مادورو مخالفان را از حضور در انتخابات منع کرد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۰۶

گروه جهان|

رییس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد احزاب اصلی مخالف در این کشور اجازه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را ندارند. به گزارش بی‌بی‌سی، نیکلاس مادورو گفته فقط احزابی که در رای‌گیری روز یک‌شنبه انتخاب شهرداری‌ها شرکت داشتند، می‌توانند در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز شرکت کنند. رهبران سه حزب بزرگ «اول عدالت»، «اراده مردمی» و «اقدام دموکراتیک» در ماه اکتبر گفتند که نظام انتخاباتی جناحی عمل می‌کند و در همین راستا، رای‌گیری روز یک‌شنبه برای انتخاب شهردارها در بیش از سه هزار حوزه را تحریم کردند. استدلال آنها این بود که رای‌گیری با هدف تقویت نظام استبدادی مادورو طراحی شده است. انتظار می‌رود حزب سوسیالیست مادورو بیشترین آرا را در انتخابات شهرداری‌ها به دست آورد و این درحالی است که بحران اقتصادی در ونزوئلا هر روز وخیم‌تر می‌شود و مردم درگیر کمبود کالاهای اساسی ازجمله مواد غذایی و دارو هستند.

مادورو که اصرار می‌ورزد نظام انتخابات ونزوئلا کاملا قابل اعتماد است، روز یک‌شنبه در نطقی گفت: «احزابی که در رای‌گیری امروز شرکت نداشتند و تحریم انتخابات را خواستار شده بودند، نمی‌توانند در انتخابات‌های دیگر شرکت کنند.» رییس‌جمهوری ونزوئلا افزود: معیارهای تعیین شده توسط مجلس جدید و جنجالی قانون اساسی در منع احزاب مخالف از شرکت در انتخابات سال آینده را دنبال می‌کند. این مجلس که در ماه آگوست تاسیس شد و توانایی بازنویسی قانون‌اساسی را دارد تحت کنترل وفاداران به دولت مادورو است و احزاب مخالف این مجلس را وسیله‌یی برای تداوم قدرت رییس‌جمهوری می‌دانند.

ونزوئلا بیش از ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد. این کشور برخی از بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان و همچنین معادن بزرگ زغال و سنگ‌آهن را داراست؛ اما باوجود این ثروت طبیعی، بسیاری از مردم ونزوئلا در فقر شدید زندگی می‌کنند. در چنین شرایطی بود که هوگو چاوز رهبر پیشین ونزوئلا، خود را قهرمان فقرا معرفی کرد و تا پیش از مرگش، ۱۴ سال قدرت را در این کشور در دست داشت. پس از مرگ او مادورو روی کار آمد و از همان زمان درگیری‌ها با مخالفان که پایان قدرت سوسیالیست‌ها را خواستار هستند، آغاز شد. منتقدان مادورو معتقدند وی نهادهای دموکراتیک کشور را تضعیف کرده و اقتصاد به‌دلیل سوءمدیریت دچار بحران شده است.

 

ارسال نظر