پیروزی «ژرژ وه‌آ» در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبریا

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۲۵

گروه جهان  

با مشخص شدن نتایج اولیه ژرژ وه‌آ، فوتبالیست پیشین و نامزد کنگره دموکراتیک تغییر در انتخابات ریاست‌جمهوری لیبریا پیروز است. به گزارش رویترز با شمارش ٩٨درصد آرا مشخص شد که ژرژ وه‌آ 61.5 درصد آرا را به دست آورده و ژوزف بواکای، نامزد رقیب او فقط 38.5درصد آراء را کسب کرده است. ژرژ وه‌آ ۵۱ ساله، جانشین آلن جانسون سیرلیف می‌شود که نخستین رییس‌جمهوری زن در آفریقا بود. هواداران ژرژ وه‌آ با اعلام نتایج اولیه در خیابان‌ها تجمع کردند و به جشن و پایکوپی پرداختند.

ژرژ وه‌آ را به عنوان یکی از سرشناس‌ترین مهاجمان آفریقایی تاریخ فوتبال می‌شناسند. او در فاصله سال‌های ۱۹۸۸تا ۲۰۰۱ برای باشگاه‌های معتبر اروپایی مانند موناکو، پاری سن ژرمن، میلان، چلسی، منچسترسیتی و مارسی بازی کرد و تنها فوتبالیست آفریقایی است که عنوان مرد سال فوتبال فیفا و توپ طلا را به خود اختصاص داده است. او از سال ٢٠٠٢ وارد دنیای سیاست شد و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری عضو مجلس سنا بود.

وه‌آ در دور نخست انتخابات در اکتبر سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۸ درصد آرا را کسب کرده بود و در دور دوم توانست با کسب بیش از ۶۱ درصد آرا به پیروزی قاطع دست یابد. وی در کمتر از یک ماه دیگر رسما رییس‌جمهوری لیبریا را بر عهده خواهد گرفت. رییس‌جمهوری وه‌آ در حقیقت نخستین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در لیبریا از سال ۱۹۴۴ تاکنون محسوب می‌شود. وی از محبوبیت بالایی در میان مردم لیبریا برخوردار است و بسیاری از او به عنوان نماد مبارزه با فساد یاد می‌کنند. این نخستین ‌بار در تاریخ سیاسی این کشور است که فردی برآمده از طبقه فرودست جامعه رییس‌جمهور می‌شود. ژرژ وه‌آ در کارزارهای انتخاباتی خود وعده مبارزه با فساد، رایگان کردن مدرسه و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی را داده است.

پیش از او فوتبالیست‌های دیگری نیز تلاش کرده‌اند وارد دنیای سیاست شوند. روماریو د سوزا فاریا، بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال برزیل اکنون عهده‌دار مقام سناتوری است و سعی دارد در سال ۲۰۱۸ بر کرسی فرمانداری ایالت ریودو ژانیرو در برزیل بنشیند. پله، فوتبالیست نامدار برزیلی نیز در فاصله سال‌های ۱۹۹۵تا ۱۹۹۸ وزیر ورزش این کشور بود. کاخا کالادزه، فوتبالیست پیشین گرجی نیز وزیر انرژی بود.

 

ارسال نظر