اقلیم خوب در برابر ترامپ

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۷۵
اقلیم خوب در برابر ترامپ

گروه جهان|

اجلاس بین‌المللی آب ‌و هوایی پاریس با عنوان «یک سیاره» با حضور رهبران حدود 50 کشور جهان در پاریس برگزار شد. امائول ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه، سه‌شنبه در این نشست از کشورهای ثروتمند و شرکت‌های جهانی خواست برای مقابله با تغییرات آب و هوایی تعهدات مالی بیشتری را عهده‌دار شوند و به کشورهای فقیر در مقابله با تاثیرات این پدیده جهانی کمک کنند.

آسوشیتدپرس با اشاره به نقش پررنگ رییس‌جمهوری فرانسه در این نشست نوشته: «ماکرون که از این نشست برای افزایش وجهه بین‌المللی خود بهره گرفت، دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا را برای حضور در این رویداد دعوت نکرد. او تلاش داشت تا نشان دهد که با وجود سنگ‌اندازی‌های ترامپ و خارج امریکا از این توافق، تلاش برای رسیدن به اهداف ترسیم شدن در سال 2015 همچنان ادامه دارد.» سفیر ایالات‌متحده در پاریس نمایندگی کشورش در این نشست را برعهده داشت.

رییس‌جمهوری فرانسه یک روز پیش از آغاز نشست (دوشنبه) در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود: «تصمیم ترامپ برای خروج از توافق زنگ بیدارباش برای بخش خصوصی بود تا دست به کار شود. اگر ما تصمیم بگیریم که حرکت نکنیم و روش تولید کالاهای خود را تغییر ندهیم، در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنیم و رفتار خود را تغییر ندهیم، در برابر میلیاردها فردی که قربانی تغییرات آب و هوایی خواهند شد مسوول خواهیم بود.» همچنین یک روز پیش از این نشست، بیش از ۵۰ شرکت بین‌المللی ضمن انتشار یک اعلامیه مشترک تاکید کردند که در مبارزه با تغییرات اقلیمی در حد توان امکانات تجارتی خود سهیم خواهند شد.

برگزار‌کنندگان این نشست یک روزه فرانسه، سازمان ملل و بانک جهانی بودند. جیم یانگ کیم رییس بانک جهانی، گفته که این نشست بیش از همه تلاش برای جلب‌توجه مسوولان در عرصه اقتصاد خصوصی برای مبارزه با معضلات اقلیمی در جهان است. آسوشیتدپرس نوشته، احتمالا شرکت‌کنندگان در این اجلاس، پروژه‌های میلیارد دلاری خود را برای کمک به کشورهای فقیر و کاهش پسماندها در صنایع ارائه دهند.

همچنین امانوئل ماکرون اعلام کرده که قصد دارد از پروژه‌ها و طرح‌های علمی مقابله با تغییرات زیست‌محیطی حمایت کرده و شرایط را برای تحقیقات کارشناسان با امکانات موجود در فرانسه فراهم کند. ناظران بر این باورند که ماکرون قصد دارد با ارائه این بورسیه‌ها در برابر اقدامات و سیاست‌های ایالات‌متحده وارد عمل شود؛ سیاست‌هایی که ترامپ برای خارج شدن از پیمان اقلیم پاریس مطرح کرده است.

دویچه‌وله در این باره نوشته: «از اجلاس بین‌المللی اقلیم در شهر بن آلمان دیری نمی‌گذرد که همایش سران اقلیم بار دیگر در پاریس برگزار شد. موضوع این نشست تامین مالی برنامه‌های اقلیمی بود. اما آنچه در این میان جالب بود دعوت نکردن از ترامپ برای حضور در این نشست بود آن هم در شرایطی که از فهرست نام‌های میهمانان این اجلاس از ایالات‌متحده چنین برمی‌آید که اغلب آنها منتقدان ترامپ هستند، به‌‌عنوان مثال بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت، آرنولد شوارتزنگر فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا، لئوناردو دی‌کاپریو بازیگر سرشناس هالیوودی و فعال محیط‌زیست و مایکل بلومبرگ شهردار سابق نیویورک. تمام این افراد از منتقدان سرسخت سیاست‌های اقلیمی ترامپ هستند.»

گفته شده، در تازه‌ترین واکنش آرنولد شوارتزنگر فرماندار سابق ایالت کالیفرنیا، پیش از آغاز نشست در کنفرانس خبری مشترک با هیدالگو شهردار پاریس از سیاست ترامپ درباره خروج از توافق تغییرات اقلیمی پاریس به‌شدت انتقاد کرده و گفته است: «مهم نیست که ترامپ از توافقنامه پاریس خارج شده باشد، زیرا بخش خصوصی خارج نشده‌اند، دانشگاه‌ها خارج نشده‌اند، دانشمندان خارج نشده‌اند، مهندسان خارج نشده‌اند، هیچ کس خارج نشده است. ترامپ فقط خود را از توافقنامه پاریس خارج کرده است، بنابراین در این باره اصلا نگران نباشید.»

در نشست تغییرات آب و هوایی در شهر بن آلمان که ماه گذشته برگزار شد، موضوع‌های عمدتا فنی همچون تضمین شفاف‌سازی و پیروی از قوانین، گزارش در مورد میزان انتشارات گازهای گلخانه‌یی و مراحل اختصاص وجوهات مالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، در این نشست وعده دادند استفاده از سوخت زغال‌سنگ را کاهش دهند. مرکل در این نشست گفت که آلمان نیاز دارد وابستگی به سوخت زغال‌سنگ را برای کاهش چشمگیر گازهای آلاینده کاهش دهد. دولت محافظه‌کار مرکل به‌دنبال تشکیل ائتلافی جدید شامل سبزهای اکولوژیست است که خواستار کاهش شدید انتشار گاز دی‌اکسید کربن تا سال 2025 است. انرژی‌های فسیلی یکی از مهم‌ترین عوامل آلودگی‌های زیست‌محیطی و تغییرات اقلیمی هستند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در شهر بن هشدار داد که سیل، آتش‌سوزی، توفان‌های شدید و خشکسالی با شدت و فراوانی زیاد در حال افزایش است و سطوح اتمسفری دی‌اکسید کربن از 800هزار سال گذشته فراتر رفته است. وی تاکید کرد که تغییرات اقلیمی تهدیدی برای عصر ماست و وظیفه ما نسبت به یکدیگر و نسل‌های آینده کوشش و جدیت بیشتر در حفاظت از آب و هواست.

سازمان ملل متحد اخیرا با انتشار اطلاعیه‌یی هشدار داده دمای کره‌زمین ۳ درجه افزایش خواهد یافت. تاکنون تمام تلاش‌های بین‌المللی از جمله توافق تغییرات آب و هوایی پاریس با این هدف انجام می‌شد که گرم شدن زمین تا سطح ۲ درجه محدود شود. با وجود این، جدیدترین پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دمای کره‌زمین تا سال ۲۱۰۰ میلادی 3.2درجه افزایش خواهد یافت. اریک سولهیم رییس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد، می‌گوید: «افزایش دمای کره‌زمین به میزان 3.2درجه، یعنی به اندازه کافی برای نجات جان صدها میلیون نفر از فاجعه‌یی که در آینده روی خواهد داد، کاری انجام نشده است.»

یکی از مهم‌ترین تهدیداتی که این افزایش دما به‌همراه دارد، افزایش سطح آب‌های کره‌زمین در پی ذوب شدن یخ‌ها در قطب شمال و قطب جنوب است و به این ترتیب براساس برآورد دانشمندان، زندگی دست‌کم ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت.

توافق پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌یی، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ شروع می‌شود. متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۵ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و با اجماع در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد و در

 ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد.

 

ارسال نظر