اجرای مکانیسم پله‌ای برای اعمال سیاست رجیستری

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۵۰
اجرای مکانیسم پله‌ای برای اعمال سیاست رجیستری

گروه دانش و فن|

در حالی که وعده اجرای رجیستری به دولت‌های پیشین برمی‌گردد و حتی چندین بار هم شاهد اجرای ناموفق این طرح بودیم، در نهایت با آمادگی سیستم‌های فنی و زیرساخت‌های این طرح به گفته مسوولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرحله‌های آغازین این طرح شامل آگاه‌سازی بخش‌های مختلف و پایش کل شبکه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه‌های ترکیبی گوشی و سیم‌کارت، بار دیگر از مهرماه کلید خورد و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مکانیسم پله‌یی برای اجرای اعمال سیاست خبر داد.

پروژه رجیستری یا ثبت گوشی تلفن همراه در حالی که مدت‌ها به عنوان راهی برای جلوگیری از قاچاق عنوان شده بود، در نهایت از مهر ماه بار دیگر با پایش سیستم شبکه تلفن‌های همراه کلید خورد. فاز دوم این طرح نیز با اعمال سیاست برای گوشی‌های شرکت اپل آغاز شده و در ادامه این طرح سایر برندهای گوشی برای اعمال سیاست توسط رگولاتوری اعلام شدند. روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رشد ۱۰۰۰درصدی واردات مجاز و قانونی گوشی‌های ساخت کمپانی اپل به داخل کشور خبر داد.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود در مورد مزایای اجرای طرح رجیستری موبایل نوشت: تاثیرات اجرای طرح ثبت گوشی تلفن همراه به شرح آمار فوق گزارش شده است.

وی گفت: واردات انواع گوشی از مبادی مجاز رشد 400درصدی و گوشی‌های ساخت شرکت اپل به صورت خاص رشد 1000درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که گمرک نیمه آذرماه امسال آماری اعلام کرده بود که براساس آن واردات انواع گوشی‌های تلفن همراه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری نزدیک به یک‌میلیون و ۷۴۲‌هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه از طریق گمرکات وارد کشور شده است که ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی به میزان ۲۳۵میلیون و ۴۰۰‌هزار دلار بوده است.

همچنین در یک ماهه گذشته تعداد ۳۸۰‌هزار دستگاه انواع گوشی تلفن همراه با ثبت IMEI در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک وارد کشور شد و ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی ۵۰ میلیون دلار بود.

اطلاعات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی در زمان ورود به کشور در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و این اطلاعات در خدمت اجرای طرح رجیستری قرار می‌گیرد.

همچنین براساس آمار گمرک در آبان ماه سال جاری، ۲۰۹۶ دستگاه گوشی تلفن همراه آیفون ایکس به ایران وارد شده است.

اطلاعات این تعداد گوشی تلفن همراه آیفون ایکس با جزییات کامل در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی وارد و شناسه بین‌المللی یا اصطلاحا IMEI آنها در سامانه‌های گمرک ثبت شده است. ارزش این تعداد گوشی براساس اطلاعات ثبت شده در سامانه جامع گمرکی در مجموع به میزان دو میلیون و ۲۹۰‌هزار دلار می‌رسد. مجموع واردات گوشی‌های تلفن همراه آیفون ایکس در سال جاری صرفا ۲۰۹۶ دستگاهی است که در آبان ماه وارد ایران شده و همچنان ادامه دارد.

حال در حالی که پس از اپل، گوشی‌های گوگل، بلک‌بری و موتورولا به عنوان مدل‌هایی که مشمول فاز اجرایی مرحله دوم رجیستری می‌شوند، اعلام شد؛ بدین‌ترتیب اقداماتی که تا پیش از این تنها برای گوشی‌های شرکت اپل لازم بود، اکنون به این گوشی‌ها تسری یافته و کاربران نیز باید موارد احتیاط را هنگام خرید و در راستای فعال‌سازی رعایت کنند.

 در راستای ادامه مرحله دوم رجیستری، رگولاتوری اعلام کرد: نظر به اجرای موفقیت‌آمیز مراحل اولیه طرح رجیستری و در راستای اهداف پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه، تحقق حقوق مصرف‌کنندگان، واردکنندگان قانونی و فروشندگان مجاز و براساس تصمیمات متخذه در یازدهمین جلسه کمیته راهبری طرح رجیستری، در ادامه مرحله دوم طرح و از ساعت ۲۴ روز جمعه ۸ دی ‌ماه تمامی مدل‌های گوشی تلفن همراه گوگل، بلک‌بری و موتورولا مشمول طرح می‌شوند.

طبق اعلام رگولاتوری، فاز دوم چند مرحله دارد که ابتدا شامل برند اپل و به مرور شامل برندهای دیگر شده و نهایتا تا دو ماه آینده اعلام می‌شود که کلیه گوشی‌ها و تجهیزات سیم‌کارت‌خور شامل این طرح می‌شوند. پس از آن اگر هر گوشی از سامانه‌های گمرکی وارد و ثبت نشده و غیرمجاز باشد، متعلق به هر برندی که باشد قابل سرویس‌گیری در شبکه تلفن همراه نخواهد بود.

 اصالت گوشی را حتما بررسی کنید

برای اطمینان از اصالت گوشی، چند مرحله وجود دارد؛ روی جعبه، پشت تجهیز تلفن همراه یا روی جلد تلفن همراه و در نرم‌افزار گوشی یک IMEI هست. افراد باید هر سه این اعداد را با هم تطبیق دهند. ابتدا استعلام کد روی جعبه را بررسی کنند، سپس آن را با IMEI پشت تجهیز تطبیق داده و اگر مطابقت داشت اقدام به احصای IMEI نرم‌افزاری دستگاه با *#۶# کنند. آخرین اقدام این است که همین کد را روی فاکتور خرید بنویسند و آن را به مهر فروشنده ممهور کنند. این مرحله گام اول رجیستری و استعلام اصالت کالاست.

در نهایت لازم است هنگام خرید برندهایی که اعلام شده‌اند، دقت کنید. ابتدا شماره ۱۵ رقمی (IMEI) پشت جعبه تلفن همراه را به شماره ۷۷۷۷ پیامک یا با استفاده از کد دستوری #۷۷۷۷* شماره‌گیری کنید. منوی اول استعلام اصالت دستگاه است و سوال می‌شود که شماره IMEI را وارد کرده و پس از آن از طریق سامانه همتا پیامکی ارسال می‌شود.

اگر گوشی در شبکه ثبت شده باشد، پیامکی برایتان می‌آید که گوشی مجاز است و می‌توانید خریداری کنید. اما اگر در پیامک بیاید که این گوشی در سامانه‌ ثبت نشده و غیرمجاز است، به هیچ عنوان نباید آن را بخرید، زیرا در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت.

 

 

ارسال نظر