مزایده‌های آنلاین ملک فراگیر می‌شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۸۸

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به‌صورت آنلاین گوشی همراه، بلیت هواپیما و قطار... را خریده باشید اما خرید و فروش ملک و هواپیما آن هم به صورت مزایده آنلاین اتفاقی نیست که در ایران یا سایر کشورها موضوعی عادی تلقی شود و اینگونه خرید و فروش هم‌اکنون فقط به صورت محدود و آن هم تنها در یکی دو کشور انجام شده است، ‌البته ناگفته نماند که مزایده املاک، مستغلات و همچنین اموال شرکت‌های دولتی و خصوصی در ایران برگزار می‌شود، اما تاکنون این مزایده‌ها به صورت آنلاین نبوده است.

نکته جالب این است که چندی پیش در چین دوهواپیمای بویینگ 747 با مزایده آنلاین فروخته شدند اتفاقی که تاکنون در هیچ کجای دنیا رخ نداده است؛ یعنی خرید و فروشی با داشتن دو ویژگی مزایده و همچنین آنلاین بودن، آن هم درباره کالایی مانند هواپیما ثبت نشده است، البته نگاهی به سایت‌های مختلف خارجی نشان می‌دهد که در کشور کانادا و همچنین استرالیا خرید و فروش ملک به صورت محدود از طریق مزایده آنلاین و از طریق برخی سایت‌ها انجام می‌شود اما این روش چندان فراگیر نیست اگرچه به نظر می‌رسد که درآینده و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه روابط برخط میان مشتریان و فروشندگان در سال‌های آتی شاهد خرید و فروش آنلاین کالاهای بیشتری به صورت مزایده باشیم.

 تجربه کانادا در مزایده آنلاین املاک

گشت‌و‌گذاری در دنیای مجازی نشان می‌دهد که خرید و فروش ملک به صورت مزایده آنلاین به صورت محدود در کانادا و استرالیا در حال انجام است.

 دو مشاور املاک در کانادا یک سایت مشاوره املاک و خرید و فروش خانه تاسیس کرده‌اند که در آن می‌توان خانه‌ها را به صورت مزایده خریداری کرد و در عین حال همه متقاضیان، از پیشنهادهای قیمت آگاهند.

 این سایت می‌خواهد شفافیت را در فرآیند خرید و فروش خانه به وجود آورد.

 سایت اینترنتی On the Block را می‌توان نخستین سایت انتاریو (یکی از استان‌های کانادا) نامید که یک brokerage آنلاین برای مزایده خانه‌هاست و در آن پیشنهادهای قیمت به صورت عمومی اعلام می‌شود.

 این سایت بر خلاف روالی که در انتاریو شایع است، فرایند پیشنهاد قیمت را به صورت آشکار اعلام کند تا خریداران بتوانند بر اساس پیشنهادهای موجود، تصمیم بگیرند. طبق روالی که در حال حاضر وجود دارد، پیشنهادهای خریداران به صورت مخفی به مشاور املاک فروشنده ارائه می‌شود.

 طرز کار سایت به این صورت است که خریداران ابتدا خانه مورد نظر خود را جست‌وجو می‌کنند و پس از یافتن مورد مناسب، وارد یک مزایده اینترنتی با سایر رقبا می‌شوند.

 در این سایت همه پیشنهادها برای قیمت آشکار است و البته سایت به آنها این امکان را می‌دهد که خانه مورد نظر را با سایر خانه‌های منطقه مقایسه کنند و اطلاعاتی از قبیل نظر کارشناس فنی و بازدیدهای مختلف خانه را هم در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

 این سایت را دو مشاوراملاک تورنتویی با نام‌های کتی و دنیل استنفلد راه‌اندازی کرده‌اند آنها امیدوارند بتوانند تجربه موفق کشورهایی مثل استرالیا را در کانادا نیز پیاده کنند.

 خرید هواپیما به صورت آنلاین در چین

درحالی که خرید و فروش ملک به صورت مزایده آنلاین مدتی است در برخی کشورها انجام می‌شود اما مزایده آنلاین خرید و فروش هواپیما نخستین‌بار در چین حدود دوهفته پیش انجام شد.

 در این مزایده دو فروند هواپیمای بوئینگ به صورت آنلاین به مزایده گذاشته شد و یک شرکت خطوط هوایی هم، آنها را خریداری کرد.

 به نظر می‌رسد که خرید آنلاین در چین بعد از فروش دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷، از طریق پلت‌فرم (هر نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که برای میزبانی یک اپلیکیشن یا سرویس مورد استفاده قرار می‌گیرد.) فروشگاه اینترنتی علی بابا وارد مرحله جدیدی شده است این برای نخستین بار است که خطوط هوایی از طریق مزایده آنلاین اقدام به خریداری هواپیما می‌کنند.

 این دو فروند هواپیمای بوئینگ توسط خطوط هوایی «اس اف» چین به ارزش ۴۸ میلیون دلار از شهر «شنزن» در جنوب شرقی چین خریداری شدند.

 این دو فروند هواپیما، بعد از ورشکستگی شرکت هوایی «جید کارگو» چین در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط دادگاهی در چین توقیف شده بودند که در نهایت، به صورت آنلاین به مزایده گذاشته شدند البته این دادگاه، حداقل ۶ بار از سال ۲۰۱۵ میلادی به بعد تلاش کرده بود که چنین مزایده‌یی را برای فروش این دو فروند هواپیما برگزار کند که به نتیجه‌یی نرسید و در نهایت، تصمیم به ایجاد مزایده آنها به صورت آنلاین در پلت فورم «تائوبائو» کرد.

 گفتنی است که از این معامله آنلاین، تقریبا ۸۰۰ هزار نفر بازدید کردند و سرانجام پس از ۲۶ پیشنهاد، کار فروش به اتمام رسید.

 معاون دادگاه خلق چین درباره نخستین تجربه مزایده آنلاین فروش هواپیمای بویینگ 747 گفت که مزایده آنلاین روش خوبی برای فروش دارایی شرکت‌های ورشکسته شده است و در زمان صرفه جویی می‌کند ضمن اینکه هزینه خدمات برای شرکت‌کنندگان در این نوع مزایده رایگان است.

 علاوه بر معاون دادگاه خلق چین که از انجام این مزایده ابراز خوشحالی کرده مدیر بخش تجارت مزایده علی بابا هم معتقد است که مزایده‌های آنلاین به شفافیت در امور قانونی (به دلیل اینکه تمامی اطلاعات برای همگان قابل رویت است)، کمک می‌کند.

 

 

ارسال نظر