ریزش ۱۶ هزار تومانی سکه و کاهش 21 تومانی دلار

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۷۴

گروه بانک و بیمه  

نرخ رسمی ارزها برای روز یک‌شنبه 26 آذر 96 بدون تغییر اعلام شد و دلار 3565.9تومان، پوند 4750.6تومان و یورو 4191.3تومان بود.

به گزارش«تعادل» بازار آزاد ارز نیز شاهد کاهش 21تومانی نرخ دلار و داد و ستد دلار با نرخ 4186تومان بود و به دنبال آن نرخ ارز و سکه کاهش یافت و سکه طرح جدید با کاهش ۱۶هزار تومانی مواجه شد. هر یورو با ۱۸تومان کاهش ۵ هزار تومان و هر پوند انگلیس نیز با ۳۰تومان کاهش ۵ هزار و ۷۳۶تومان داد و ستد می‌شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۶هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۴۰۱هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد می‌شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۴هزار و ۵۰۰ تومان کاهش در مدت مشابه یک میلیون و ۳۶۲هزار تومان فروخته شد و هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با ۳هزار تومان کاهش ۶۹۵ هزار تومان معامله شد.

همچنین هر قطعه سکه ربع بهار آزادی ۴۰۰هزار تومان داد و ستد شده که نسبت به روز گذشته ۳هزار تومان کاهش نشان می‌دهد. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با ۵۰۰ تومان افت ۲۶۶هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود.

به دنبال تثبیت هر اونس جهانی به نرخ 1255دلار در عصر روز شنبه همچنین کاهش 21تومانی نرخ دلار هر گرم طلای ۱۸عیار با ۱۷۰تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۱۲۸هزار و ۱۰۰تومان قیمت‌گذاری شده بود. صرافی‌های پایتخت نیز دیروز هر دلار امریکا را با ۲۱تومان کاهش نسبت به روز شنبه ۴هزار و ۱۸۶تومان ‌فروختند.

برخی فعالان بازار ارز در این زمینه معتقدند که در روزهای اخیر بانک مرکزی برنامه تزریق ارز بیشتری به بازار آزاد را در دستور کار قرار داده و این موضوع باعث کاهش نرخ دلار و سایر ارزها در بازار شده و به دنبال آن نرخ طلا و سکه نیز رو به کاهش گذاشته است.

کارشناسان اقتصادی نیز معتقدند که اثر نرخ دلار روی طلا و سکه و سایر ارزها و کاهش سهم ارز مبادله‌یی از بازار ارز باعث شده که بازار اثر بیشتری از عرضه دلار داشته باشد و هر زمان که عرضه ارز در بازار توسط بانک مرکزی بیشتر شود و انتظار افزایش نرخ دلار نیز کمتر شود در نتیجه عرضه‌کنندگان و صادر‌کنندگان و فروشندگان دلار نیز ترجیح می‌دهند که دلار بیشتری را به بازار عرضه کنند لذا عملکرد بانک مرکزی در ایجاد تعادل و عرضه ارز و کاهش نرخ‌ها اثر قابل توجهی بر عملکرد عوامل بازار و عرضه و تقاضای ارز و سکه خواهد داشت.  رییس سازمان برنامه و بودجه کشور هفته گذشته اعلام کرد: در جلسه‌یی که روز(پنج‌شنبه) با رییس‌جمهوری داشتیم، وی از افزایش نرخ ارز بسیار ناراحت و مکدر است و حق نداریم جامعه را متشنج کنیم و باید با آرامش کار خود را پیش ببریم.  تارنمای سازمان برنامه و بودجه روز شنبه نوشت: رییس‌جمهوری سخنان برخی افراد و گروه‌ها را مبنی بر تعمد دولت در افزایش نرخ ارز به بهانه کسری بودجه «قابل قبول» نمی‌داند. دولت پس از دریافت هر دلار از درآمد ارزی خود، آن را به بانک مرکزی فروخته و ریال دریافت می‌کند بنابراین دولت ارزی در اختیار ندارد که بخواهد با آن در بازار مداخله کند.

مسوولیت اصلی مدیریت بازار ارز بر عهده بانک مرکزی است و این نهاد متناسب با سیاست‌های پولی و ارزی و شرایط ذخایر خویش در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند و دولت به هیچ وجه قصد دخالت و نقض استقلال بانک مرکزی در این مسوولیت را ندارد.

 کشف هشتمین محموله طلای قاچاق از ترکیه

گمرک جمهوری اسلامی ایران از کشف هشتمین محموله طلای قاچاق در یک ماه گذشته از مسافران ورودی از ترکیه خبر داد.

به گفته محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، عمده طلای وارداتی قاچاق است اما نکته قابل تامل اینکه بسیاری از اینگونه طلاها از نظر عیار استاندارد نیستند و خلوص طلا در این مصنوعات کمتر از استاندارد است.

براساس تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات منطقه‌یی سازمان جهانی گمرک(رایلو) در 9ماهه سال 2017 گمرک ایران در مبارزه با قاچاق کالا و تخلف رتبه دوم را کسب کرد. قاچاقچیان طلا با توجه به کشف محموله‌ها از مسافران ایرانی در هفته‌های گذشته این‌ بار سعی کردند با ترفند جدید و با استفاده از 4 شهروند ترکیه‌یی محموله طلای خود را به صورت قاچاق وارد کشور کنند.  ماموران گمرک با رصد اطلاعات مسافران ورودی به کمک دستگاه‌های کنترلی توانستند از آنان 2کیلو و 248گرم طلای ساخته شده و زیورآلات قاچاق را کشف و ضبط کنند.

قاچاقچیان طلا از همان ترفندهای گذشته استفاده کرده و زیورآلات را در قسمت‌های مختلف بدن مسافران جاسازی کرده بودند، اما ماموران گمرک بازرگان توانستند با هوشیاری این مقدار طلای قاچاق را از این مسافران کشف کنند.

عمده‌ترین دلیل قاچاق مسافری طلا در یک ماهه گذشته نوسان شدید قیمت طلا و ارز در دو سوی مرزهای ایران و ترکیه بوده که انگیزه سود جویان را نسبت به قاچاق طلا و ارز افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، ایران یکی از قطب‌های مصرف طلا در جهان به شمار می‌رود که بخشی از طلای مورد نیاز آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود اما در سال‌های اخیر به دلیل رکود در صنعت طلا و جواهر کشور که دست‌اندرکاران این صنعت آن را ناشی از مالیات 9درصدی ارزش افزوده در این بخش می‌دانند، قاچاق طلای ساخته شده به ایران افزایش یافته درحالی که طبق قانون، واردات انواع طلای ساخته شده به کشور ممنوع است.

هند، هنگ کنگ، تایلند، ایتالیا، ترکیه و حتی امریکا از کشورهایی‌اند که قاچاق طلا از مبدا آنها به ایران انجام می‌شود.

 

ارسال نظر