رشد 8 درصدی دلار و 24 درصدی سکه در یک سال اخیر

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۸۷

گروه بانک و بیمه  محسن شمشیری

روز یک‌شنبه 3 دی 96، نرخ رسمی ارزها برای روز یک‌شنبه تغییر نداشت و نرخ رسمی دلار 3590.9 تومان، پوند 4797.8تومان و یورو 4259.6 تومان معامله شد.  در بازار آزاد نیز صرافی‌ها هر دلار امریکا را با یک تومان رشد نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۱۹۰ تومان می‌فروختند. همچنین هر یورو با ۱۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵هزار و ۲۷ تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۲ تومان افت ۵ هزار و ۷۱۸ تومان داد و ستد می‌شد.  به گزارش «تعادل»، در حال حاضر تفاوت 2 نرخ مبادله‌یی و رسمی دلار به 599 تومان رسیده که در مرز

600 تومان قرار دارد.  از سوی دیگر مقایسه نرخ دلار در 3 دی ماه با پایان آذر ماه سال 95 نشان می‌دهد که نرخ دلار در یک سال اخیر معادل 8.46درصد، یورو 20.4درصد و سکه طرح جدید 23.9درصد رشد داشته که در مقایسه با نرخ تورم 9.6درصدی یک سال اخیر، به معنای آن است که نرخ دلار کمتر از تورم رشد کرده اما رشد یورو و سکه بالاتر از نرخ تورم افزایش یافته و نگهداری یورو تقریبا معادل 11درصد و سکه معادل 14درصد سودآور بوده است. روز یک‌شنبه 3 دی 96 قیمت سکه در بازار تهران نوسان داشت و سکه طرح جدید و نیم سکه نسبت به روز شنبه کاهش و طرح قدیم و ربع سکه افزایش داشت و با اعلام نرخ اونس جهانی به قیمت 1275 دلار، هر گرم طلای ۱۸عیار با ۳۳۰ تومان کاهش ۱۲۹ هزار و ۸۹۰ تومان قیمت‌گذاری شده بود.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شد.  همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۸ هزار تومان افزایش قیمت، یک میلیون و ۳۷۰هزار تومان فروخته می‌شد. هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۴ هزار تومان کاهش ۶۸۲ هزار تومان معامله شد. هر قطعه سکه ربع بهار آزادی نیز ۴۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد که یک هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داشت. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با یک هزار تومان کاهش قیمت، ۲۶۵ هزار تومان تعیین شده بود.

 

 رشد نرخ سکه و دلار در یک سال اخیر

بر پایه آمارهای بانک مرکزی در یک سال منتهی به آبان 96 سکه ۲۱درصد و دلار 11.6درصد رشد کرده است. متوسط فروش سکه طرح جدید در آبان ماه با 20.8درصد افزایش نسبت به آبان ماه سال قبل یک میلیون و

 347 هزار و 700 تومان و متوسط فروش یک دلار با 11.6درصد رشد نسبت به آبان ماه سال قبل 4064 تومان برآورد شده است.

متوسط فروش سکه طرح جدید در آبان ماه سال جاری یک میلیون و 347 هزار و 700 تومان و متوسط فروش طرح قدیم یک میلیون و 303 هزار و 100 تومان بوده است.  در آبان ماه نسبت به مهر ماه، بهای سکه طرح جدید 5.2درصد و طرح قدیم 4.7درصد رشد داشته است و نسبت به آبان ماه سال قبل طرح جدید 20.8درصد و طرح قدیم 17.7درصد رشد داشته است.

همچنین در 8 ماهه امسال متوسط فروش سکه با 15.4درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل یک‌میلیون و 242 هزار و 900 تومان و متوسط فروش سکه طرح قدیم در همین دوره یک میلیون و 211 هزار و 300تومان بوده است.  در بازار ارز، متوسط فروش یک دلار در آبان ماه با 2.3درصد رشد نسبت به ماه قبل 4064 تومان و متوسط فروش یورو با 1.1درصد افزایش 4820 تومان بوده است.  متوسط فروش دلار در آبان ماه 96 نسبت به آبان ماه 95 به میزان 11.6درصد و یورو 20.6درصد رشد کرده است. متوسط فروش دلار در 8 ماهه امسال 3848 تومان و یورو 4473 تومان بود که به ترتیب 9درصد و 12.9درصد رشد داشته است.

 بریتانیا میزبان خرید کریسمس با بیت‌کوین

شمار زیادی از مغازه‌های مستقر در سراسر بریتانیا و برخی شرکت‌ها، پرداخت صورت‌حساب را در کریسمس با بیت‌کوین می‌پذیرند.  به گزارش اسکای‌نیوز، تعداد زیادی از مغازه‌های بریتانیایی در کریسمس امسال، پرداخت صورت‌حساب را با بیت‌کوین قبول می‌کنند.  در همین حال تعداد زیادی از مغازهای لباس‌فروشی و مستقل در حال قبول کردن بیت‌کوین به‌عنوان ابزار پرداخت هستند؛ ضمن اینکه بسیاری از مغازه‌های متعلق به شرکت فناوری «سی ایکس» بریتانیا در جهان به‌ویژه در منطقه بریتانیا این اجازه را به مشتریان خود می‌دهند که پرداخت صورت‌حساب‌های خود را در خرید تجهیزات الکترونیکی با بیت‌کوین انجام دهند.  همچنین شماری از شرکت‌های گردشگری و اقامتی در بریتانیا، بیت‌کوین را در زمان تعطیلات قبول می‌کنند.

 

ارسال نظر