کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۶۶

ممنوعیت حفاری نفتی در فرانسه از 2040

شانا   مجلس فرانسه در مصوبه‌یی جدید تمدید هر گونه مجوز برای حفاری‌های نفت و گاز در خاک این کشور را ممنوع و به ‌طور کلی فعالیت در این صنعت را در فرانسه از سال ۲۰۴۰ غیرقانونی اعلام کرد.  به گزارش CBS مجلس فرانسه قانونی را تصویب کرده که طبق آن هر گونه عملیات اکتشاف نفت و گاز در داخل مرزهای این کشور یا در کشورهای تحت سیطره دولت فرانسه از سال ۲۰۴۰ غیرقانونی خواهد بود. براساس این قانون هیچ یک از مجوز‌های حفاری نفت وگاز در این کشور تمدید نخواهد شد و از این پس هیچ مجوزی برای عملیات اکتشافی صادر نخواهد شد. دولت فرانسه مدعی است نخستین کشوری در جهان است که چنین قانونی را به تصویب رسانده است. این اقدام تا حد زیادی نمادین است زیرا تولید نفت این کشور تنها یک درصد از نیاز داخلی آن را برآورده می‌کند. فرانسه برای باقی نیاز خود به نفت و گاز محتاج واردات است.

سرمایه‌گذاری سریکا‌ انرژی در ایران

ایرنا   تونی والکر، رییس شرکت انگلیسی سریکا انرژی که چندی پیش سهام شرکت «BP» را در میدان نفتی «رام» در شمال انگلیس که بخشی از سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی است خرید، تمایل خود را به سرمایه‌گذاری در بازار نفتی ایران پس از نهایی شدن این پروژه اعلام کرد.  والکر گفت: اگر پروژه «رام» خوب پیش برود قطعا به دنبال افزایش همکاری‌های تجاری با ایران خواهیم بود. ما می‌توانیم در مباحث مربوط به افزایش تولید نفت در ایران همکاری‌های زیادی داشته باشیم.  وی افزود: برجام تمام تحریم‌هایی که اروپا علیه ایران اعمال کرده، لغو کرده است بنابراین ما آزاد هستیم تا با ایران تعامل کنیم و از بابت بسیار خرسندیم.  والکر در پاسخ به سوالی درباره وضع واگذاری سهام BP از میدان نفتی رام به شرکت تحت امرش گفت: اخیرا اعلام کردیم که 3میدان نفتی را از شرکت BP خریده‌ایم که یکی از آنها میدان نفتی رام است که شرکت نفت ایران در آن شریک دارد. هدف ما این است که بهره‌برداری را از این میدان افزایش، هزینه‌ها را کاهش و عمر این میدان را افزایش دهیم. ما قصد داریم این عملیات را با همکاری شرکای کنونی ازجمله شرکت نفت ایران انجام دهیم.

تداوم افزایش قیمت نفت

ایسنا  قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر انتظارات برای کاهش ذخایر نفت امریکا و ادامه تعطیلی سیستم خط لوله فورتیز در دریای شمال افزایش یافت.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت امریکا با ۱۷سنت یا ۳درصد افزایش نسبت به قیمت نهایی معاملات روز سه‌شنبه به ۵۷.۷۳دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات برنت که قیمت پایه برای بازار بین‌المللی است ۱۱سنت یا 0.17درصد افزایش یافت و به 63.91 دلار در هر بشکه رسید.  به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ قیمت‌های نفت تحت تاثیر انتظارات برای کاهش قابل توجه ذخایر امریکا بالا رفته است.  موسسه امریکن پترولیوم روز سه‌‌شنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به ۱۵دسامبر به میزان 5.2 میلیون بشکه کاهش یافته و به 438.7میلیون بشکه رسیده است. آمار رسمی از سوی اطلاعات انرژی امریکا بعدازظهر روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.  قیمت نفت همچنین از ادامه تعطیلی خط لوله فورتیز در دریای شمال که بزرگ‌ترین خطوط لوله نفت انگلیس است مورد حمایت قرار گرفته است. شرکت اینوس که اپراتور این خط لوله است، امیدوار است، نشتی این خط لوله را که ظرفیت انتقال حدود ۴۵۰هزار بشکه در روز نفت خام را دارد در مدت 2تا 4هفته از ۱۱دسامبر تعمیر کند.

 

ارسال نظر