فعالیت تلگرام به‌زودی از سر گرفته می‌شود

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۱۸۶
فعالیت تلگرام به‌زودی از سر گرفته می‌شود

واعظی: موضوع موسسات غیرمجاز از ابتدای انقلاب مطرح بوده است

بررسی ابعاد مختلف موضوع «ناآرامی‌های اخیر»، «برنامه دولت برای بهبود اقتصاد و معیشت» در کنار بحث داغ فیلترینگ «تلگرام» ازجمله مهم‌ترین موضوعاتی بودند که در جریان نشست روز گذشته اعضای کابینه دوازدهم با خبرنگاران مورد بررسی و ارزیابی خبری قرار گرفتند. موضوعاتی که طی روزها و هفته‌های اخیر در راس مطالبات مردم از ساختار اجرایی کشور قرار گرفته‌اند و پاسخگویی درباره آنها ضروری به نظر می‌رسیدند. بر همین اساس است که در نشست روز گذشته هیات‌وزیران قبل از ورود به دستورجلسه موضوع ناآرامی‌های اخیر از سوی اعضای کابینه مورد ارزیابی تحلیلی قرار گرفته و راهکارهای اجرایی برای عبور از این بحران‌ها ارائه شده است.

 اما، در شرایطی که مردم و رسانه‌ها مشتاقانه به‌دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش هستند که فرآیند فیلترینگ تلگرام در چه زمانی به پایان می‌رسد، پاسخ پرسش‌هایی که خبرنگاران روز سه‌شنبه از سخنگوی دولت درباره محدودیت‌های تلگرام جست‌وجو می‌کردند، دیروز و 24 ساعت بعد، نه در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری که در جریان گفت‌وگو با وزیر ارتباطات در حاشیه نشست حیاط دولت پاسخ داده شد؛ زمانی که آذری‌جهرمی از هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی کشور برای وصل تلگرام در مناطقی که رو به آرامش پایدار رفته است، صحبت کرد و اعلام کرد که از دل مناسبات تازه با مدیران این اپلیکیشن ارتباطی به‌دنبال آن است که جلوی فعالیت کانال‌های معاند را بگیرد و اگر چنین نشد ایران راهکارهای جایگزین را در این زمینه پیگیری خواهد کرد و حتی از متوقف‌سازی فعالیت اپلیکیشن تلگرام در کشور خبر داد، ضمن اینکه جهرمی از حل مشکل فیلترینگ تلگرام تا پایان هفته در سراسر کشور خبر داد. البته پیگیری اظهارات مدیران تلگرام نشان می‌دهد که اصولا گردانندگان این اپلیکیشن به‌دلیل تاثیری که محدودسازی روی اعتبار کلی این برنامه در سطح جهانی به جای می‌گذارد، حاضر نخواهند شد از اهرم محدودسازی استفاده کنند.

اما قبل از حضور اعضای کابینه در حیاط دولت، هیات‌وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست روحانی، با اختصاص مبلغ ۳۱۸ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای کمک به دامداران و پرورش‌دهندگان ماهی آسیب‌دیده از زلزله استان کرمانشاه موافقت کردند. بر این اساس، مبلغ ۲۶۶ میلیارد ریال از این کمک‌ها برای بازسازی ۸۸۷۵ واحد دامپروری خسارت دیده و به‌ازای هر واحد میانگین ۳۰ میلیون ریال اختصاص یافت.

 از ابتدای انقلاب مساله مطالبات مردم در موسسات غیرمجاز مطرح است

محمود واعظی با اشاره به جزئیات جلسه دیروز اظهار کرد: در این جلسه حوادث اخیر از سوی هیات وزرا مورد بررسی قرار گرفت و وزرا نظرات خود را در این باره مطرح کردند.

وی گفت: بسیار خوشحال هستیم از اینکه وزیر کشور به‌عنوان رییس شورای امنیت کشور توانست ماموریتی که شورای عالی امنیت ملی به او واگذار کرده بود را به خوبی انجام دهد. در این زمینه رییس‌جمهوری از وزیر کشور، فرمانده نیروی انتظامی و تمام کسانی که با حضور خود به نوعی سعی کردند با آرامش با مسائل برخورد کنند، تشکر کرد. از سوی دیگر وی از این افراد و نهادها خواست عملا آرامشی که در یکی، دو شب گذشته ایجاد شده، پایدار بماند.  واعظی ادامه داد: رییس‌جمهوری همچنین از مردم و شخصیت‌هایی که با موضع‌گیری‌های خود در ایجاد آرامش تاثیرگذار بودند، قدردانی کرد.  وی خاطرنشان کرد: در جلسه امروز هیات وزرا طرح‌هایی درباره زلزله‌زدگان به تصویب رسید که بر این اساس مقرر شد برای بخش‌هایی از کشاورزی، ماهیگیری و دامپروری که در جریان زلزله‌های اخیر آسیب دیده بودند، رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان به‌صورت بلاعوض تخصیص داده شود.

واعظی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در جریان حوادث اخیر دولت از سوی نهادهای خاص تحت‌فشار قرار گرفته است، تصریح کرد: خیر، دولت خود برای مدیریت کردن شرایط محور است و طی روزهای گذشته که من مستقیما در جریان جزئیات مسائل بودم، شاهد وجود وحدت و همدلی میان همه نهادها و ارکان به‌ویژه اعضای شورای امنیت کشور چه در سطح ملی و چه در سطح استانی بودم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های دولت برای شنیده شدن مطالبات مردم گفت: مساله مطالبات مردم برای امروز نیست و از ابتدای انقلاب تاکنون هیچ دولتی نتوانسته با سیاست‌های خود همه مردم را راضی کند.  رییس دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: سیاست دولت تدبیر و امید از ابتدا این بوده که به‌عنوان منتخب مردم صدای آنها را بشنود و براساس نیازهای آنها عمل کند. وی با اشاره به ماهیت اعتراضات اخیر و وقوع برخی اغتشاشات در جریان این اعتراضات تاکید کرد: اینکه در برخی شهرها عده‌یی به خیابان می‌آیند و آشوب می‌کنند و با حمله به مقدسات، حسینیه‌ها و مساجد را آتش می‌زنند و به منزل امام جمعه می‌روند و بانک‌ها را تخریب می‌کنند یا اینکه افرادی در سنین 17 الی 21 سالگی که دستگیر شده‌اند، اعتراف می‌کنند که به‌دلیل هیجانات موجود به خیابان‌ها آمده‌ایم، چه ربطی به این دارد که بخواهیم مسائل گرانی و اقتصاد را محور قرار دهیم؟ رییس دفتر رییس‌جمهوری گفت: باید در فضایی آرام بنشینیم و درباره اینکه چه چیزی گران شده، صحبت کنیم. در این زمینه در زمانی بسیار کوتاه قیمت تخم مرغ گران شد که آنهم به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی بود. این اتفاق در بسیاری از کشورها رخ داده است. در زمانی که در فرانسه و اروپا جنون گاوی شایع شد، مردم آمدند و اعلام کردند تا برطرف شدن این مشکل دیگر از گوشت گاو استفاده نمی‌کنند. وی همچنین در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رییس‌جمهوری و برخی اعضای دولت امریکا تاکید کرد: خوشبختانه در این زمینه هم دولت و هم رییس‌جمهوری و مهم‌تر از آن مردم عکس العمل خوبی نشان دادند. دشمنی امریکا برای همه ما طی 40 سال گذشته اثبات شده است و مردم شاهدند که از ماه‌ها قبل سیاست‌های ترامپ و دولت امریکا کاملا علیه ملت ایران بوده است.  رییس دفتر رییس‌جمهوری با اشاره به تصویب قانون اعمال ممنوعیت در سفر اتباع برخی کشورها به ایالات متحده افزود: دولت امریکا قانون منع مهاجرت برای اتباع ایرانی را تصویب می‌کند و اصرار دارد که سخت‌گیری‌هایی در این زمینه برای ایرانیان اعمال کند یا اینکه یک ماه قبل ملت ایران را به‌عنوان ملتی تروریسم معرفی می‌کند اما امروز همان دولت و همان رییس‌جمهور تبدیل به طرفداران مردم ایران شده‌اند؛ آنها از طرفی می‌خواهند از اعتراضات اخیر مردم حمایت کنند اما از سمت دیگر سه روز بعد از این اعتراضات می‌گویند که مردم به خاطر گرسنگی به خیابان‌ها می‌آیند.

 شبکه‌های ارتباطی از سر گرفته می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطاعات گفت: با مدیر تلگرام مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت این شبکه در ایران منوط به حذف کانال‌های تروریستی است. اگر مدیر تلگرام به خواست مردم ایران احترام نگذارد، فعالیت این اپلیکیشن در ایران متوقف خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی دیروز پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی و زمان برطرف شدن این محدودیت‌ها افزود: عده‌یی از ظرفیت‌های خوبی که در کشور برای کسب و کار و توسعه و برای دسترسی مردم و اطلاعات از این طریق وجود دارد، سوءاستفاده کردند و اثرات آن در سطح کشور دیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات متولی این موضوع را به عنوان کارگزار، دولت و شورای امنیت کشور عنوان کرد و گفت: در آن جلسه شورای امنیت کشور این موارد مطرح شد و برخی موافقت و برخی نیز با مسدود شدن تلگرام مخالفت کردند و در نهایت تصمیم گرفته شد که فعلا فعالیت این شبکه‌ها متوقف شود تا امکان سوءاستفاده ضد انقلاب و شرایط آرامش کشور گرفته شود.  وی تصریح کرد: متاسفانه با اتفاقاتی که در اعتراض به گرانی رخ داده است، قیمت سکه و دلار افزایش یافته و شاخص بورس کاهش یافته است. طبیعتا مردم حق اعتراض دارند و می‌توانند مطالبات خود را بگویند و کارگزاران نظام در هر رده‌یی که باشند، باید به اعتراضات مردم گوش دهند ولی آشوب، حمله به پاسگاه‌های پلیس چیز دیگری است. ما می‌بینم که به وقاحت در برخی از کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی آدرس مراکز تجهیزات نظامی را می‌گذارند و به مردم برای حمله به آن اماکن خط می‌دهند، آموزش نحوه ساختن بمب می‌دهند، در هیچ کشور و نظامی اجازه دسترسی به این مطالب داده نمی‌شود و با آن برخورد می‌کنند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ما ابتدا بنابراین داشتیم که شبکه‌های اجتماعی را حفظ کنیم، ما با همان صلاح شورای امنیت کشور با مدیر پیام رسان تلگرام مکاتبه کرده و از وی درخواست کردیم بنابر مدارکی که موجود است فعالیت این کانال را متوقف کنند و وی نیز سه کانال از مجموعه این کانال‌ها را بست ولی مجددا این کانال ایجاد شد و با توجه به ضعف نقاط مرجع خبری در کشور ما، هجوم مردم به سمت اینکه بخواهند بدانند چه خبر است و اطلاعات چگونه است، مراجعات زیاد شد و مدیر تلگرام با وجود تعهدات که خودشان دارند به مقررات خود پایبند نبود وهمکاری نکرد.

 

وی تصریح کرد: وگرنه کانال‌های متعددی هستند که مردم را به آتش زدن خانه مسوولان، مساجد، تکایا و حمله به مراکز نظامی تشویق می‌کنند که و در هیچ کشوری اجازه فعالیت اینچنین را نمی‌دهند.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: شورای امنیت کشور تصمیم گرفت که بصورت موقت این پیام رسان متوقف شد. وی تصریح کرد: آرامش در حال بازگشت به کشور است و دیشب در اکثر نقاطی که پیش از این ناآرامی داشته‌ایم، آرامش برقرار شده است، بعد از برگشت آرامش، از شورای امنیت کشور پیگیری کردیم که در نقاطی که آرامش بازگشته است، اجازه داده شود که فعالیت برخی از شبکه‌های مجازی از سر بگیریم.

وی با بیان اینکه ما با مدیر تلگرام هم مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت این شبکه در ایران منوط به حذف کانال‌های تروریستی است، خاطرنشان کرد: بیشترین کاربران و حجم استفاده تلگرام در ایران است و اگر احترام متقابل نباشد شرایط را دشوار می‌کند و امیدواریم وی به خواست مردم احترام گذارد. آذری جهرمی گفت: به هر حال همه ارکان نظام انتقاد و اعتراض را به رسمیت شمرده‌اند و در حال حاضر سخت‌ترین انتقادها هم به خود دولت وارد می‌شود. نظام برای اعتراض ارزش قائل است.

وی ادامه داد: بنابراین ما از مدیر تلگرام خواسته‌ایم این کانال‌ها را فیلتر کند یعنی باید به مطالبات مردم ما احترام گذارد و البته مدیر تلگرام هم شاید تحت فشارهای بین‌المللی است. به هر حال رییس‌جمهور امریکا یا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این اقدامات با وقاحت حمایت کرده و ممکن است به مدیر تلگرام نیز فشار بیاورند.

وزیر ارتباطات گفت: می‌گویند که مدیر تلگرام با دولت ایران همکاری می‌کند در حالی که این همکاری نیست، بلکه احترام به مردم است، ما اطلاعات خصوصی افراد را از مدیر تلگرام نخواسته‌ایم، فقط خواسته‌ایم مانع ترویج خشونت و تروریسم شود و اگر این موضع اصلاح نشود، ادامه فعالیت این شبکه متوقف خواهد شد.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه برای رفع مسدودیت تلگرام با وزیر کشور هم صحبت کرده‌، خاطرنشان کرد: کسب و کارهای زیادی از طریق تلگرام انجام می‌شود بنابراین ما پیگیر راه‌اندازی مجدد تلگرام هستیم. البته تلگرام تنها پیام رسان دنیا نیست بلکه پیام‌رسان‌های دیگری هستند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای توسعه اپلیکیشن‌های ارتباطی داخلی انجام داده‌اید، تصریح کرد: ما مصوبات شورای فضای مجازی را پیگیری کرده‌ایم اما این فرآیند در کشور ما هنوز نوپاست. مردم هم حق انتخاب استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی را دارند.

وزیر ارتباطات گفت: به نظرم در شرایط کنونی شبکه‌های پیام‌رسانی داخلی که بتوانند تمامی خواسته‌های مردم را برطرف کنند، وجود ندارد اما حمایت‌هایی صورت گرفته است. وی ادامه داد: امیدواریم این مشکل حل شود و تلگرام از مقررات خود و از خواست ملت برای حفظ آرامش تبعیت کند و البته درباره پیام رسان اینستاگرام راحت‌تر در شورای امنیت کشور تصمیم‌گیری شود و چون مردم در تلگرام نیز کسب و کار دارند، پیگیر آن هستیم.

 ارائه طرحی برای آغاز یک ماه زودتر مدارس

یکی از چهره‌های خبرساز کابینه که معمولا اخبار و حواشی دامنه داری درباره اظهارات و تصمیماتش مطرح می‌شود، عیسی کلانتری است که دیروز هم رو در روی خبرنگاران از راهکار سازمان محیط زیست برای مهار آلودگی هوا خبر داد. راهکاری که تلاش می‌کند با تغییر موعد آغاز به کار سال تحصیلی دانش‌آموزی به بهبود اوضاع آلودگی هوا کمک کند.

 رییس سازمان محیط زیست گفت: طرحی را ارائه کرده‌ایم تا کلاس‌های درس دانش‌آموزان در استان‌های شمالی و سردسیر و تهران یک‌ ماه زودتر آغاز شود و در مقابل، یک‌ ماه در زمستان تعطیلی داشته باشیم.

عیسی کلانتری افزود: بیشترین آلودگی هوای تهران در فصول سرد ناشی از کامیون و اتوبوس‌های درون شهری است و تنها 3 درصد مربوط به اتومبیل‌ها در تهران است که تاثیر زیادی در آلودگی هوا ندارند. وی در پاسخ به این سوال که متوسط عمر کامیون‌ها در کشور ما بسیار زیاد است، اظهار داشت: وزارت راه از تردد کامیون‌های با سن بالا در جاده‌ها جلوگیری می‌کند، ولی متاسفانه کامیون‌های فرسوده‌یی که از جاده‌ها خارج شدند، وارد شهرها می‌شوند و چون استانداردهای سوخت کشورما از استانداردهای بین‌المللی پایین‌تر است، باعث ایجاد آلودگی می‌شود. کلانتری تصریح کرد: 67 درصد آلودگی تهران و کلان‌شهرها مربوط به اتوبوس‌های فرسوده است که شهرداری می‌گوید من نمی‌توانم از رده خارج کنم و جایگزینی ندارم. البته استاندار تهران قول داده است از این پس هر زمان که هواشناسی اعلام کرد هوا ساکن است، از ورود کامیون‌ها به تهران جلوگیری کند.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به تاثیر اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها در برخی کلان‌شهرها در وضعیت آلودگی هوا با تاکید بر اینکه اجرای این طرح برای کاهش ترافیک است و ارتباطی به آلودگی ندارد، گفت: آلودگی هوای سرد با هوای گرم دلایل متفاوتی دارد؛ زمانی که هوا سرد است عمده آلودگی به ذرات زیر 2.5 میکرون که از سوختن گازوئیل به وجود می‌آید مربوط است اما در هوای گرم گازوئیل نقش کمتری در ایجاد آلودگی هوا دارد. وی ادامه داد: خودروهای سواری در فصول بهار و تابستان اثرات بیشتری در آلودگی هوا دارند. اگر بتوانیم با اعمال طرحی طی 15 روز پایانی آذر و دی ماه جلوی تردد کامیون‌های فرسوده در تهران و کلان‌شهرها را بگیریم و در کنار این اقدام نیز دولت تصمیمات فوری درباره اتوبوس‌های فرسوده شهری بگیرد، قطعا در سال‌های آینده با شرایط بهتری در فصول سرد مواجه خواهیم بود.

رییس سازمان محیط زیست در ادامه به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا و کنترل آن اشاره کرد و گفت: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

 آماری از تعداد دانش‌آموزان بازداشتی

در حوادث اخیر نداریم

وزیر آموزش و پرورش درباره بازداشت تعدادی از نوجوانان و جوانان در سطح کشور خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از افراد بازداشت شده دانش‌آموز هستند ندارم اما امروز در این زمینه از وزارت کشور و نهادهای امنیتی پیگیری‌هایی انجام می‌دهم. سیدمحمد بطحایی درباره بازداشت تعدادی از نوجوانان و جوانان در جریان حوادث اخیر در سطح کشور، اظهار کرد: اینکه تعداد زیادی از دستگیرشدگان حوادث اخیر از افرادی بودند که در سنین جوانی قرار داشتند حرف درستی است اما هنوز درباره اینکه چه تعداد از این افراد دانش‌آموز بودند آمار دقیقی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، تعدادی از دانش‌آموزانی که دستگیر شده‌اند در حال تردد در خیابان‌ بودند و به همراه افرادی دیگر بازداشت شده‌اند.

بطحایی خاطرنشان کرد: امروز قرار است در این زمینه پیگیری‌هایی از وزارت کشور و سایر نهادهای امنیتی داشته باشیم. وزیر آموزش و پرورش همچنین روز گذشته در توئیتی با اشاره به کشته شدن دو دانش‌آموز در حوادث اخیر نوشت: «آشوب و خشونت کور همواره بی‌گناهان را قربانی می‌کند؛ داغدار کشته شدن دو دانش‌آموز و امید آینده ایران، «آرمین» و «شایان» عزیز در این آشوب هستیم.»

 رسانه‌ها وظیفه خود را در اتفاقات اخیر

به خوبی ایفا کردند

 وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه رسانه‌ها وظیفه خود را در اتفاقات اخیر به خوبی ایفا کردند، گفت: رسانه‌ها به سرعت فضای دقیق اجتماعی کشور را دریافتند و مسیر را در فضای وحدت و انسجام اجتماعی پیش بردند.

سیدعباس صالحی درباره نقش رسانه‌ها برای آرام کردن جامعه در اتفاقات اخیر، اظهارداشت: رسانه‌ها به عنوان رکن پنجم زندگی اجتماعی طبعا نقش زیادی در کنترل کردن فضای بحران دارند و در حوادث اخیر بعد از یکی - دو روز اولیه که شرایط تعریف ناشده‌یی بود، رسانه‌ها به سرعت فضای دقیق اجتماعی را دریافتند.

وی ادامه داد: در شرایطی قرار داریم که امنیت به عنوان نقطه مزیت اجتماعی ما است و این مزیت منطقه‌یی و جهانی ایران است، بسیاری تلاش دارند این نقطه مزیت را به نقطه تهدید تبدیل کنند و به سرعت با این تحلیل و نگاه، تصویر روشن‌تری از مسیر پیدا کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: رسانه‌ها در انتقال اخباری که اتفاق می‌افتاد، کوشا بودند اما مسیر را در فضای وحدت و انسجام اجتماعی پیش بردند. صالحی همچنین درپاسخ به سوالی درمورد جابه‌جایی نمایشگاه کتاب از شهر آفتاب به مصلای تهران گفت: نامه‌یی به شهردار پیشین تهران برای رفع مشکلات شهر آفتاب نوشته شد تا امکان برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب مهیا شود.

وی ادامه داد: ولی به دلیل پاره‌یی تغییر و تحولات در شهرداری تهران، امکان ساخت و ساز سالن‌ها میسر نشد و به نظر می‌رسد که امسال این نمایشگاه به مصلای امام خمینی(ره) منتقل شود و امیدواریم در سال‌های آینده این زمینه فراهم شود و دوباره نمایشگاه کتاب به شهر آفتاب برگردد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فجر خاطرنشان کرد: در حوزه جشنواره‌های فجر از سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی، با قوت و تکمیل بیشتری این جشنواره‌ها برگزار می‌شوند. صالحی ابرازامیدواری کرد مردم با استقبال بهتر، هنرمندان را شادتر کنند. وی تاکید کرد: شرایط اجتماعی نباید احیانا به نحوی بر جشنواره‌ها اثر بگذارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره تعامل بیشتر وزیران با رسانه‌ها و مردم اظهار داشت: رییس‌جمهوری تاکید دارد که ارتباط بیشتر وزیران با مردم کمک می‌کند که آنها با تفاهم بیشتری، مسائل را درک کنند و مردم خوب ایران مردمی هستند که اگر با مشکلات ارتباط بیشتری برقرار کنند و هم در همراهی و هم راهنمایی، کمک حال دولت خواهند بود.

 

 

ارسال نظر