منع منتقد پوتین از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۶۲

گروه جهان|

الکسی ناوالنی رهبر مخالفان دولت روسیه، به‌طور رسمی از حضور در انتخابات سال آینده منع شد. او در واکنشی خواهان تحریم انتخابات شد. به گزارش بی‌بی‌سی، کمیسیون مرکزی انتخابات گفته که ناوالنی چون به فساد محکوم شده صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد. ناوالنی می‌گوید این تصمیم با انگیزه‌های سیاسی گرفته شده است و از هوادارانش خواسته تا انتخابات ماه مارس را تحریم کنند. ناوالنی ۴۱ سال سن دارد و ناظران باور داشتند که در صورت شرکت در انتخابات می‌تواند ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری کنونی را شکست دهد. ناوالنی به دلیل مخالفت با ولادیمیر پوتین و کارزار انتخاباتی علیه فساد مشهور است. وی در چند ماه گذشته در شهرهای مختلف روسیه تظاهرات به راه انداخته و از مبارزه با فساد گفته است. اگر او فرصت نامزدی پیدا می‌کرد می‌توانست در برنامه‌های تلویزیونی به انتقاد از پوتین بپردازد. باتوجه به ردصلاحیت او، به نظر می‌رسد کرملین به این نتیجه رسیده که کنارگذاشتنش خطر کمتری برای حکومت دارد.

ناوالنی در سال ۲۰۱۳ به اتهام اختلاس 500هزار دلار، مجرم شناخته شد. دادگاه حقوق بشر اروپا به این حکم اعتراض کرد و گفت که متهم فرصت دفاع از خود نداشته است. دادگاه تجدیدنظر که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، عین همان حکم اولیه را تایید کرد. الا پامفیلوا رییس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفته که موسسه زیرنظرش فقط بنا به قانون صلاحیت ناوالنی را رد کرده است. از 13 نفری که عضو این کمیسیون هستند 12 نفرشان پرونده او برای نامزدی در انتخابات را رد کرده‌اند. یک نفر هم به دلیل «تضاد منافع» از رای دادن خودداری کرده است. چنین تصمیمی غیرمنتظره نبود. ناوالنی در واکنش به آن گفت که مقصود از این تصمیم جلوگیری از «بیان حقایق» درباره وضعیت روسیه بوده است. به نظر او فقط کسانی در این انتخابات حق نامزد شدن دارند که «کوچک‌ترین تهدیدی» برای پوتین ندارند. علاوه بر اعلام تحریم، او می‌خواهد از این تصمیم کمیسیون انتخابات به دیوان عالی روسیه شکایت کند.

این چهارمین مرتبه است که پوتین در رقابت‌های ریاست‌جمهوری روسیه شرکت می‌کند. در صورت پیروزی، او طولانی‌ترین دوره زمامداری روسیه بعد از جوزف استالین را خواهد داشت.

 

ارسال نظر