اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۲۲

قیمت آجیل شب یلدا چند؟

فارس| رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه برای آجیل شب یلدا نمی‌توان قیمت مصوب تعیین کرد، گفت: قیمت کارشناسی اتحادیه برای هر کیلو آجیل ۳۸ تا ۵۵هزار تومان است که در خرده‌فروشی‌ها تا ۱۰درصد به این قیمت اضافه می‌شود. مصطفی احمدی، با بیان اینکه قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، گفت: در یکی دو قلم کالای درجه یک افزایش قیمت ناچیزی مشاهده می‌شود، اما در بقیه اقلام قیمت ثابت بوده است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با بیان اینکه به علت تنوع گسترده اقلام، قیمت مصوبی برای آجیل و خشکبار نمی‌توان اعلام کرد، گفت: اما براساس نظر کارشناسان اتحادیه، قیمت هر کیلو آجیل شب یلدا در عمده‌فروشی‌ها 38 تا 55 هزار تومان تعیین شد. او با بیان اینکه ترکیبات آجیل شب یلدا، ‌پسته، بادام، بادام هندی، کشمش، بادام کاغذی، مغز فندق، توپ، انجیر، باسلوق و برگ (هلو، زردآلو) است، گفت: برحسب نوع و کیفیت اقلام به کار رفته در آجیل شب یلدا می‌توان قیمت بیشتر یا حتی کمتر از نرخ عنوان شده برای آجیل شب یلدا تعیین کرد. وی افزود: قیمت آجیل در خرده‌فروشی‌‌ها تا 10 درصد به ارقام مذکور اضافه می‌شود. از سوی دیگر، رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تاکید کرد، قیمت شیرینی برای شب یلدا افزایشی نداشته است. علی بهره‌مند در گفت‌وگو با فارس افزود: قیمت شیرینی برای شب یلدا هیچ افزایشی نداشته و قیمت‌ها همان قیمت مصوب قبلی است. رییس اتحادیه دارندگان قنادی، شیرینی، کافه قنادی افزود: قیمت‌های مصوب شیرینی حتما منوط به اجرای خالص فروشی است و بابت جعبه شیرینی نباید پولی از مشتری اخذ شود.

خراسان شمالی؛ استان معین تجارت با تاجیکستان

رییس اتاق بازرگانی خراسان شمالی از انتخاب این مجموعه به عنوان استان معین در تجارت با تاجیکستان خبر داد. محمد صمدی در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به انتخاب خراسان‌شمالی به عنوان استان معین تاجیکستان در سطح کشور توسط اتاق ایران، گفت: در این راستا هیات تجاری و بازاریابی به کشور تاجیکستان طی اوایل دی‌ماه امسال اعزام می‌شود. او پیگیری امور مربوط به کشور ایران و ترکمنستان را ازجمله وظایف به استان معین دانست و افزود: تفاهمنامه‌های مختلفی طی سال‌های گذشته در زمینه مختلف همکاری و صادرات و واردات با تاجیکستان در کشور منعقدشده است.

رییس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی گفت: با انتخاب خراسان‌شمالی به عنوان استان معین استان‌های دیگر از طریق ما مسائل و مشکلات موجود با این کشور را پیگیری می‌کند. این مسوول با اشاره به درخواست تاجیکستان برای آموزش بافت فرش و پشتی ترکمن و دیگر دستباف‌های اداری از طریق ایران، متذکر شد: در حال حاضر 6 کشور دنیا از قبیل ایران، ترکمنستان، افغانستان، هندوستان و چین در ردیف اول فرش‌بافی قرار دارند.

او با اشاره به غنی بودن کشور تاجیکستان در حوزه معادن، کشاورزی و آب، تصریح کرد: در این راستا شرایط واگذاری زمین‌ها و... در این کشور بررسی و به متقاضیان ارائه می‌شود. او به علاقه‌مندی این کشور برای برقرار ارتباطات کاری بیشتر با ایران نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه‌ریزی لازم در حال انجام است.

صمدی همچنین از اعزام هیات تجاری و بازاریابی به کشور همسایه ترکمنستان تا پایان سال جاری خرداد و تصریح کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این کشور در اسفندماه مقرر است این اعزام به‌ منظور انجام مذاکرات، ملاقات‌ها و نشست‌های تجاری انجام شود.

او با اشاره به انتخاب رییس اتاق بازرگانی خراسان‌شمالی به عنوان رییس اتاق مشترک ایران و ترکمنستان اظهار کرد: در این راستا در حال رایزنی پذیرش هیات از ترکمنستان در ماه‌های آینده هستیم. صمدی به بهبود روابط با این کشور نیز اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مسائلی از قبیل بازگشایی مرز پروسه سو و آزادی زندانیان با این کشور در حال رایزنی است. وی از قرقیزستان نیز به عنوان کشوری یاد کرد که به عنوان یک کشور عضو سازمان جهانی در آسیای میانه مطرح است و اظهار داشت: به همین منظور در راستای برقرار ارتباطات کاری بیشتر برنامه‌ریزی اعزام هیات تجاری طی سال جاری به این کشور انجام‌شده است.

صمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با برگزاری این جلسات به مسائل و مشکلات 34 واحد تولیدی رسیدگی شد و موانع موجود از قبیل مشکلات با بانک‌ها، بیمه و امور مالیاتی بررسی و رفع گردید که هم‌اکنون نیز با حل مشکلات آنها در حال فعالیت هستند. او عمده مشکلات این واحدها را دیرکرد در پرداخت اقساط بانکی و مصادره اموال آنها توسط بانک‌ها اعلام کرد و گفت: این مشکلات به‌ویژه در زمینه تضمین‌های بانکی گرفته ‌شده توسط بانک‌ها بود.

صمدی ادامه داد: اغلب بانک‌ها معمولا منازل مسکونی و اموال صاحبان واحدهای تولیدی را به جهت فروش آسان‌تر و مصادره راحت‌تر به عنوان وثیقه خواسته بودند و در خصوص محل تولید کارخانه‌ها حساسیت کمتری داشتند که همین امر باعث بروز مشکلات بسیار برای واحدهای تولیدی شده بود. او متذکر شد: بر این اساس با پیگیری‌های انجام‌شده در کمیته قضایی به بانک‌ها پیشنهاد تقسیط بدهی واحدهای تولیدی داده شد و مدیران کارخانه‌ها نیز تشویق شدند تا بدهی خود را به شکلی پرداخت کند تا مسائل مرتفع شود. صمدی از دیگر مشکلات مهم واحدهای تولیدی نبود سرمایه در گردش و بالا بودن نرخ بهره بانکی دانست و افزود: این واحدها خواستار کاهش نرخ بانکی در حد معمول با توجه به تک‌رقمی شدن تورم هستند تا فعالیت‌های اقتصادی برای آنها مقرون‌به‌صرفه بوده و توجیه اقتصادی داشته باشد.

او به عدم پرداخت مشوق‌های صادراتی طی سال‌های گذشته به صادرکنندگان نیز اشاره کرد و یادآور شد: باوجود پیگیری‌های فراوان هنوز این مشوق‌ها به صادرکنندگان پرداخت‌نشده که همین امر قدرت رقابت را از آنها سلب کرده است. او با بیان اینکه بر اساس قانون صادرات از مالیات معاف است خاطرنشان کرد: با این‌ وجود مالیات طی دوره‌های سه‌ماهه از صادرکنندگان طلب می‌شود. صمدی همچنین با اشاره به رشد 104 درصدی صادرات انجام‌گرفته در 8 ماه منتهی به سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، گفت: این میزان صادرات با یک رشد مطلوب به 28 کشور دنیا انجام ‌شده است.

 

ارسال نظر