهستان به این مساله نیز با محور اقتصادی نگاه می‌کند. وی گفت: بر همین اساس می‌توانیم سطح آموزشی دانشجویان را ارتقا داده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و در این راستا دوره‌های مشترک میان دانشگاه‌های ایرانی و اروپایی به‌خصوص لهستان برگزار کنیم. وی ادامه داد: امسال برای نخستین‌بار در مقطع دکتری، یک دوره مشترک و مورد تایید وزارت علوم، میان دانشکده مدیریت دانشگاه ورشو و دانشکده مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد ایجاد شد و این دوره در دفترچه کنکور نیز وجود داشت. وی گفت: این دانشجویان اواخر ژانویه برای مدت یک سال همراه با یک استاد راهنما وارد لهستان می‌شوند.

مهمان‌پرست گفت: همچنین به‌دنبال راه‌اندازی دوره‌های مشابهی میان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و دانشگاه دوبلین و همچنین دانشگاه شهید چمران اهواز و یک دانشکده مهندسی در اروپا هستیم.

 ناآرامی‌های اخیر نتیجه ائتلاف کشورهایی است که نمی‌خواهند ایران مطرح باشد

سفیر ایران در لهستان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حوادث اخیر در برخی مناطق کشور گفت: در حوادث اخیر ایران برخی کشورهای خارجی تلاش کردند تا خدشه‌یی در داخل کشور ایجاد کنند که این حرکت نتیجه عصبانیت و ائتلاف کشورهایی است که نمی‌خواهند شاهد مطرح شدن کشورمان در منطقه و سطح بین‌المللی باشند. مهمان‌پرست گفت: برخی کشورهای منطقه نیت‌های درونی خودشان را آشکار کرده‌اند و حوادثی که اخیرا در کشور رخ داده، نشان می‌دهد که از سوی برخی کشورهای خارجی سازمان‌دهی شده است.

وی افزود: دشمنان کشور ما تمام تلاش‌شان را به کار گرفته‌اند تا جلوی توفیقات ما را بگیرند که در چنین وضعیتی نیاز است از درون قوی باشیم و باید تمهیداتی را دنبال کنیم تا رضایت عمومی را کسب کنیم و مشکلات را از پیش رو ‌برداریم. سفیر ایران در لهستان گفت: تحولات بین‌المللی بزرگی در حال رخ دادن است و توازن قدرت در کشورها و نوع روابط میان امریکا و اروپا در حال تغییر است. وی با تاکید بر اهمیت تحولات خاورمیانه توضیح داد: همزمان با تغییراتی که در اروپا و امریکا اتفاق می‌افتد مسائلی نیز در عراق، سوریه، لبنان و روابط میان ایران، عربستان و ترکیه در حال تغییر است. وی تاکید کرد: معادلاتی که به وسیله کشورهای مختلف با طراحی فتنه صورت می‌گیرد بدون محاسبه نقشه ایران به نتیجه نمی‌رسد و این موضوع ایران را در جایگاه ویژه‌یی قرار داده است. مهمان‌پرست با اشاره به مساله برجام یادآور شد: تغییر رویکردهایی که ایران در ارتباط با کشورهای دیگر داشته برای ما فضای جدیدی ایجاد کرده که این فضا و نقشی که کشور ما می‌تواند در تحولات منطقه‌یی و بین‌المللی داشته باشد بعضی دشمنان ما را عصبانی کرده است.

 

ارسال نظر