قایق اشباح

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۸۹
قایق اشباح

گروه گوناگون|

 اواخر ماه نوامبر پلیس ژاپن اعلام کرد که یک قایق با 8 سرنشین از کره‌شمالی در آب‌های ژاپن پیدا شده است. مقامات توکیو در این باره گفته بودند که این افراد ماهیگیر بوده و وارد آب‌های ژاپن شده‌اند. به گفته پلیس آنها جاسوس یا پناهنده‌های غیرقانونی نبودند. آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، ورود قایق ماهیگیران کره‌شمالی به آب‌های ژاپن پیش از این نیز سابقه داشته است. طبق اطلاعات به دست آمده، این ماهیگیران به بندر شهر پوریهونجو وارد شده بودند که بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. آنها در این بازجویی اعلام کردند که قایق‌شان در مسیر منحرف و وارد آب‌های ژاپن شده‌اند. معمولا در موارد مشابه، گارد ساحلی ژاپن به آنها کمک کرده و ماهیگیران را به کشورشان بازمی‌گرداند. در برخی موارد نیز در این قایق‌های منحرف شده اجسادی پیدا می‌شود که نشان‌دهنده زمان طولانی سرگردانی در میان آب‌هاست. همچنین گزارش‌های دیگری از کشف یک کشتی در 28 نوامبر سال میلادی جاری خبر می‌دهند؛ این قایق نیز با 42 سرنشین متعلق به کره‌شمالی بوده که در آب‌های ژاپن سرگردان بودند.

بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد که کره‌شمالی به دلیل تحریم‌های متعدد با کمبود مواد غذایی مواجه شده است. بر این اساس افراد بسیاری امنیت خود را به خطر انداخته و برای تامین مواد غذایی بیشتر به ماهیگیری در آب‌های این کشور روی آورده‌اند. طبق آمار منتشر شده در سال میلادی جاری حدود 64 قایق و کشتی در سواحل ژاپن پیدا شده که جسد بسیاری از ماهیگیران در آنها یافت شده است. به دنبال پرتاب یک فروند موشک بالستیک دوربرد کره‌شمالی که پنتاگون آن را یک موشک قاره‌پیما نامیده است، رهبران کره‌جنوبی و ژاپن به تکاپو افتاده‌اند تا با تحریم‌های فزاینده با این کشور مقابله کنند. این موضوع نیز می‌تواند بحران‌های بیشتری را برای شهروندان کره‌شمالی ایجاد کند. طبق آمار منتشر شده شمار قایق‌های کره‌شمالی که در آب‌های ژاپن سرگردان بودند در سال 2016 حدود 66 فروند اعلام شد که تقریبا نزدیک به دوبرابر بیشتر از سال 2015 بود.

بیشترین آمار سرگردانی قایق‌های کره‌شمالی در آب‌های ژاپن به سال‌های 2013 و 2014 مربوط می‌شود. طبق آمار منتشر شده در سال 2013، حدود 80 قایق و کشتی کره‌شمالی در آب‌های ژاپن کشف شد. این آمار در سال 2014 به 65 فروند قایق و کشتی می‌رسد. پیش از این در سال 2012 حدود 47 قایق و در سال 2011 نیز حدود 57 قایق از کره‌شمالی در آب‌های ژاپن پیدا شد. طبق آمار منتشر شده، شمار شهروندان کره‌شمالی که از طریق مرزهای دریایی از این کشور فرار می‌کردند، در سال‌های اول روی کار آمدن کیم جونگ اون در سال‌های 2011 و 2012 کاهش یافته بود اما در سال 2013 دوباره با افزایش روبه‌رو شد.

آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پیش از این یک کشتی مسلح از سوی کره‌شمالی با یک کشتی از ژاپن برخورد داشته است. مشخص نبود که کشتی‌های دو طرف دقیقا چه هویتی داشته‌اند اما مقام ژاپنی می‌گویند که کشتی کره‌شمالی به‌طور غیرقانونی وارد آب‌های این منطقه شده و طرفین در حال ماهیگیری بوده‌اند. گروهی از خدمه کشتی کره‌شمالی که با طرف ژاپنی رودررو شده بودند در جریان این حادثه اسلحه‌های خود را به طرف آنها نشانه رفته‌اند و کشتی ژاپنی را مجبور به ترک منطقه کرده‌اند.

علاوه بر این طبق گزارش‌های اعلام شده، پیش از این نیز به دلیلی مشکلات بسیاری که برای شهروندان کره‌شمالی در خروج از مرزها ایجاد شده بود، چین و ژاپن از میزان امنیت مرزهای مشترک خود با این کشور کاسته بودند. همچنین دولت کره‌شمالی نظارت خود را بر مرزهای این کشور افزایش داده بود. به نظر می‌رسد این موضوع باعث کاهش تلفات و خسارات به قایق‌های ماهیگیران کره‌شمالی در سال 2015 شد؛ چرا که علاوه بر سرگردانی و منحرف شدن در آب‌ها، بارها ماهیگیران کره‌شمالی با نیروهای حفاظتی ژاپن درگیر و کشته شده‌اند.

 

 

ارسال نظر