صادرات 1.3میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی به 101 کشور جهان

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۴۶
صادرات 1.3میلیارد دلاری آذربایجان‌شرقی به 101 کشور جهان

 آذربایجان‌شرقی از زمان‌های دور تا به امروز همواره از مهم‌ترین مبادی صادرات و واردات کالای کشور بوده است به‌طوری که بر اساس آمار رسمی در مدت سپری شده از سال جاری بیش از یک‌میلیارد و 300 میلیون دلار کالا از این استان به مقصد 101 کشور جهان صادر شده است.

به گزارش ایرنا، اهمیت تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی در برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت توسعه آذربایجان‌شرقی به اندازه‌یی است که استاندار در نشست امروز کارگروه‌های توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی اقتصاد مقاومتی و ستاد تجارت فرامرزی استان با تاکید اعلام کرد که حاضر است روزانه 2ساعت از وقت خود را برای بررسی و احصای مشکلات بخش خصوصی در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال اختصاص دهد.

ضرورت رفع موانع و محدودیت‌های قانونی سر راه صادرات، همگرایی و هم‌افزایی رویکردها و تدوین ضوابط و ساز و کارهای اداری دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های کلان کشور از جمله مباحثی است که در تسهیل مسیر توسعه صادرات از طریق افزایش تولید و رونق اشتغال موثر است.

فعالان بخش خصوصی و صادرات آذربایجان‌شرقی معتقدند؛ ایجاد دفاتر نمایندگی پس از فروش شرکت‌ها و تولید‌کنندگان بزرگ در کشورهای هدف، تدبیر و برنامه‌ریزی جهت حمایت لازم و کافی سفارتخانه‌ها از تجار و بازرگانان در کشورهای هدف صادراتی کالاهای غیرنفتی و تدبیر و طراحی بسته‌های حمایتی امور مالیاتی و امور گمرکی برای زمان‌های خاص بخصوص در زمان تحریم از جمله راهکارهای تحرک بخشیدن بیشتر به بخش صادرات استان است.

 صادرات یک‌میلیارد و 342میلیون دلار تولیدات غیرنفتی استان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی در این جلسه اظهار کرد: در هشت ماه سال جاری میزان صادرات غیرنفتی استان از تمام گمرکات کشور یک‌میلیارد و 342میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9درصد افزایش یافته است.

حسین نجاتی افزود: میزان واردات در سال جاری 704میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 7درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سهم کالاهای صنعتی از کل صادرات استان 45درصد است، ادامه داد: همچنین سهم کالاهای کشاورزی 11درصد، محصولات شیمیایی و پتروشیمی 11درصد، فلزات 7درصد، سنگ و مواد معدنی 5.4درصد و فرش و صنایع‌دستی 7.2 درصد است. نجاتی اظهار کرد: عمده بازارهای هدف صادراتی استان کشورهای عراق، ترکیه، افغانستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه، پاکستان، ایتالیا و بلغارستان است.

 

ارسال نظر