66 درصد تراکنش‌های فروشگاهی زیر 25 هزار تومان

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۷۶

گروه بانک و بیمه

28.71 درصد تراکنش‌های ابزار کارتخوان‌های فروشگاهی در آبان ۹۶ زیر ۵۰۰۰ تومان بوده که پرداخت کارمزد آن برعهده بانک پذیرنده است و این روند تغییر نظام کارمزد در کشور را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

به گزارش «تعادل»، بررسی مبلغ تراکنش‌های هر سه ابزار پذیرش شبکه شاپرک که عبارتند از: کارتخوان‌های فروشگاهی، ابزار پذیرش موبایلی و اینترنتی در آبان ماه ۹۶ نشان می‌دهد که مبلغ تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی براساس میزان کارمزد بانک پذیرنده به زیر ۵ هزار تومان، بین ۵ تا ۲۵هزار تومان و بالای ۲۵ هزار تومان بررسی می‌شود. بیشترین تعداد ابزار کارتخوان‌های فروشگاهی دارای مبلغی بین ۵ تا ۱۵ هزار تومان بوده و همچنین 28.71درصد تعداد تراکنش‌های ابزار کارتخوان‌های فروشگاهی مبلغی زیر ۵ هزار تومان دارند.

براساس داده‌ها، 36.94درصد تراکنش‌ها ابزار کارتخوان‌های فروشگاهی در بازه مبلغی بین ۵ تا ۲۵هزار تومان قرار دارند و همچنین 27.49درصد آنها نیز به مبالغ بالای ۲۵ هزار تومان تعلق دارد.

در آبان ماه سال ۹۶، ۳۵۱ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۲۸۱ تراکنش زیر ۵ هزار تومان در ابزار کارتخوان فروشگاهی رقم خورده است.

همچنین تعداد تراکنش‌های در بازه مبلغی بین ۵ تا ۲۵ هزار تومان برابر با ۴۵۲ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۹۴ بوده و کل تعداد تراکنش‌های با مبالغ بالای ۲۵ هزار تومان برابر با ۳۳۶ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۲۳۰ عدد تراکنش بوده است. باتوجه به دامنه مبلغی ابزار کارتخوان فروشگاهی می‌توان بیان کرد که بیش از ۹۰درصد تراکنش‌های ابزار پذیرش کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان است. دامنه مبلغی تراکنش‌های انجام ‌شده توسط ابزار پذیرش اینترنتی، مبین آن است که بیشترین تعداد تراکنش‌ها در بازه ۵ تا ۱۵ هزار تومان قرار دارد و این بازه ۲۶.۶۳درصد از کل تراکنش‌ها را دربر می‌گیرد. در این ابزار پذیرش حدود 68.01درصد از کل تراکنش‌ها دارای مبلغی کمتر از ۲۵ هزار تومان هستند.

دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی متفاوت از دو ابزار دیگر است به‌ نحوی ‌که 44.06درصد مجموع تراکنش‌های دارای مبلغ کمتر از ۲۰۰۰ تومان و 68.74درصد تراکنش‌ها دارای مبلغ کمتر از ۵۰۰۰ تومان هستند. این روند باتوجه به استفاده عموم جامعه از کارت‌های شارژ با مبلغ حدود ۵۰۰۰ تومان و همچنین استقبال مردم از این ابزار به ‌منظور تهیه کارت‌های شارژ اپراتورهای مختلف توجیه‌پذیر است.

نکته قابل‌توجه در خدمت پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه توسط ابزار پذیرش موبایلی، اعمال محدودیت سقف مبلغی ۲۰۰ هزار تومانی است. از اردیبهشت‌ماه امسال باتوجه به راه‌اندازی پرداخت‌های NFC در شبکه پرداخت کشور انجام تراکنش خرید کالا و خدمات که از آبان ماه سال ۹۴ از سوی بانک مرکزی از این بستر متوقف ‌شده بود اینک با فناوری NFC امکان‌پذیر شده است.

 

ارسال نظر