احتمال دیدار مقامات دو کره در هفته آتی

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۰۱:۲۰:۵۳
کد خبر: ۱۱۴۱۳۵

گروه جهان| وزیر وحدت کره‌جنوبی پیشنهاد داد مقامات عالی این کشور و کره‌شمالی هفته آینده (نهم ژانویه) در روستای مرزی «پانمونجوم» با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

به گزارش یونهاپ کره‌جنوبی، چومیونگ‌گیون این پیشنهاد را دیروز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی و به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی‌بر تمایل کره‌شمالی به مذاکره با همسایه جنوبی، مطرح کرد. کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی روز دوشنبه اعلام کرد آماده گفت‌وگوهای دوجانبه با کره‌جنوبی است، اما در عین حال از تمایلات هسته‌یی خود دست برنمی‌دارد. پیونگ‌یانگ همچنین گفته آماده اعزام هیاتی به بازی‌های المپیک زمستانی 2018 در پیونگ‌چانگ کره‌جنوبی است؛ المپیک زمستانی ماه آینده برگزار می‌شود. رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در نشست روز سه‌شنبه کابینه از وزارتخانه‌های وحدت، فرهنگ و ورزش خواست تا اقدامات لازم را برای ورود کره‌شمالی به المپیک زمستانی انجام دهند. مقامات کره‌جنوبی از جمله رییس‌جمهوری این کشور امیدوارند با ورود کره‌شمالی به المپیک زمستانی، راه برای گفت‌وگوهای در منطقه شبه‌جزیره کره و کاهش تنش‌ها هموار شود.

با توجه به شرایط موجود، تحلیلگران براین عقیده‌اند که کره‌شمالی در ازای ورود به رقابت‌های المپیک زمستانی، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه خود را خواستار خواهد شد. کره‌شمالی که براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از توسعه فناوری موشک‌های اتمی و بالستیک منع شده، از سال 2006 تاکنون 7 بار دست به آزمایش اتمی زده است که سه مورد آن به ترتیب در سال‌های 2006، 2009 و 2013 و دو مورد دیگر در سال 2016 بودند. کره‌شمالی همچنین در ماه سپتامبر سال 2017 یک بمب هیدروژنی آزمایش کرد و آخرین آزمایش اتمی سال 2017 نیز در تاریخ

29 نوامبر صورت گرفت. این آزمایش‌ها به‌ویژه ترامپ همراه بوده و درگیری‌های لفظی رییس‌جمهوری امریکا و رهبر کره‌شمالی کشورهای منطقه را نگران کرده است.

کره‌جنوبی مدعی است که پرتاب مکرر موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های هسته‌یی کره‌شمالی عامل اقدامات سئول در جهت تقویت سامانه دفاع موشکی بوده است. کره‌جنوبی از امریکا سامانه دفاع موشکی تاد را خریداری کرده که این مساله علاوه بر کره‌شمالی، با اعتراض‌های چین همراه بوده است. در مقابل کره‌شمالی همسایه جنوبی خود را متهم می‌کند که با باز کردن پای امریکا به شبه‌جزیره کره و برپایی رزمایش‌های مشترک، بر ناامنی و تنش در منطقه دامن می‌زند. حضور قدرت‌های خارجی در شبه جزیره کره عملا این منطقه را به سمت بی‌ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کشور کره‌شمالی و کره‌جنوبی که از سال 1950 میلادی تاکنون در شرایط «نه جنگ و نه صلح» به سر می‌برند، به آستانه جنگی فراگیر در منطقه نزدیک شوند.

 

ارسال نظر