تروریست وهابی در مقابل اسلام عقلانی

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۷۸
تروریست وهابی در مقابل اسلام عقلانی

«وهابیت مسیر مبارزه با استعمار را به برادرکشی منحرف کرد»؛ این را علی لاریجانی زمانی که در نشست بررسی راهکارهای مبارزه با تروریسم سخنرانی می‌کرد، گفت تا نگاه روسای مجالس ترکیه، روسیه، پاکستان، چین و افغانستان را زمانی که از تروریسم صحبت می‌شود به سوی عربستان سوق دهد. عربستانی که به اعتقاد ایران با ابزار وهابیت آتش تروریسم را در منطقه بر پا کرده است. علی لاریجانی در این نشست که در پاکستان برگزار می‌شد، تلاش کرد چهره‌یی معتدل از ایران نشان دهد که سر ستیز با هیچ مذهب و فرقه اسلامی ندارد؛ آنجا که تاریخ فرق اسلامی را به میان آورد و تاکید کرد با وجود اختلافات در فرعیات اسلام در میان فرق حنفی، حنبلی، شافعی یا کلی شیعه، صوفی‌ اما اصول آنها یکی است و مهم‌تر آنکه به خاطر عقیده انسان‌ها تیغ بر آنها نمی‌کشیدند. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس سیر تاریخی رشد تروریسم درمی‌یابیم که تروریسم در جهان از مبانی متفاوتی برخوردار است، گفت: درحال حاضر بحث ما مختص به تروریسم در منطقه(خاورمیانه) است گرچه ابعاد عملیاتی آن و یارگیری آن وجه جهانی نیز پیدا می‌کند. بستر اصلی پدیده مورد نظر فرهنگی است. سخن از فرهنگی است که در این دوره سی و اندی سال تفکر خاصی را به اذهان ساده و کم اطلاع عرضه کردند و علایق دینی را به سوی نوعی مبارزه سوق داد بدون تردید در تفکر اسلامی مبارزه با ظلم و استعمار و استثمار یک رکن محسوب می‌شود اما تفکر دینی افراطی که اختصاص به وهابیت دارد، مسیر مبارزه را از جایگاه اصلی خود به سوی دیگر منحرف کرد و آن برادرکشی است، همه فرق اسلامی را کافر نامید و خون آنان را مباح دانست. او در ادامه تصریح کرد: توسعه آموزش‌های این تفکر، افراد کم اطلاع را به اشتباه در مسیر کشاند و عده‌یی از آنها واقعا فکر می‌کنند با اعمال تروریستی، جهاد فی‌سبیل‌الله می‌کنند حال آنکه در تفکر اسلامی به صراحت آمده است که قتل یک انسان مظلوم معادل نابودی همه انسان‌ها عقاب دارد و جهاد اسلامی ضوابطی دارد و جهت آن مقابله با ظلم و ستم و استعمار و استثمار است نه قتل و جنایت و سر بریدن‌ها و نابودی اماکن مقدس و نابودی زندگی مردم بی‌گناه سایر ادیان. او در ادامه صریحا اقدامات عربستان و امریکا در به آشوب کشاندن منطقه را مطرح کرد و گفت: امروز برای فروش سلاح، آشفتگی منطقه و ایجاد هراس تصنعی استراتژی آنهاست. آقای ترامپ برای حضور در کنفرانس ریاض و چند ماجراجویی دیگر در منطقه بیش از 500 میلیارد تومان از کشورها ربود و در عوض با دهن‌کجی به همه آنها در هفته‌های اخیر بحث انتقال سفارت خود به قدس را مطرح کرد. روشن است اگر کشورهای منطقه با یکدیگر در صلح و آرامش باشند، کسی خرید تسلیحاتی از امریکا نمی‌کند پس باید دشمن‌تراشی تصنعی به‌راه بیندازد و چون خودشان تاوان ورود مستقیم در جنگ‌ها را در سال‌های گذشته چشیده‌اند لذا از تروریست‌ها استفاده می‌کنند.  پیش از سخنرانی لاریجانی، سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی پاکستان چرایی عدم موفقیت ائتلاف‌های بین‌المللی در مبارزه با تروریسم را مطرح کرده بود. علی لاریجانی ماهیت آنچه ایاز از آنها به عنوان ائتلاف‌های بین‌المللی نام برده بود را زیر سوال برد و توضیح داد: باید نسبت به این سوال اندیشید در واقع بسیاری از این اطلاعات واقعی نبوده و تنها روی کاغذ نوشته شدند یا برای اهداف دیگری شکل گرفتند که مبارزه با تروریسم از آن جز نیست و از سوی دیگر عدم نتیجه ائتلاف‌ها به پیچیدگی موضوع تروریسم بازمی‌گردد.

لاریجانی اشغال افغانستان توسط شوروی و امریکا را یکی از عوامل گسترش تروریسم در این کشور دانست و گفت: اشغال کشورها توسط سایر کشورها زمینه گسترش این پدیده شده است، اشغال افغانستان چه توسط شوروی سابق و چه توسط امریکایی‌ها و ناتو در این دوره عامل ایجاد و گسترش گروهای تروریستی شد. این امر از نظر روانشناسی اجتماعی امری طبیعی است، وقتی سربازان کشورهای اشغالگر با مردم یک کشور رفتاری خشونت بار و غیرانسانی دارند، روشن است مردم به خصوص جوانان تحمل نمی‌کنند.

 موضع یکسان لاریجانی و والودین علیه امریکا

علی لاریجانی در حاشیه برگزاری نخستین اجلاس روسای مجالس 6 کشور «ایران، پاکستان، افغانستان، چین، روسیه و ترکیه» دیداری نیز با «ویویچسلاو والودین» رییس مجلس دومای روسیه داشت. لاریجانی در این دیدار نتایج مثبت همکاری‌های دو جانبه را مورد اشاره قرار داد و گفت: در همکاری‌های منطقه‌یی ایران و روسیه، همکاری دو کشور در حل بحران سوریه نمونه موفقی بود. برخی به دنبال تغییر این مسیر و بهره‌برداری از پیروزی‌های اخیر در سوریه به نفع خود هستند که باید در این زمینه هوشیار بود. رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش حضور امریکایی‌ها در شمال «رقه» سوریه را عامل منفی بر روند پیروزی‌های دولت سوریه خواند و افزود: این موضوع باید در رایزنی‌های دو جانبه بررسی شده و حضور امریکایی‌ها در منطقه قابل بررسی است. لاریجانی همچنین ادعای امریکایی‌ها درخصوص اینکه ایران به انصار‌الله یمن موشک داده است را بازی جدید آنها در منطقه دانست و گفت: روسیه دوست ایران است و خوب می‌داند که ما به یمن موشک نداده‌ایم. آنها در زمان «عبدالله صالح» موشک‌های اسکاد B و C داشتند و امریکایی‌ها با نشان دادن این آهن‌پاره‌ها به دنبال ماجراجویی جدید در منطقه هستند.

رییس مجلس دومای روسیه نیز تضاد اقدامات دولت امریکا با دموکراسی را مورد اشاره قرار داد و گفت: وقتی امریکایی‌ها حساب فیس‌بوکی رییس‌جمهوری محلی چچن را مسدود می‌کنند یا برای حضور خبرنگاران رسانه‌های روسیه در مجلس امریکا محدودیت‌هایی تصویب می‌کنند باید بدانیم که این اقدامات بر خلاف ادعای آنها مبنی بر حمایت از دموکراسی و آزادی عقیده است. درحالی که در دنیای امروز دیگر آفتاب حقیقت پشت ابر نمی‌ماند و متاسفیم در کشوری که ادعا می‌کند، مهد آزادی است از بیان حقیقت جلوگیری می‌شود. ویویچسلاو والودین با تاکید بر لزوم هوشیاری درخصوص اینکه امریکایی‌ها می‌خواهند پیروزی‌های سوریه را به نفع خود مصادره کنند، گفت که «آنها در هیچ اجلاس یا نشست همکاری برای پایان بحران سوریه شرکت نکردند و اکنون به دنبال بهره‌برداری از آن هستند».

 

ارسال نظر