توافق ژاپن و چین برای راه‌اندازی خط تلفن مستقیم نظامی

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۴۱

گروه جهان|

چین و ژاپن برای نخستین‌بار پس از یک دهه گفت‌وگو برای راه‌اندازی یک خط ارتباطی مستقیم با هدف جلوگیری از مناقشات نظامی به توافق رسیدند. به گزارش ژاپن‌تودی، دو کشور موافقت کردند با راه‌اندازی این خط از هر گونه برخورد و رویارویی نظامی به خصوص در مناطق مورد منازعه جلوگیری کنند.

چین و‌ ژاپن از سال 2012 میلادی بر سر مالکیت بر جزایر «دیایویو» در دریای شرقی دچار اختلافات شدیدی شده‌اند که روابط آنها را تیره کرده است. دو کشور این‌بار مذاکراتی انجام داده‌اند که شامل یک سامانه ارتباطی در محدوده‌های دریایی باشد تا براساس آن از هرگونه درگیری در این مناطق مورد منازعه و در حریم هوایی آن جلوگیری شود. براساس این توافق در آینده نزدیک یک خط تلفن مستقیم راه‌اندازی می‌شود که مسوولان دفاعی دو کشور از طریق آن موارد مورد نظر را به یکدیگر اطلاع خواهند داد تا از برخوردها و مناقشات در مناطق مورد منازعه به ویژه در دریای شرقی پرهیز شود. دو طرف این هفته برای مدت دو روز در شانگهای در شرق چین درباره این اختلافات و حل و فصل منازعات دریایی به‌طور مشروح بحث و رایزنی کردند.

گفته شده، دیپلمات‌ها و مقام‌های دفاعی دو کشور در شانگهای درباره راه‌اندازی یک ساختار و سامانه ارتباطی برای حل و فصل اختلافات دریایی در دریای شرقی رایزنی کردند اما هنوز تاریخی برای ایجاد رسمی آن اعلام نشده است. چینی‌ها می‌گویند جزایر دیایویو از دیرباز و براساس اسناد و نقشه‌های تاریخی متعلق به چین است و در این زمینه تردیدی نیست. پیش‌تر دولت ژاپن طرحی را ارائه کرده بود که براساس آن، این جزیره و جزیره‌های اطراف آن مسکونی اعلام خواهد شد، خرید و فروش زمین در آنها رواج خواهد یافت و کشتی‌های دیگر کشور نیز حق ورود به این مناطق را نخواهند داشت. دولت ژاپن همچنین قصد دارد دست‌کم 143 جزیره دیگر دورافتاده را نیز که مورد اختلاف این کشور با چین و کره‌جنوبی است، مسکونی اعلام کند. تحلیلگران بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، که چین آن را دولت محافظه‌کار و تندرو می‌داند به‌شدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

 

ارسال نظر