اخبار

۱۳۹۶/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۸۵۵

افزایش حمایت‌ مالی از سمن‌های مبارزه با مواد مخدر

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر به افزایش سطح حمایت‌ از سمن‌ها در سال 96 به دنبال دستور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره و اعلام کرد: حمایت‌های اعتباری و مالی از برنامه ویژه سمن‌ها افزایش یافته و به این ترتیب قرار است 100 طرح ویژه پیشگیرانه توسط 100 سمن سطح یک تخصصی به اجرا در بیاید.

محمد بیرجندی با بیان اینکه 2300 سمن فعال در حوزه اعتیاد داریم که از این تعداد در حال حاضر 600 سمن سطح یک تخصصی‌اند به ایسنا گفت: بخشی از این سمن‌ها در سطح ملی و بخشی دیگر در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر در توسعه مشارکت‌های مردمی ارتقای توانمندی برای حضور بیشتر در عرصه بین‌المللی و معرفی تجارب، الگوها و برنامه‌های موفق پیشگیری است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به بعد فعالیت‌های ملی سمن‌های تخصصی سطح یک گفت: هسته ملی از سمن‌های سطح یک تشکیل شده است که توانمندی سمن‌های نوپا و دارای دانش اولیه و متوسط را به عهده آنها گذاشته‌ایم.  بیرجندی به افزایش سطح حمایت‌ از سمن‌ها در سال 96 به دنبال دستور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره و اعلام کرد که حمایت‌های اعتباری و مالی از برنامه ویژه سمن‌ها افزایش دادیم و به این ترتیب قرار است 100 طرح ویژه پیشگیرانه توسط 100 سمن سطح یک تخصصی به اجرا در بیاید.

وی با بیان اینکه سمن‌ها، تشکل‌های غیر سیاسی، هدفمند و داوطلب هستند که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و در چارچوب سیاست‌های تعیین شده حرکت می‌کنند عنوان کرد: تلاش می‌کنیم از این تشکل‌های تخصصی حمایت کنیم تا بتوانند به ماموریت‌های خود که آگاهی دهی به مردم درباره خطرات اعتیاد و مصرف مواد مخدر است به نحو احسن عمل کنند.

طرح پلیس فتا برای حضور کم‌خطر کودکان در فضای مجازی

سرپرست مرکز مبارزه با جرایم ملی سازمان‌یافته پلیس فتا با تشریح جزئیات طرح «کوا» که درباره حضور کودکان در فضای مجازی است، گفت: والدین همانطور که در فضای واقعی مراقب فرزند خود هستند در فضای مجازی هم باید مراقب باشند و از نرم‌افزارهای کنترل کودک استفاده کنند.

به گزارش ایسنا، نوروزی با اشاره به اینکه طرح کوا (کودک و اینترنت) از شهریور سال 95 با همکاری آموزش و پرورش، پلیس فتا و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آغاز شده و قرار است 270هزار نفر از دانش‌آموزان تحت آموزش قرار گیرند گفت: در این طرح تاکنون 500 کارگاه آموزشی برای دانش‌آموزان برگزار شده است و تا پایان سال 96 قرار است تعداد کارگاه‌های آموزشی به 900 کارگاه برسد.

سرپرست مرکز مبارزه با جرایم ملی سازمان یافته پلیس فتا گفت: فاز دوم طرح کوا از سال آینده آغاز می‌شود که در آن والدین و مربیان هم تحت آموزش قرار می‌گیرند.

نوروزی با اشاره به اینکه پلیس فتا در سال گذشته 610هزار نفر-ساعت کلاس همگانی برای همه طیف‌ها برگزار کرد، افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون 510هزار نفر-ساعت کلاس در خصوص شناخت مخاطرات و راه‌های پیشگیری از آن برگزار شده است.  وی از تدوین راهکارهایی برای حضور کم خطر و بی‌خطر کودکان و نوجوانان در فضای وب خبر داد و گفت: والدین باید نظارت همراهانه و دوستانه داشته باشند و در فضای مجازی همراه فرزند خود باشند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرایم ملی سازمان یافته پلیس فتا با اشاره به اینکه عمده مخاطرات فضای مجازی سرقت اطلاعات است افزود: بیشتر این سرقت از اطلاعاتی صورت می‌گیرد که فرد در اینترنت به اشتراک گذاشته است.

نوروزی گفت: ضرورت دارد والدین از فضای مجازی شناخت داشته باشند و برای ایجاد این شناخت، پلیس فتا، آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید سواد رفتار در فضای مجازی را افزایش دهند.  نوروزی بیشتر آسیب‌های مجازی را مربوط به وب گردی دانست و افزود: این آسیب‌ها با مدیریت زمان و استفاده هدفمند از فضای مجازی کاهش می‌یابد.  وی با اشاره به ضرورت استفاده از سیم کارت کودک برای افراد زیر 13 سال گفت: با استفاده از این سیم کارت‌ها برخی از مشکلات از بین می‌رود چون سطح دسترسی‌های کودک محدود می‌شود و اینترنت پاک به کودک ارائه می‌کند.

سرپرست مرکز مبارزه با جرایم ملی سازمان‌یافته پلیس فتا که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در این نرم‌افزارها زمان لیست علاقه‌مندی‌ها و سایت‌هایی که کودک اجازه استفاده از آنها را دارد و محتوای مورد استفاده کودک را می‌توان مدیریت کرد و سایت‌ها و کانال‌های غیرمجاز را بست.

29 درصد مدارس خوزستان خطرساز هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، با اشاره به 426 فضای آموزشی در حال ساخت در استان، گفت: 29 درصد فضاهای آموزشی خوزستان، خطرساز هستند.  رضا رضایی در آیین افتتاح رسمی پنج پروژه بزرگ آموزشی به همت خیرین مدرسه ساز دزفول اظهار کرد: امروز پنج فضای آموزشی در قالب 24 کلاس درس با زیربنای سه هزار و 860 مترمربع با مشارکت خیران مدرسه ساز دزفول به بهره‌برداری رسید.  رضایی گفت: در خوزستان حدود 5477 فضای فیزیکی مدرسه داریم که با وجود تلاش‌هایی که شده است، به دلیل مشکلاتی که در خوزستان وجود دارد، برخی از کلاس‌ها شرایط مطلوبی ندارند و اگر زلزله‌یی بیاید، آثار جبران‌ناپذیری در بر خواهد داشت. لذا ضروری است با کمک وزیر آموزش و پرورش و دولت، به صورت ملی مدارس خوزستان را دریابیم.  وی تصریح کرد: در خوزستان 27 درصد کلاس‌ها و 29 درصد فضاهای آموزشی، خطرساز هستند و این شرایط خوبی نیست. کارهای خوبی انجام شده و در دوران استانداری دکتر شریعتی، تلاش‌های زیادی در زمینه سخت‌افزاری انجام شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات اداره کل نوسازی نسبت به سال گذشته، رشد 100 درصدی داشته و 75 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بیش از 423 فضای آموزشی و 1650 کلاس درس در خوزستان از منابع مختلف دولتی، نفت، بنیاد برکت و... در خوزستان در حال ساخت است. بنیاد برکت 70 فضای آموزشی را امسال آغاز کرده است. با توجه به وجود 29 درصد فضاهای خطرساز آموزشی در استان، نیاز به توجه بیشتری وجود دارد.

 

ارسال نظر