اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۸۶

سهمیه واردات پوشاک مناطق آزاد اعلام شد

مهر   در پی امضای تفاهمنامه همکاری بین گمرک ایران و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سهمیه واردات پوشاک و کالای همراه مسافر مناطق آزاد هفت‌گانه کشور تا پایان سال ۹۶ اعلام شد. براساس این تفاهمنامه که بین گمرک ایران و شورای عالی مناطق آزاد امضا شد، سهمیه پوشاک مناطق آزاد تا پایان سال ۹۶ به این شرح تعیین شد: 1- سهمیه پوشاک منطقه آزاد انزلی ۹میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه ۸۰۰هزار دلار، 2- سهمیه پوشاک منطقه آزاد ارس ۸میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه ۵میلیون دلار، 3- سهمیه پوشاک منطقه آزاد ماکو ۸میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه ۸میلیون دلار، 4- سهمیه پوشاک منطقه آزاد اروند ۲میلیون دلار و سهم واردات پوشاک از کشور ترکیه ۵۰۰هزار دلار، 5 - سهمیه پوشاک منطقه آزاد کیش ۲۰میلیون دلار، 6- سهمیه پوشاک منطقه آزاد قشم ۲۰میلیون دلار و 7- سهمیه پوشاک منطقه آزاد چابهار ۲میلیون دلار.

همچنین سهم کل کالای همراه مسافر در مناطق آزاد هفت‌گانه کشور به این شرح تعیین شد:

۱- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد ارس ۳۳میلیون دلار، 2- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد اروند ۳۰میلیون دلار، 3- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد کیش ۵۵میلیون دلار، 4- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد قشم ۳۰میلیون دلار، 5- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد ماکو ۲۰میلیون دلار، 6- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد چابهار ۳۰ میلیون دلار و 7- سهمیه کل کالای همراه مسافر منطقه آزاد انزلی ۱۷میلیون دلار. بنا بر این گزارش تعیین و تصویب سهمیه‌های مذکور دو روز گذشته طی بخشنامه‌یی از سوی مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک به گمرکات همجوار با مناطق آزاد تجاری – صنعتی ابلاغ شد. در این بخشنامه همچنین با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده، در خصوص ساماندهی مبادی ورودی مناطق آزاد و مقابله با قاچاق و فساد بر اجرای سامانه‌های هوشمند کاربردی در مناطق آزاد و استقرار فیزیکی گمرک در مبادی ورودی و خروجی مناطق مذکور در اسرع وقت تاکید شده است.

حقوق ورودی سیگار مشخص شد

تسنیم   گمرک ایران در بخشنامه‌یی به گمرکات اجرایی بر وصول حقوق ورودی ۲۴درصدی واردات سیگار تاکید کرد. بر اساس بخشنامه دفتر واردات گمرک و بر مبنای نامه اداره مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت حقوق ورودی 24درصدی برای واردات سیگار اعمال خواهد شد. این حقوق ورودی شامل 20درصد سود بازرگانی و 4درصد حقوق گمرکی است.

 

قانونی بودن مرکز داده بازرگانی

صدا و سیما   رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ایجاد مرکز داده بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تکالیف قانونی مرکز بوده است. رمضانعلی صادق‌زاده افزود: ایجاد مرکز داده بازرگانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و تکالیف قانونی مرکز بوده است که با دستور وزیر وقت و توسط یکی از شرکت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) انجام شده است. او با بیان اینکه مرکز یکسری از سامانه‌های تکلیفی و حاکمیتی مثل سامانه تدارکات الکترونیکی، سامانه جامع تجارت و سامانه نماد اعتماد الکترونیکی خارج از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بود، افزود: این موضوع اواخر دولت یازدهم مطرح شد و وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت بر آن نیز تاکید کرد که باید به این تکلیف قانونی عمل و با ایجاد یک مرکز داده، سامانه‌های حاکمیتی را به مرکز منتقل کنیم. او گفت: با توجه به اینکه ردیف بودجه نداشتیم، محمدرضا نعمت‌زاده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را مکلف به ایجاد این مرکز کرد و مرکز داده بازرگانی اکنون با کمک شرکت IT مرکز گسترش فناوری اطلاعات از شرکت‌های متعلق به «ایدرو» درحال ایجاد است.

 

اما و اگرهای واگذاری سهام خودروسازان

مهر   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: واگذاری عجیب وغریبی در صنعت خودرو انجام شده و این سرمایه ملی به سمت انهدام رفته است. منصور معظمی بیان کرد: این مجموعه به دنبال بنگاهداری نیست و در همین راستا تاکنون ۲۵۰شرکت را واگذار کرده است. راهبرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران کاهش وابستگی به دولت و افزایش مشارکت با بخش‌ خصوصی و شرکت‌های بیرونی است. او ادامه داد: این مجموعه اولویت‌های خود را در بخش‌های نفت و گاز، صنعت خودرو، صنایع دریایی، صنایع هوایی، صنایع نوین و پیشرفته (های‌تک) و توسعه مدیریت قرار داده است. معظمی با تشریح وضعیت صنعت خودرو اظهار کرد: در دوره‌یی ایدرو از سهامداران اصلی ایران خودرو و سایپا بود اما هم‌اکنون مجموع سهام ایدرو در ایران خودرو و سایپا ۳۲درصد است. به گفته مدیرعامل ایدرو؛ واگذاری عجیب وغریبی در صنعت خودرو صورت گرفته و این سرمایه ملی به سمت انهدام رفته است. او تصریح کرد: هرگونه تغییر و فعل و انفعال جدید در این مجموعه پرخطر و سخت است و هزینه سنگینی می‌خواهد. مدیرعامل ایدرو ادامه داد: با حمایت جدی وزیر صنعت، معدن و تجارت در دوره اخیر جهت‌گیری‌های خوبی در صنعت خودرو انجام شده و هر یک از شرکت‌های خودروسازی با شرکت‌های خارجی قدرتمندی قرارداد بسته‌اند. به گفته معظمی؛ بر اساس درخواست‌های موجود، ایدرو تاکنون در مناطق کمتر توسعه‌یافته سیستان و بلوچستان، مرند، کردستان و لرستان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی خوبی با مشارکت بخش ‌خصوصی انجام داده است. او مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این مناطق را 5 هزار میلیارد تومان اعلام کرد که سهم ابتدایی ایدرو در آنها ۴۰درصد و ۲۰درصد از این سهم نیز قابل واگذاری است.

 

ارسال نظر