اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۲۴

مایکروسافت حق امتیاز موبایل «تاشو» را ثبت کرد

 بی‌جی آر  یک شرکت تولید‌کننده رایانه حق امتیاز اختراع موبایلی تاشو با دونمایشگر تمام صفحه را ثبت کرده است. طی ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد مایکروسافت مشغول ساخت یک موبایل جدید است. این موبایل Surface Phone نام گرفته است.

در همین راستا سازمان جهانی مالکیت هوشمند حق امتیاز اختراع جدیدی برای مایکروسافت ثبت کرد. این حق امتیاز حاوی طرح‌ها و جزییات موبایل احتمالی است. موبایل مذکور تاشو است و دو نمایشگر تمام صفحه دارد که به سادگی خم و راست می‌شود. هنگامی که دستگاه صاف است، هیچ لبه‌یی در قسمت لولا وجود ندارد. دستگاه را می‌توان از قسمت لولا به جلو یا عقب نیز خم کرد.

دستکاری ژنتیکی برای تسکین درد

نیواطلس  دانشمندان برای نخستین بار با دستکاری ژنتیکی، احساس درد را به یک خانواده ایتالیایی که از این احساس بی‌بهره بودند، برگرداندند و امیدوارند از این روش برای تسکین درد نیز استفاده کنند.

درد اگر چه احساس نامطلوب و آزاردهنده‌یی است، اما یکی از کارکردهای مهم بدن تلقی می‌شود که انسان را از وجود مشکلی جدی در یکی از اندام‌های خود مطلع می‌کند. با این حال برخی بیماری‌ها با احساس درد مداوم و طولانی مدت همراه هستند و همین مساله موجب آزار شدید افراد می‌شود. تسکین درد امروزه با استفاده از داروهای شیمیایی صورت می‌گیرد که بسیاری از آنها عوارض جانبی ایجاد می‌کنند. اما ژن درمانی فرصت‌های جدید و منحصر به فردی را در این زمینه هم ایجاد کرده است.

به تازگی دانشمندان انگلیسی موفق به درمان اعضای یک خانواده ایتالیایی شده‌اند که به علت برخی تغییرات ژنتیکی قادر به درک درد نبوده‌اند. این بیماری که به CIP مشهور است به ندرت رخ می‌دهد، اما می‌تواند برای مبتلایان مشکلات جدی ایجاد کند.

محققان برای حل مشکل مذکور وضعیت ژنتیکی اعضای این خانواده را بررسی کردند و متوجه شدند علت وقوع این مشکل جهش یکی از ژن‌های آنان موسوم به ZFHX2 است که علائم مربوط به وجود درد را ارسال می‌کند. آنان با دستکاری ZFHX2 توانسته‌اند احساس درد را برای خانواده مذکور ممکن کنند و حالا می‌گویند با اعمال معکوس این روش از بین بردن احساس درد در افرادی که از سردردهای مزمن یا دردهای شدید ناشی از سوانح مختلف رنج می‌برند، ممکن خواهد بود.

تا پیش از این ژن‌های دیگری مانند SCN9A و PRDM12در این مساله دخیل دانسته می‌شدند. اما با شناسایی ژن ZFHX2 به نظر می‌رسد امیدهای تازه‌یی برای ژن‌درمانی درد به وجود آمده است.

پیام‌رسان‌ «آ او ال» به خاطره‌ها پیوست

پی سی گیمر  پیام رسان قدیمی و خاطره‌انگیز AOL موسوم به AIM که بسیاری از کاربران اینترنت در دهه 90 برای برقراری ارتباطات خود از آن استفاده می‌کردند، امروز رسما بازنشسته شد و به تاریخ پیوست.

افرادی که امروزه حدود 40 سال سن دارند، نخستین بار از پیام رسان یاهو مسنجر و این پیام رسان برای دسترسی به دنیای مجازی و گپ و گفت‌وگو با دیگر افراد استفاده می‌کردند. شرکتای او ال نخستین بار در ماه اکتبر از تعطیلی این پیام رسان خبر داده بود و تصریح کرده بود که AIM را در 15 دسامبر برای همیشه از دسترس خارج می‌کند. در سال‌های اخیر و با رشد پیام رسان‌های مبتنی بر تلفن همراه مانند وایبر، واتس اپ، تلگرام و غیره دیگر مجال چندانی برای فعالیت و عرض اندام پیام رسان‌های ساده و سنتی مانند AIM باقی نمانده بود. این پیام رسان نخستین بار در سال 1997 از راه رسید. البته نخستین پیام رسان عمومی تحت وب IRC بود که از حدود یک دهه قبل مورد استفاده قرار داشت ولی چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. رایگان بودن این پیام رسان به همگانی شدن آن کمک شایانی کرد.

اضافه شدن دکمه ساکت کردن به فیس‌بوک

تک کرانچ  فیس‌بوک قابلیت تازه‌یی را به این شبکه اجتماعی اضافه کرده که به کاربران برای مشاهده محتوای فید خبری انعطاف و امکانات بیشتری می‌بخشد. تغییرات یادشده مشتمل بر اضافه شدن دکمه‌یی به نام اسنوز است که با استفاده از آن می‌توان محتوای ارسالی از سوی یک فرد یا افراد خاص، صفحات و گروه‌ها را برای مدت سی روز مشاهده نکرد.

تا پیش از این عدم مشاهده محتوای ارسالی یک فرد یا گروه مستلزم دنبال نکردن وی یا خارج کردن وی از جمع دوستان بود. اما از این به بعد می‌توان فردی را دنبال کرد، ولی محتوای ارسالی او را مشاهده نکرد.

به عنوان مثال، اگر از مشاهده دیدگاه‌های سیاسی یک فرد یا عکس‌های خاص ارسالی در یک گروه خسته شده‌اید و نمی‌خواهید آنها را مشاهده کنید، تنها کافیست از این دکمه استفاده کنید.

قابلیت یادشده فعلا بطور آزمایشی برای برخی کاربران فعال شده و قرار است در آینده برای تعداد بیشتری از آنها در دسترس قرار بگیرد. فیس‌بوک در سال‌های اخیر برای حفظ کاربران خود و رقابت با شبکه‌های اجتماعی رقیب تلاش‌های زیادی را به عمل آورده و قابلیت‌های جدیدی را فعال کرده است.

 

ارسال نظر