اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۲۳

مدافع واردات نیستیم

تسنیم    رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه بخش ‌خصوصی آن‌قدر نسبت به سیاست‌های نادرست داد زده صدایش گرفته است، گفت: ما مدافع واردات نیستیم اما اگر یک قانونی در کشور وجود دارد باید برای همه اجرایی شود. مسعود خوانساری با اشاره به اینکه مشروبات الکلی، اسلحه و موادمخدر جزو کالاهای ممنوعه در بخش واردات به‌شمار می‌آیند، اظهار کرد: براساس قانون درمورد واردات مابقی کالاها باید برخورد تعرفه‌یی صورت گیرد. او با بیان اینکه از دولت انتظار داریم اگر درصدد تغییر تعرفه کالایی است این تصمیمات را فی‌البداهه انجام ندهد، افزود: ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو کار اشتباهی بود زیرا نیاز سالانه کشور به واردات خودرو بیشتر از 70 تا 80 هزار دستگاه نیست بر همین اساس اگر روال گذشته ادامه پیدا می‌کرد، بیشتر از این رقم وارد نمی‌شد. نایب‌رییس اتاق ایران گفت: بستن سایت ثبت سفارش خودرو باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده و حتی اثراتی را هم بر قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت.

رشد صادرات در کاغذ

ایسنا    در شرایطی که بازار کاغذ با مشکلات متعدد گرانی دست و پنجه نرم می‌کند، آمارهای ارائه شده گویای آن است که در 6 ماهه اول سال جاری در حوزه صادرات کاغذ و محصولات کاغذی از نظر وزنی 111.6درصد رشد داشته‌ایم. براساس آمارهایی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده است، در 6 ماهه اول سال جاری بالغ بر ۵۸ هزار تن کاغذ و محصولات کاغذی به کشورهای مختلف صادر شده است؛ عددی که در مقایسه با تولیدات کمتر از ۲۸هزار تنی 6 ماهه اول سال گذشته از نظر وزنی رشد را نشان می‌دهد. همچنین از نظر ارزش، صادرات این بخش به رقمی حدود 45.7 میلیون دلار رسیده که این رقم در قیاس با ارزش 26.6میلیون دلاری صادرات این بخش در 6 ماهه اول سال ۱۳۹۵ رشدی بالغ بر 71.9درصد را نشان می‌دهد. در حوزه انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده نیز از نظر ارزش در 6 ماهه اول سال جاری شاهد 0.2درصد رشد بوده‌ایم. البته صادرات در این حوزه از نظر وزن 3.5درصد کاهش داشته است. بدین‌ترتیب در بخش انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌های ضبط شده بالغ بر ۶۸۸تن کالا با ارزشی بالغ بر 45.7میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. البته باید اشاره کرد که آمارهای اعلام شده به تفکیک نبوده و مشخص نیست وضع صادرات کاغذ به چه شکل بوده اما در مجموع آمارهای اعلام شده در زمینه صادرات کاغذ و محصولات کاغذی این‌گونه اعلام شده است.

اما افزایش صادرات کاغذ و محصولات کاغذی در شرایطی رخ می‌دهد که در ماه‌های گذشته بازار کاغذ در داخل کشور با گرانی مواجه شده و بنابر آنچه از سوی فعالان این عرصه عنوان می‌شود، افزایش قیمت کاغذ در سطح بین‌الملل دلیل این گرانی بوده است با وجود این محصولات صادراتی ایران در این بخش اگرچه از نظر وزنی حدود ۱۱۲درصد رشد داشته‌اند اما افزایش ارزشی آنها به ۷۲درصد هم نمی‌رسد. همین مساله گویای این است که در حوزه کاغذ و محصولات کاغذی در بخش بین‌الملل افزایش قیمت با افزایش وزن همخوانی چندانی نداشته و این دو عدد به‌طور متناسب با یکدیگر رشد نکرده‌اند.

کاهش بهای فولاد در چین

ایسنا   بهای معاملات فولاد در چین پس از دو روز رشد متوالی به‌دلیل ضعیف شدن تقاضا در طول ماه‌های زمستانی، روز گذشته کاهش یافت. تقاضا برای فولاد در چین که بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده جهان است، به دلیل کندی روند ساخت و ساز در هوای سرد مناطق شمالی این کشور، کاهش پیدا کرده است. بهای میلگرد در بازار بورس معاملات آتی شانگهای تا اواسط روز 2 درصد کاهش یافت و به ۳۸۳۲ یوآن (۵۸۴.۰۱ دلار) در هر تن رسید. شرکت BOCI اینترنشنال فیوچرز اعلام کرد: فروش بازار فیزیکی خوب نبوده و قیمت‌ها به روند کاهشی ادامه داده‌اند. بسیاری از فولادسازان قیمت‌ها را کاهش داده‌اند. به گفته یک معامله‌گر، بهای میلگرد برای تحویل فوری از زمان تعطیلات پایان هفته در شانگهای، ۲۰۰ یوآن کاهش یافت و به ۴۳۰۰ تا ۴۵۵۰ یوآن در هر تن رسیده است.

نرخ بازگشت سرمایه در استارت‌آپ‌ها

فارس    مدیر پروژه نخستین نمایشگاه توسعه کسب و کار تهران با تاکید بر گسترش کسب و کارهای نوین گفت: نرخ بازگشت سرمایه در حوزه کسب و کارهای فرانچایز و استارت‌آپ‌ها 3 هزار درصد است.

مهدی فرهادنیا گفت: حوزه‌های کسب و کار که در این نمایشگاه حضور دارند، نوظهور هستند و قطعا این حوزه‌ها در توسعه کسب و کار کشور نقش خواهند داشت. او به آمار بازگشت سرمایه براساس اعلام بانک جهانی اشاره کرد و افزود: نرخ بازگشت سرمایه در بخش کشاورزی 30درصد، صنعت 50درصد، خدمات 100درصد و موادمخدر 200درصد است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: اما نرخ بازگشت سرمایه براساس اعلام بانک جهانی در حوزه تحقیق و توسعه 3هزار درصد است، یعنی صاحب یک کسب و کار اگر در یک صنعتی از حوزه‌های زیر مجموعه کسب و کار خدمات مدیریتی، فرانچایز گونه‌یی از کسب و کار که برپایه آن به شرکت اختیار داده می‌شود که تولیدات و فرآورده‌های شرکت دیگری را بفروشند و در مقابل آن مبلغی دریافت کند که به آن مبلغ فرانچایز می‌گویند یا استارت‌آپ‌های مدیریتی سرمایه‌گذاری کند، به‌ازای هر 100 هزار تومان در 5 سال باید 3میلیون تومان بازگشت سرمایه داشته باشد. فرهادنیا با بیان اینکه ما در ایران در حال پوست‌اندازی از اقتصاد منبع‌محور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان هستیم، اظهار کرد: نمایشگاه توسعه کسب و کار به این وضعیت اقتصاد کمک می‌کند و برپایی نمایشگاه مذکور در تهران هم با حضور سه حوزه خدمات مدیریتی، حوزه خدمات فرانچایز و استارت‌آپ‌های مدیریتی است.

 

ارسال نظر