کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۵۱

 روزهای ناخوش سدهای خوزستان

ایرنا   حجم آب ورودی سدهای حوضه آبریز خوزستان، ازجمله کارون بزرگ، کرخه و مارون در سه ماهه نخست سال آبی جاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 31درصد کاهش یافت. مجموع حجم آب ورودی به سدهای حوضه آبریز استان خوزستان در سه ماهه نخست سال آبی گذشته (مهر تا آذر 96) 2 میلیارد و 436 میلیون مترمکعب بود که در دوره مشابه امسال با 31درصد کاهش به یک‌میلیارد و 683میلیون مترمکعب رسید. سال آبی از ابتدایی مهرماه هر سال آغاز می‌شود و تا 31 شهریور سال بعد ادامه می‌یابد. براساس گزارش چهارشنبه وزارت نیرو، بیشترین میزان کاهش در حجم آب ورودی مربوط به سد مارون با 58درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال است. بر پایه این گزارش، حجم آب ورودی به سدهای کرخه و سیمره که پارسال در این مدت 372 میلیون مترمکعب بود، امسال با 18درصد کاهش 305 میلیون مترمکعب شد. در سه ماهه نخست سال آبی جاری، حجم آب ورودی به سدهای دز 434، مارون 59 و جره 15میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با حجم آب ورودی پارسال به ترتیب 29، 58 و 36درصد کاهش داشت.  

 خاطرات غرضی از معین‌فر

ایلنا  وزیر اسبق نفت گفت: قانون وزارت نفت را مرحوم معین‌فر نوشت و به تصویب شورای انقلاب رساند که آثار مثبتی داشت. محمد غرضی وزیر اسبق نفت به عنوان کسی که با او در ارتباط بوده و سابقه همکاری با یکدیگر را داشته‌اند در گفت‌وگو با ایلنا گفت: معین‌فر جزو نیروهای ملی بود که در زمان ملی شدن صنعت نفت در دانشکده فنی فعال بود. وی افزود: بعد از کودتا در سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کند، چون مهندس ساختمان بود در دانشگاه ژاپن بورسیه می‌شود و مسائل مربوط به زلزله را دنبال می‌کند و مقررات‌نویس موضوعات زلزله در سازمان برنامه و بودجه که آن زمان تحت عنوان سازمان مدیریت بود، می‌شود. غرضی تصریح کرد: معین‌فر به لحاظ سیاسی به جبهه ملی و نهضت آزادی نزدیک بود ولی مستقل و صاحب فکر بود. وی ادامه داد: معین‌فر با زکی یمانی وزیر نفت اسبق عربستان نیز دوست بود به طوری که وقتی بنده وزیر نفت بودم، زکی یمانی برای آقای معین‌فر آب زمزم می‌فرستاد و من به ایشان می‌رساندم. غرضی با بیان اینکه بعد از انقلاب که قیمت نفت 3برابر شد او وزیر نفت بود، گفت: ایشان انسانی مستقل، فرهیخته و توانمند و البته بسیار یک دنده بود ولی وجودشان بسیار مفید بود. وی افزود: به لحاظ سیاسی به نهضت آزادی نزدیک بود و با مفاهیمی که آن زمان در مورد امریکا بین نیروهای انقلابی بیان می‌شد، قرابتی نداشت. غرضی بیان کرد: با توجه به اینکه متهم بود لیبرال است، زیاد با ایشان همکاری نمی‌شد.

 جهان در معرض انقلاب انرژی چین

ایرنا  آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، چین وارد فاز جدیدی در توسعه این کشور شده و فراخوان رییس‌جمهوری چین برای یک انقلاب انرژی در راستای مبارزه با آلودگی و گذار به سوی یک مدل اقتصادی خدمات‌محورتر در حال انتقال بخش انرژی جهان به یک مسیر جدید است. آژانس بین‌المللی انرژی روز چهارشنبه در گزارش «چشم‌انداز انرژی جهان 2017» افزود: سیاست انرژی چین اکنون روی برق، گاز طبیعی و فناوری‌های دیجیتال که پاک‌تر و کاراتر هستند متمرکز است. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، نرخ رشد تقاضای انرژی چین از میانگین هشت درصد در سال در طول سال‌های 2000 تا سال 2012 به کمتر از 2 درصد در سال در طول سال‌های 2012 تا پایان 2017 رسیده است و در سناریو جدید سیاست‌های چین، این میزان باز هم کاهش می‌یابد و به یک درصد در سال تا سال 2040 می‌رسد. آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش نرخ رشد تقاضای انرژی در چین را به افزایش کارایی انرژی نسبت داد و اعلام کرد، با این حال چین در سال 2040 در سرانه مصرف انرژی، اتحادیه اروپا را پشت سر می‌گذارد.

 

ارسال نظر