اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۸۷

رد رابطه زلزله با هارپ

از زمان وقوع زلزله ۷و۳دهم ریشتری در مرز عراق و کرمانشاه - حوالی ازگله (کرمانشاه) که پس‌لرزه‌های آن به کشورهای مجاور هم رسید، تاکنون حرف و حدیث‌های بسیاری در خصوص ارتباط وقوع این زلزله و همچنین زلزله‌های پس از آن با «آزمایش‌های پروژه هارپ» مطرح شده که البته معاون امنیتی وزارت کشور ارتباط زلزله با پروژه هارپ را رد کرده و می‌گوید که هیچ مبنای علمی ندارد.

محمدحسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارتباط پروژه هارپ با زلزله‌های اخیر در ایران، اظهار داشت: ما در این زمینه نمی‌توانیم اظهارنظری کنیم؛ چرا که هیچ گزارشی از هیچ مرجع علمی، نظامی و غیرنظامی به ما نرسیده است؛ من هم مثل شما شنیدم و اصلا مبنای علمی و تخصصی ندارد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که در روزهای ۲۹ آبان ماه و ۲۱ و ۳۰ آذرماه نور عجیبی در آسمان‌های ایلام، تبریز، شوشتر، مسجدسلیمان، گتوند و لالی با صداهایی عجیب توسط اهالی رویت و شنیده شده است، گفت: ما همچنین موضوعاتی را در فضای مجازی دیدیم و در همین حد در جریان هستیم و هیچ گزارش رسمی در این باره نداشتیم. رده‌های نظامی و رده‌های پدافند هوایی هر کدام در حوزه‌های خودشان فعال هستند و اگر موضوع خاصی باشد به ما اعلام می‌کنند.

هارپ پروژه‌یی علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دور‌ترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌دهد. بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. در حالت عادی لایه یونوسفر دارای دمایی معادل ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است که در اثر این تحریک انرژی فراوانی در آن به وجود آمده و در نتیجه دما تا ۲۰درصد افزایش می‌یابد و این ناحیه به حالت انبساطی در می‌آید.

انحراف ازدیاد کتاب‌های کمک‌درسی

مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی گفت: معتقد هستیم ازدیاد کتاب‌های کمک درسی به صورتیکه کتاب‌های درسی را تحت الشعاع قرار دهد یک انحراف جدی و آشکار در آموزش و پرورش است. محمد ناصری توضیح داد: باید جلوی ازدیاد کتاب‌های کمک درسی که یک انحراف در نظام آموزشی است گرفته شود. رواج کتاب‌های کمک درسی در مدارس، مدارس ما را به آموزشگاه تبدیل می‌کند نه محلی برای تربیت و پرورش دانش‌آموزان. این روزها عمده کتاب‌های کمک درسی ما به تقویت برخی مهارت‌ها و تقویت حافظه معطوف شده است و بیشتر نگاهشان معطوف به این موضوع است که بچه‌ها را برای المپیادها و کنکور و... آماده کند. به این شکل حجیم کتاب کمک درسی در فضای آموزشی اثرات مخربی دارد.

او همچنین بازگرداندن کتابدارها به چرخه آموزش و پرورش و کتابخانه مدارس را یک راهکار جدی در امر توسعه کتابخوانی بیان کرد. ناصری اظهار کرد: وظیفه ما این است که خواندن و ذوق خواندن را در جامعه توسعه بدهیم. پیاممان به ناشران برای سال ۹۷ این است که از روش‌های تکراری در نشر کتاب چه در ظاهر و چه در تولید و عرضه آن فاصله بگیرند و به کارهای خلاقانه روی بیاورند. همچنین توصیه می‌کنیم این ناشران فرایند کتاب‌های درسی را بهتر بشناسند چرا که برخی کتاب‌هایی که در این زمینه تولید می‌شود گاه با اهداف آموزش و پرورش تناقض دارد. ضمن اینکه به نظر می‌رسد ناشران ما هنوز نیازهای واقعی دانش‌آموزان را نسنجیده‌اند و بیشتر براساس سلیقه مولفان خود دست به انتشار کتاب می‌زنند.

سهم ۷۵درصدی فرسودگی وسایل نقلیه در آلودگی هوا

رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به فرسوده بودن وسایل نقلیه است، گفت: پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهرها مطرح شده است.

محمدرضا رضایی با انتقاد از بحران آلودگی هوا در کلان‌شهرها به ویژه تهران، گفت: بحث‌های شعاری و حرف‌های بدون عمل درمان آلودگی هوا نیست.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه زمان اقدامات مقطعی برای جبران آلودگی هوا به سر آمده است، افزود: بیش از 75 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به فرسوده بودن وسایل نقلیه است. نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توسعه ناوگان حمل و نقل درون‌شهری بهترین راهکار پایدار مقابله با آلودگی هوا در کلان‌شهری همچون تهران است، اظهار کرد: در نظر گرفتن ردیفی در لایحه بودجه 97 کل کشور برای توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین مترو بهترین راهکار است تا آلودگی هوا تا حدودی کاهش یابد. او از ارائه پیشنهادی برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت مقابله با آلودگی هوا خبر داد و به خانه ملت گفت: با اعتبارات فعلی توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی سال‌های سال به طول می‌انجامد از این رو لازم است با استمهال از صندوق توسعه ملی به روند توسعه این ناوگان سرعت ببخشیم. رضایی با بیان اینکه موتور سیکلت‌ها نیز نقش برجسته‌یی در آلودگی هوای تهران دارند، اظهار کرد: باید با حذف عوامل آلاینده هوا یک بار برای همیشه بهبود وضعیت را رقم زد زیرا اقدامات مقطعی دیگر جوابگو نیست و سلامت مردم در خطر است. رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از برگزاری نشست‌های مستمر کمیسیون عمران مجلس با مسوولان مربوطه از جمله معاون حمل و نقل شهرداری تهران برای بررسی معضل آلودگی هوا خبر داد و گفت: در حین بررسی بودجه 97 کل کشور مشکل آلودگی هوا نیز در صدر دستور کارهای این کمیسیون قرار دارد.

 

ارسال نظر