بازار عراق راهی برای ورود به بازار گاز اروپا

۱۳۹۶/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۸۱۹

سیدحمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت در زمینه صادرات گاز، قرارداد خوبی با ترکیه منعقد کرده‌ایم و چندی پیش نیز قراردادی با عراق داشته‌ایم که در راستای اجرای آن از طریق خط بغداد 35میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها ارسال خواهد شد. همچنین از طریق خط بصره 35میلیون مترمکعب گاز دیگر به این منطقه صادر خواهد شد.  وی افزود: عراقی‌ها برای دریافت گاز از ایران برای تامین نیاز مصارف خانگی و صنایع علاقه شدیدی به کشور ما داشته و اکنون وارد فاز مذاکره شده‌اند.  سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی با اشاره به در دست داشتن بازار عراق، افزود: با به دست آوردن بازار افغانستان در آینده و استفاده از عراق برای دسترسی به بازارهای کویت، اردن، سوریه و لبنان؛ به مدیترانه رسیده و از آنجا راه ورود به بازار اروپا برای ایران میسر خواهد شد. حسینی ادامه داد: این موضوع به‌شدت موجب نگرانی عده بسیار زیادی شده است. حتی برخی به هنگام تحلیل بسیاری از وقایع رخ داده در سوریه، موضوع را به دسترسی ایران به مدیترانه و در نهایت بازار اروپا ربط می‌دهند. این موضوع نشان می‌دهد که در ایران پتانسیل ورود به بازار گاز اروپا وجود دارد.

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی اظهار کرد: اگرچه در زمینه افزایش تولید نفت موفقیت‌های زیادی نداشته‌ایم اما توانسته‌ایم در حوزه گاز با تکمیل فازهای پارس جنوبی به افزایش برداشت، دست پیدا کنیم. به‌طوری که اکنون میزان برداشت از فازهای پارس جنوبی 725 میلیارد متر مکعب است.

وی با بیان اینکه سیاست کشور، از نگاه صادراتی به دور بوده‌ است، افزود: اولویت اول کشور، جایگزینی صادرات با مصرف فرآورده‌هاست، بطوریکه گاز تولید شده تبدیل به وسیله‌یی برای استفاده در سیستم گرمایش خانه‌های مردم و سوخت صنایع شده است.  وی ادامه داد: همچنین به سمت حذف بنزین و تولید و استفاده از خودروهای گازسوز پیش رفته‌ایم، به همین منظور، در این زمینه روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کنیم. به عبارتی گاز CNG را جایگزین بنزین کرده‌ایم. بنابراین اولویت اول گازی کشور، مصرف داخلی است.   سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی گفت: تزریق گاز به چاه‌های نفت برای افزایش برداشت با ضریب بالا دومین اولویت کشور در زمینه گاز تولیدی است. حسینی در تشریح اولویت سوم کشور، بیان کرد: تبدیل گاز به فرآورده و پایه‌گذاری صنعت بزرگی به نام پتروشیمی سومین اولویت کشور در این حوزه به شمار می‌رود. چراکه سالانه حدود 15 میلیارد متر مکعب گاز به صنعت پتروشیمی تحویل داده می‌شود که بخشی از این میزان صرف خوراک پتروشیمی شده و بخش دیگر نیز برای سوخت این صنعت مصرف می‌شود. وی گفت: صادرات گاز اولویت چهارم را به خود اختصاص داده است.  حسینی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اعلام کرد، بیان کرد: اکنون تولید گاز کشور 700 میلیون مترمکعب در روز است که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به 1200میلیون مترمکعب در روز افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین با تحقق این هدف، صادرات 200 تا 250 میلیون متر مکعب گاز در روز یعنی به اندازه 10 فاز پارس جنوبی ممکن خواهد شد. ضمن اینکه در کنار آن، قرارداد عراق و ترکیه را نیز پوشش می‌دهیم.  سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی ادامه داد: همچنین به علت رسیدن به حجمی از گاز مازاد، صادرات به عمان و افغانستان و سایر کشورها مرتفع خواهد شد.  حسینی با اشاره به دو مسیر موجود برای صادرات گاز در تشریح آنها گفت: یا باید به فکر صادرات گاز از طریق LNG باشیم یا به عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی افتتاح شده تحویل داده و از این رو به دنبال صادرات نباشیم. اما اگر به فکر صادرات باشیم باید بر تنوع سبد صادراتی خود بیفزاییم، چرا که همیشه نمی‌توانیم در همه بازارهای صادراتی گاز بر انتقال گاز از طریق خط لوله تکیه کنیم. البته چندی گذشته نیز وزارت نفت صادرات گاز از طریق LNG را شروع کرده است.  وی بیان کرد: اگرچه قرارداد جدید فوق 500 هزار متر مکعب در روز بوده و چندان چشمگیر و بزرگ نیست، ولی قبل از این به علت نداشتن تکنولوژی، منابع مالی و تجهیزات؛ پروژه ال ان جی متوقف شده بود. بنابراین اگرچه قرارداد صادرات گاز به شکل LNG توجیه اقتصادی ندارد ولی برای اینکه در بازار بزرگ گاز حرفی برای گفتن داشته باشیم، نباید خود را محدود به منطقه کنیم و باید به تنوع‌سازی سبد صادراتی خود اقدام کنیم.

سخنگوی اتحادیه فرآورده‌های نفت‌، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه باید برای ورود به یک بازار جدید هزینه کرده و در ابتدا به فکر یادگیری و آشنا شدن با تکنولوژی جدید شویم، افزود: برخی سر و صدای زیادی مبنی بر قیمت این قرارداد به پا کرده‌اند، در حالی که باید دانست بعد از یک مرحله مقدماتی هزینه‌بر، در ظرفیت‌های بعدی این موارد جبران می‌شود.

حسینی با بیان اینکه قرارداد منعقد شده با ترکیه برای صادرات گاز، نباید مانع همه کارهای توسعه‌یی ایران شده و در دیگر قراردادهای صادراتی گاز به عنوان مبنا و ملاک قرار گیرد، افزود: برای مثال عراق حاضر به انعقاد قرارداد بلندمدت نشده و قرارداد آن با ما مدتی 6 ساله دارد، چرا که معتقد است قیمت ارائه شده از جانب ایران منطقی نیست.

 

ارسال نظر