امارات قطب جاسوسی در خلیج فارس

۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۲۰
امارات قطب جاسوسی در خلیج فارس

 

گروه جهان|

«جایی در حوالی بندر زید در ابوظبی در یک ویلای مدرن غربی‌ها برای استفاده از ابزار و روش‌های نوین جاسوسی اماراتی‌ها را آموزش می‌دهند.» نشریه فارین‌پالسی در گزارشی نوشته که امارات متحده عربی با استخدام افسران سابق سازمان اطلاعات امریکا (سیا) به‌ دنبال ساخت یک امپراتوری جاسوسی در خلیج فارس است.

در این گزارش آمده است: فعالیت روزانه از ساعت 10 آغاز می‌شود. عنوان سمینار یک‌شنبه این است «جاسوس چیست؟» در روز پنج‌شنبه شرکت‌کنندگان در این دوره‌های آموزشی یاد می‌گیرند که چطور در تیم‌های نظارتی 4 تا 6 نفره کار کنند. برنامه این هفته آموزش چگونگی جمع‌آوری اطلاعات است و در هفته‌های بعدی دروس پیشرفته‌یی درباره ساخت هویت‌های جعلی و آمادگی ارائه می‌شود. قرار است از این دروس برای جمع‌آوری اطلاعات در مراسمی که دیپلمات‌های مختلف حضور دارند، استفاده شود. علاوه بر این دوره‌های آموزشی نیز در مرکز دیگری که تنها ۳۰دقیقه با مرکز ابوظبی فاصله دارد و شامل فضاهایی برای تیراندازی با سلاح، گاراژها و پایگاه‌هایی مشابه مزارع کمپ بری در جنوب شرق ویرجینیاست، برگزار می‌شود.

قرار است با جذب نیروهای سابق سیا در امارات، آژانس اطلاعاتی مشابه آنچه در کشورهای غربی وجود دارد، ایجاد شود. یک مامور سابق سیا که استخدام شده به فارین پالسی می‌گوید:«پولش بسیار خوب است. روزی هزار دلار می‌گیرید و در ویلا یا هتل‌های 5 ستاره در ابوظبی زندگی می‌کنید».

به گفته منابع متعددی، چهره‌یی که در پس پرده طرح توسعه سازمان اطلاعات امارات قرار دارد، لوری سانچز مسوول سابق اطلاعات امریکاست که پیش‌تر یکی از مهره‌های کلیدی پروژه مشترک سازمان سیا و پلیس نیویورک برای تحت تعقیب قرار دادن مسلمانان در مساجد، دفاتر و دیگر اماکن در نیویورک بوده است. سانچز از 6 سال پیش برای راه‌اندازی سازمان اطلاعاتی مشابه سازمان سیا در امارات در خدمت محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بوده است.

اما سانچز یکی از چندین مامور امنیتی سابق است که در این برنامه مشارکت دارد. اریک پرنس، بنیانگذار شرکت بلک واتر و ریچارد کلارک، مسوول مقام مبارزه با تروریسم در کاخ ‌سفید نیز ازجمله کسانی هستند که با ولیعهد ابوظبی همکاری داشته‌اند.

در این گزارش آمده، نقش سانچز در تامین سرنخ‌ها برای عملیات اطلاعاتی امارات نشان می‌دهد که شرکت‌ها و پیمانکاران خصوصی پس از دهه‌ها کار برای ارتش و جامعه اطلاعاتی امریکا اکنون درحال فروش مهارت‌هایشان هستند؛ موضوعی که نگرانی‌ها و بحث‌های قانونی درباره کار آنها را به دنبال داشته، او مقام‌های امریکایی را واداشته تا در این باره تحقیق کنند.

پلیس نیویورک نیز در این راه با امارات همکاری کرده است. گفته شده در سال 2008 اداره پلیس نیویورک و دولت امارات توافقی برای تبادل اطلاعات امضا کردند و پلیس نیویورک یک دفتر در ابوظبی دایر کرد. امارات هم یک میلیون دلار در 2012 به «بنیاد پلیس نیویورک» برای تلاش برای «مقابله با تروریسم» داد. در همین دوره بود که سانچز روابطی با مقامات عالیرتبه اماراتی از قبیل ولیعهد ابوظبی ایجاد کرد. دولت امریکا هم در سال‌های 2010و 2011 به طور مستقیم به امارات کمک کرده‌اند.

فارین‌پالسی نوشته، اعتماد امارات به مزدوران و نهادهای امنیتی خارجی و محرمانه نگه داشتن آن مساله جدیدی نیست اما اینکه امارات از کارمندان سابق سیا برای افزایش مهارت‌های جاسوسی خود استفاده می‌کند، ماجراجویی جدیدی است.

فارین‌پالسی نوشته، آنچه رهبران امارات را به فکر راه‌اندازی سازمانی مشابه سیا انداخت، انفجار برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک در سال 2001 بود. خاورمیانه به عنوان مرکز ترانزیت تروریست‌ها بود و بدتر از همه اینکه دو نفر از مهاجمان انتحاری حملات 11سپتامبر اماراتی بودند. جان آلترمن، رییس بخش خاورمیانه در مرکز استراتژیک مطالعات بین‌المللی می‌گوید:«حمله 11سپتامبر نقطه عطفی برای اماراتی‌ها بود. این اتفاق رهبران امارات را ترغیب کرد تا برای کنترل سازمان‌های تندرو در کشور کاری کنند و دایره فعالیت‌هایشان را به فراتر از مرزهای امارات توسعه دهند».

اماراتی‌ها زمانی که تصمیم به ایجاد زیرساخت‌های آژانس اطلاعاتی خود گرفتند همانند راه‌اندازی ارتش از غربی‌ها کمک گرفتند. در سال‌های ۲۰۱۰و ۲۰۱۱ که ایران در حوزه جنگ الکترونیکی پیشرفت خوبی کرد، برخی متخصصان امریکایی برای کمک به ابوظبی در حوزه دفاع دیجیتال و الکترونیکی به امارات آمدند، واشنگتن از تلاش کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای ارتقای توانمندی‌هایشان در این زمینه حمایت و تنها خطوط قرمزی را برای مشارکت شهروندان امریکایی در جنگ‌های مستقیم وضع کرد. امریکا کمک کرد، آژانس امنیت ملی که نامش به «مرکز الکترونیک امنیت ملی» تغییر یافت و اکنون نامش «آژانس ارتباطات اطلاعاتی» است، ایجاد شود، امریکایی‌ها در این مرکز از انتخاب پایگاه‌های امن گرفته تا خطوط تماس نقش مهمی ایفا کردند. در همین زمان سانچز وارد ابوظبی شده و آموزش شیوه‌های جاسوسی و کنترل را داد. دروس آموزشی سانچز بسیار نزدیک به دروس سیاست و افراد در این دوره‌ها رانندگی با سرعت بالا و تیراندازی را آموزش می‌بینند.

براساس قانون، صادرات سلاح‌ امریکایی و نیز آموزش ‌آنها محدودیت‌هایی دارد و هر کس این قانون را زیر پا بگذارد، مجازات می‌شود. سانچز پیش از آغاز آموزش‌ها مجوز ارائه مهارت‌های اصلی را گرفت اما مجوز مورد تجدید نظر وزارت خارجه امریکا قرار گرفت و این وزارتخانه اعلام کرد که سیا اجازه ندارد همان دروس را به اماراتی‌ها آموزش دهد، برخی علت تجدیدنظر در این مجوز را عدم پرداخت هزینه‌ها به وزارت خارجه می‌دانند.

با وجود راه‌اندازی این مرکز در امارات اما مشخص نیست که آیا این نیروها برای ماموریت به خارج از امارات اعزام می‌شوند یا خیر؛ زیرا امارات حمایت مالی کافی برای توسعه برنامه‌های ویژه‌اش در کشورهای حساسی چون ایران را ندارد. سانچز که یک قایق ماهیگیری نفیس را از ولیعهد ابوظبی هدیه گرفت بر این باور است که موارد نگران‌کننده امارات با امریکا مشابه است. سانچز مدعی است هر کسی که در امارات علیه حاکمیت است یا ایرانی است یا تحت نفوذ آنهاست یا اینکه عضو اخوان‌المسلمین است.

 

ارسال نظر