از کودتا در کره‌شمالی تا تداوم بداقبالی دموکرات‌ها

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۰۰
از کودتا در کره‌شمالی تا تداوم بداقبالی دموکرات‌ها

گروه جهان|

با فرا رسیدن سال جدید میلادی، تحلیلگران بسیاری جمع‌بندی اتفاقات سال 2017 و پیش‌بینی رویدادهای سال 2018 را آغاز کرده‌اند. استفن کارتر استاد حقوق دانشگاه یِیل امریکا، چشم‌انداز خود را درباره چند مورد از خوشایندترین و نگران‌کننده‌ترین اتفاق‌های سال آینده منتشر کرده است؛ همان کسی که درست 12 ماه پیش در مقاله‌یی تحریم‌های امریکا علیه روسیه و آغاز دوران جدید جنگ سرد را پیش‌بینی کرده و گفته بود که ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید با کاهش قدرت‌های اجرایی رییس‌جمهوری همراه خواهد شد. افزایش بهای ارز الکترونیک بیت‌کوین، خودداری کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان از گسترش برنامه اعطای روادید به کارگران ماهر، فروپاشی آتش‌بس در سوریه، ناتوانی کنگره در حذف «اوباماکر» از دیگر پیش‌بینی‌های تحقق یافته کارتر بودند. چند پیش‌بینی او را می‎خوانیم:

 مولر تحقیقاتش را تکمیل می‌کند؛ رابرت مولر بازرس ویژه، تحقیقات درباره مداخله احتمالی روسیه در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری امریکا و احتمال تبانی تیم ترامپ با دولت روسیه (پرونده موسوم به روسیه‌گیت) را در میانه پاییز سال آینده به پایان می‌رساند. احتمالا تا آن زمان علیه یک یا دو نفر دیگر نیز اتهاماتی مطرح خواهد شد؛ اما آنها نیز به بازرسان دروغ خواهند گفت.

هیچ شخصی به‌طور خاص مجرم شناخته نمی‌شود که این مساله با انتخاب مولر به عنوان مامور تحقیق در ارتباط است. مولر تا مدتی بعد از انتخابات میاندوره کنگره منتظر خواهد ماند و پس از آن گزارش‌های انتقادی خود را از کمپین ترامپ منتشر خواهد کرد؛ اما در نهایت خواهد گفت که هیچ شواهد و مدارک مستدلی برای نقض قوانین وجود ندارد که به اعلام جرم منجر شود!

 یخ‌های قطب جنوب ناپدید می‌شوند؛ از حجم یخ‌های قطب جنوب بیش از 100 گیگاتُن کاسته خواهد شد. اگرچه میزان یخ‌های قطب شمال در سال گذشته در ماه سپتامبر که گرم‌ترین زمان در این منطقه محسوب می‌شود، در مقایسه با سال 2016 اندکی بیشتر بود، اما همچنان هیچ شکی درباره گرمایش زمین و آب شدن یخ‌های قطبی وجود ندارد.

اگرچه به نظر می‌رسد این خبر برای هر شخصی بد باشد، ترامپ از آن استقبال می‌کند. رییس‌جمهوری امریکا اخیرا در واکنش به هوای سرد ساحل شرقی امریکا در توئیتی نوشته است: «در شرق، این تقریبا سردترین شب سال نو بود. شاید می‌توانستیم کمی از آن گرمایش جهانی قدیمی که کشور ما و نه دیگر کشورها، می‌خواستند چندین تریلیون دلار برای مقابله با آن خرج کنند، استفاده کنیم!» اینکه رییس‌جمهوری امریکا تفاوت بین هوا و آب‌و‌هوا (اقلیم) را متوجه نمی‌شود، خود مساله دیگری است.

 سناتور دموکرات مینه‌سوتا استعفا نمی‌کند؛ با وجود اتهامات مبنی‌بر فساد اخلاقی سناتور ال‌فرانکن، این دموکرات اهل مینه‌سوتا بعداز بازگشت از تعطیلات سال نو خواهد گفت که مشاوران و حامیانش نمی‌خواهند که استعفا کند و او هم اعلام خواهد کرد که در سنا می‌ماند. رهبر جمهوری‌خواهان مدعی می‌شود که فرانکن اصلا قصد کناره‌گیری نداشته و واکنش‌های خشم‌آلود دموکرات‌ها به رفتار فرانکن تنها پوششی برای محکوم کردن روی مور، نامزد شکست‌خورده جمهوری‌خواه در انتخابات ایالت آلاباما بوده است. احتمالا حق با جمهوری‌خواهان است!

 قدرت رهبر کره‌شمالی به چالش کشیده می‌شود؛ پاک‌سازی‌های کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی در سال 2018 با عواقبی برای این کشور همراه خواهد شد. کیم پیش‌تر مدعی شده که خواسته از کودتا علیه قدرتش جلوگیری کند. طبق گزارش‌های منتشر شده، وی محافظان روسی را استخدام کرده برای اینکه به نیروهای امنیتی شخصی خودش اعتمادی ندارد. اما خشونت‌های کیم در حذف مقامات ارشد به اضافه افزایش فشارهای تحریم‌های بین‌المللی، در نهایت همان اتفاقی را که می‌خواسته مانعش شود در پی خواهد داشت: یک کودتای نظامی! پس از چندین ساعت اظهارنظرهای نگران‌کننده از رسانه‌های غربی توامان با توئیت‌های پیروزی ترامپ، کیم‌جونگ‌اون از مخفیگاه خود بیرون می‌آید و اعلام می‌شود که کودتا شکست خورده است.

 ترامپ به دوجانبه‌گرایی ادامه می‌دهد؛ رییس‌جمهوری ترامپ به دوری گزیدن از نهادهای بین‌المللی و چندجانبه و در مقابل، پیشبرد سیاست دوجانبه‌گرایی ادامه می‌دهد. سیاست باراک اوباما در کاهش تمرکز روی اروپا و گرویدن به‌ سمت آسیا را با سرعت بیشتری پیش می‌برد.

 نرخ جرایم خشونت‌آمیز کاهش می‌یابد؛ با وجود ناآرامی‌های اخیر، نرخ جرایم خشونت‌آمیز به روند نزولی خود که از یک دهه پیش آغاز شده، ادامه می‌دهد؛ اگرچه نامزدهای جمهوری‌خواه همچنان اصرار می‌ورزند که میزان جرم و جنایت سیر صعودی داشته و دارد. شعار جمهوری‌خواهان این است: «مجرمان از پشت میله‌ها نمی‌توانند به مردم آسیب برسانند!» مین شعار هم قوه محرکه تلاش‌های این حزب در کنگره برای تشدید قوانین مبارزه با جرایم و در نظر گرفتن مجازات‌های سنگین بوده است و طبیعتا کاهش نرخ جرم ‌و ‌جنایت در شرایط کنونی نمی‌تواند توجیه مناسبی برای قوانین شدیداللحن‌تر فراهم آورد.

 دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان را پس می‌گیرند؟ شواهدی هست که به شک‌ و‌ تردید درباره ادعای پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات میان‌ دوره کنگره منجر می‌شود؛ بسیاری براین باورند که دموکرات‌ها در انتخابات میان دوره توانایی بازپس‌گیری کنترل مجلس نمایندگان و شاید حتی سنا را دارند. نظرسنجی‌ها به‌شدت از این ادعا حمایت می‌کنند؛ اما نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 نیز از پیروزی دموکرات‌ها حکایت داشتند! نکته این است که انتخابات ویژه ایالت آلاباما که با پیروزی غیرمنتظره دموکرات‌ها همراه شد، آغاز این موج خوش‌بینی‌ها بود؛ اما دموکرات‌ها در این ایالت با جمهوری‌خواهی رقابت می‌کردند که به موارد متعددی انحراف جنسی محکوم بود و همین مساله سبب شد بیش از 100هزار نژادپرست سفید که به احتمال زیاد از جمهوری‌خواهان حمایت می‌کردند، آن روز را در خانه بگذرانند و رای ندهند. داگ جونز دموکرات تنها با

1.6 درصد برتری موفق شد در این انتخابات پیروز شود.

از این‌رو، پیش‌بینی می‌شود جمهوری‌خواهان دست‌کم کنترل بر یکی از دو مجلس کنگره را حفظ کنند؛ اما باقی ماندن هر دو مجلس نمایندگان و سنا در کنترل جمهوری‌خواهان نیز چندان دور از ذهن نیست.

 دانشجویان علیه جمهوری‌خواهان به پا می‌خیزند؛ دست‌کم در یکی از کمپ‌های دانشجویی در امریکا دانشجویان اقدام قانونی علیه استادی را خواستار می‌شوند که به نامزد سیاسی جمهوری‌خواهان کمک مالی می‌کند. مدیران دانشگاه نیز با این درخواست موافقت می‌کنند.

حزب جمهوری‌خواه معتقد است از آنجایی که بیش از 50 درصد فارغ‌التحصیلان اخیر دانشگاه‌ها بیکار هستند یا برای درآمدی پایین‌تر از سطح اطلاعاتشان کار می‌کنند، نظام آموزشی باید به برنامه‌های ابتدایی مرتبط با فرصت‌های شغلی تغییر کند.

همچنین جمهوری‌خواهان تاسیس دانشگاه‌ها و دانشکده‌های خصوصی و دانشگاه‌های آنلاین و در کل واگذاری خدمات آموزش به بخش خصوصی را از راهکارهای مناسب می‌دانند.

 

ارسال نظر