اردیبهشت؛ رکورد‌دار بیشترین تاخیرهای پروازی

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۵:۴۵
کد خبر: ۱۱۴۱۴۴

اگرچه طی سال‌های اخیر، سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد حاکمیتی صنعت هوانوردی به صورت ماهانه آمار مربوط به تاخیر ایرلاین‌ها را منتشر می‌کند، اما گاهی شاهد تاخیر یکی، دو ماهه و گاهی 7 ماهه در اعلام این آمار هستیم که هیچ‌گاه هم علت اصلی تعویق در اعلام گزارش تاخیرها ازسوی این سازمان نظارتی مشخص نشده است.

به‌عنوان نمونه در سال گذشته آمارهای تاخیرهای پروازی در ماه‌های آذر، دی، بهمن، ‌اسفند رسانه‌یی نشد و پس از 7 ماه در خرداد ماه شاهد انتشار این آمارها بودیم. در این میان، علاوه بر تعویق گهگاهی در اعلام آمار مربوط به تاخیرهای پروازی، شاهد انتشار آمار کلی در این زمینه هستیم. یعنی دلایل تاخیرها مشخص نمی‌شود، تعداد ساعات تاخیری تعیین نمی‌شود و... این موضوع اعتراض کارشناسان و فعالان این حوزه را تشدید کرده است.

انتشار به‌موقع آمارها و همچنین اعلام آمارهای جزئی درباره تاخیر پروازی ایرلاین‌ها می‌تواند علاوه بر بهبود عملکرد شرکت‌های هواپیمایی، به مسافران هم در انتخاب ایرلاین مورد نظر کمک کند. بر همین اساس روزنامه تعادل گزارشی از وضعیت تاخیر ایرلاین‌ها طی 9 ماهه گذشته

منتشر می‌کند.

 نگاهی به تاخیرهای پروازی انجام شده از سوی شرکت‌های هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد طی 8ماهه گذشته نشان می‌دهد که حدود نیمی از پروازهای انجام شده با تاخیرهمراه بوده است.

 در خرداد سال جاری، حجم تاخیرهای پروازی نسبت به ماه‌های دیگر با کاهش همراه بود و ایرلاینی که بیشترین حجم تاخیرها را ثبت کرد تنها 48درصد از پروازهایش دیرتر از موعد انجام شد، این درحالی است که در سایر ماه‌ها شاهد تاخیربالای 70درصدی برخی ایرلاین‌ها بودیم.

 در اردیبهشت امسال، بیشترین میزان تاخیر پروازی طی 8 ماهه نخست سال جاری روی داده است و یکی از ایرلاین‌ها حدود 76درصد از پروازهایش دیرتر از زمان ثبت شده در بلیت مسافران بوده است.

 بین ایرلاین‌هایی که بیشترین حجم تاخیرهای پروازی را طی 8 ماهه نخست سال جاری به خود اختصاص داده‌اند، اترک و ایران ایرتور در صدر قرار دارند، البته براساس آمارهای تاخیر پروازی که طی 3سال اخیر توسط سازمان هواپیمایی منتشر شده، نشان می‌دهد در این مدت شرکت هواپیمایی ایران ایر با تاخیر میانگین در ۵۷درصد پروازها، صدرنشین میزان تاخیر بوده است و پس از آن شرکت‌های نفت، ایرتور و آسمان رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند.

 فروردین

 در فروردین ماه سال 96، ایرلاین‌های اترک و ایرتور با ثبت ۷۰درصد پروازهای تاخیردار رکورد تازه‌یی نسبت به ماه‌های پیش از آن داشتند، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم ۶۳درصد پروازها را دراین ماه با تاخیر انجام داد.

 اردیبهشت

 در اردیبهشت سال جاری، هواپیمایی ایرتور با 74درصد تاخیر در صدر بیشترین آمار تاخیرات قرار داشت و پس از این ایرلاین، شرکت‌های اترک‌ایر با 65درصد، آتا ایر با 61درصد و آسمان با 60درصد قرار دارند.

 خرداد

 در خرداد ماه حجم تاخیرهای پروازی کاهش یافت و هواپیمایی آتا با داشتن ۴۸درصد تاخیر در پروازهای خود، بیشترین رکورد تاخیر در پروازها را داشته است. همچنین رتبه دوم تاخیرات پروازی را هواپیمایی آسمان با ۴۵درصد تاخیر در پروازهایش کسب کرده است.

 تیر

 در تیر ماه سال 96، آتا ایر در تاخیرات پروازی گوی سبقت را از سایر ایرلاین‌ها ربود. میزان پروازهای تاخیردار این شرکت 61درصد بود. پس از این شرکت هواپیمایی نفت با 60درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

 مرداد

 در این ماه بین ایرلاین‌هایی که بیشترین تاخیر را به خود اختصاص داده‌اند، زاگرس ایر از نظر درصد بدترین عملکرد را داشته و حدود 61درصد از پروازهای این ایرلاین با تاخیر انجام شد، پس از آن دو شرکت نفت و آسمان با 57، ایران ایر با 56 و آتا و کاسپین با ۵۰درصد پرواز تاخیری، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 شهریور

 هواپیمایی اترک درشهریور ماه با ثبت تاخیر 72درصدی درصدر ایرلاین‌هایی قرار گرفت که کمترین پروازهای به موقع را داشته‌اند، پس از این ایرلاین، شرکت هواپیمایی آسمان که معادل 67درصد پروازهایش همراه با تاخیر بود، دومین ایرلاین با بیشترین تاخیرات پروازی لقب گرفت.

 مهر

 درمهرماه سال جاری، شرکت هواپیمایی کاسپین با داشتن ۵۱درصد پرواز تاخیردار در این ماه توانسته رتبه نخست تاخیرات پروازها را در فرودگاه مهرآباد به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت هواپیمایی آسمان هم با انجام نیمی از پروازهای خود به‌صورت تاخیردار در رتبه دوم شرکت‌های هواپیمایی دارای تاخیر پروازی قرار گرفته است.

 آبان

 هواپیمایی تابان با 55درصد رکورددار تاخیرات پروازی در آبان ماه محسوب می‌شود. هواپیمایی نفت ایر هم با 53درصد پرواز همراه با تاخیر توانسته در رتبه دوم ایرلاین‌های دارای تاخیرات پروازی قرار بگیرد.

 این آمار بسیار بالای تاخیرات پروازی تنها براساس پروازهای فرودگاه مهرآباد محاسبه شده است و این وضعیت به مراتب در سایر فرودگاه‌های کشور و پروازهای بین استانی مأیوس‌کننده‌تر است.

 

ارسال نظر