روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۹۰

مذاکرات «ایران» و «سنگال»

ایسنا   سفیر ایران در داکار با وزیر کشور سنگال دیدار کرد. در این ملاقات دو طرف در خصوص چگونگی گسترش همکاری در حوزه‌های مختلف بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار «علیوانجای» وزیر کشور سنگال با استقبال از همکاری با ایران خواستار استفاده از تجربیات ایران در حوزه‌های مرتبط با وزارت متبوع خود شد. تسهیل صدور ویزا برای تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی از دیگر محورهای مذاکره دو طرف بود.

نارضایتی مردم از خدمات فروش

تسنیم   مطابق آمار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، «هزینه و زمان صرف شده» کمترین امتیاز را در رضایت مشتریان از خدمات فروش خودرو به خود اختصاص داده است. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان نهاد رسمی ارزیابی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در کشور اقدام به انتشار گزارش رضایتمندی مشتریان از فرآیند فروش در تابستان 96 کردند. در این تحقیق با 88میلیون و262 هزار نفر از مشتریانی که خودرو خود را از 16 شرکت عرضه‌کننده خریداری کردند، مصاحبه صورت گرفت که نتایج نشان می‌دهد رضایت مشتریان در مقایسه با بهار 96 تغییر چندانی نداشته است.  براساس گزارش وضعیت رضایتمندی مشتریان در فرآیند خدمات فروش خودروهای سواری، متوسط امتیاز 666 از یک هزار امتیاز در تابستان 96 را نشان می‌دهد، در این میان شرکت جهان نوین آریا، ارائه‌دهنده خودروهای نیسان با امتیاز 718 رتبه نخست را در میان شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سورای با بیش از یک‌درصد سهم بازار را کسب کرد. همچنین در میان شرکت‌های عرضه‌کننده خودروهای سواری با کمتر از یک‌درصد سهم بازار، شرکت آرین موتور تابان، ارائه‌دهنده خودروهای برند DS با امتیاز 736 رتبه نخست را از نگاه مشتریان کسب کرده است.

وضعیت صنعت کاشی و سرامیک

تسنیم   رییس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اعلام اینکه صنعت کاشی و سرامیک امروز با ۵۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‌کند، گفت: چنانچه محرکی در رونق ساخت مسکن ایجاد نشود به‌طور حتم برخی واحدها ملزم به اخراج کارگران خود خواهند شد.  بهنام عزیززاده با اشاره به اینکه بازار ساخت مسکن نیازمند یک محرک جدی برای رفع رکود است، اظهار کرد: در طول چند سال اخیر تولیدکنندگان مصالح ساختمانی تمام توان خود را برای حفظ واحدهای صنعتی خود انجام داده‌اند اما استمرار این موضوع باعث تعطیلی بسیاری از واحدها خواهد شد. او با اعلام اینکه صنعت کاشی و سرامیک امروز با 50‌درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند، گفت: بسیاری از این واحدها مسوولیت‌های اجتماعی را رعایت کرده و سعی در حفظ نیروی انسانی خود دارند اما اگر محرکی در رونق بازار ایجاد نشود به‌طور حتم برخی واحدها ملزم به کاهش نیروی انسانی خود خواهند شد.  رییس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک اضافه کرد: همیشه امید داشتیم که اوضاع تولید بهتر شود اما متاسفانه هنوز گشایشی ایجاد نشده است.

صنعت و دانشگاه چگونه آشتی می‌کنند؟

مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در نخستین نشست سالانه به چالش‌ها و معضلات ارتباط بین این دو نهاد پرداختند.  به گزارش ایرنا، نخستین روز از هیجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار میزبان نخستین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بود.  مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست به چالش‌های مختلف این حوزه اشاره کرد و گفت: تمرکز دانشگاه‌ها بر آموزش، ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌ها با مقتضیات صنعت و بازار کار، زمان بر بودن تحقیقات دانشگاهی و نبود مهارت از جمله مشکلات این زمینه است. محمدسعید سیف راهکارها را این‌گونه برشمرد و افزود: بهبود ساختار پژوهشی، افزایش توان علمی و رویکرد به فناوری‌های نانو از جمله راهکارها برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است. سیف در ادامه زنجیره ارتباط این دو نهاد را زنجیره‌یی چندمولفه‌یی دانست و اضافه کرد: قسمت‌های مختلف باید درست اقدام کنند تا ارتباط به خوبی برقرار شود. وی همچنین ساماندهی اکوسیستم ارتباط دانشگاه با صنعت را مهم دانست و یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌هایی مانند کارآموزی و کارورزی، پایان نامه‌ها تغییر نظام پذیرش دانشجو، آیین‌نامه استخدام و ارتقا می‌تواند به بهبود زیست بوم کمک کند.

سیف با درخواست برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها ادامه داد: این کارگروه‌ها می‌توانند با صنایع و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کنند.  معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست به اختلافات موجود در درک نیازهای صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: صنعت، دانشگاه را غیرحرفه‌یی می‌داند و معتقد است مستندات را به خوبی ارائه نمی‌دهند و دانشگاه، صنعت را رقابت‌پذیر نمی‌داند و زود جواب می‌خواهد در حالی که پروژه‌های دانشگاهی زمان‌بر هستند.  مسعود برومند یادآور شد: عمده اقتصاد ما دولتی است و به همین دلیل نگاه دانشگاه در طرح‌های تحقیق و توسعه‌یی به بخش‌های دولتی است.

وی با اشاره به خالی بودن جای صنعتگران بخش خصوصی در نشست گفت: سال آینده این‌طور نخواهد بود و هنر در ارائه خدمات تحقیق و توسعه به بخش خصوصی و ارتباط با صنعت در این بخش است.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز با ارائه گزارشی از همکاری این وزارتخانه با دانشگاه‌ها گفت: 9 قرارداد همکاری با دانشگاه‌های معتبر کشور با هدف افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز امضا و همین امر به تاسیس 12 انستیتوی تخصصی پایین دستی منجر شده است.

 

ارسال نظر