ورود مجمع به اختلاف مجلس و شورای نگهبان درباره سازمان استاندارد

۱۳۹۶/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۴۲۰

گروه ایران|

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح دیروز با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد؛ جلسه‌یی که در جریان آن موضوع قدس به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت و درباره آن اظهارنظر شد. ضمن اینکه اعضای مجمع تشخیص روی مسائل مختلفی ازجمله تقویت استاندارد در کشور که اختلاف مجلس دهم و شورای نگهبان است، ورود کرد تا رای نهایی را درخصوص این مصوبات اعلام کند.

تعیین تکلیف پرونده سپنتا نیکنام از دیگر موضوعاتی بود که براساس اعلام محسن رضایی، مجمع بررسی ابعاد و زوایای گوناگون آن را آغاز کرده است.

 رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای جلسه با محکوم کردن اقدام رییس‌جمهور جنجالی و جاهل امریکا علیه قدس شریف گفت: قدس شریف یکی از دو محل بسیار مقدس و مبارک اسلامی، یکی از دو قبله مسلمین و بعد از مسجدالحرام مورد تقدیس و احترام قرآن کریم است به طوری که در مطلع سوره اسرا از مسجدالاقصی به مسجدی مبارک تعبیر شده است. حرکت خباثت‌آمیز ترامپ به‌ منزله مقابله با اعتقادات اسلامی است که جهان اسلام را تحریک و مسلمانان و حتی غیرمسلمانان را از این حرکت شوم نگران کرده است.  رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری ماهیت صهیونیستی اقدام اخیر ترامپ افزود: این حرکت نشان داد که ترامپ به‌ دنبال حمایت مطلق از صهیونیسم جهانی و در پی آن است که سلطه‌جویی اسراییل را در منطقه افزایش و مقبول جلوه دهد و این موضوع مهمی است که نباید به‌ سادگی از کنار آن گذشت.  در ادامه این جلسه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره موضع مجمع درباره درخواست رییس دولت‌های نهم و دهم برای ورود مجمع به اختلاف احمدی‌نژاد و قوه قضاییه به این نکته اشاره کرد که نباید این موضوع را بزرگ کرد و مجمع ضرورتی برای ورود به این بحث نمی‌بیند.

در ادامه جلسه، ضوابط انتخاب هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی مواردی از سیاست‌های کلی و پیوست حکم رهبر معظم انقلاب مورد بررسی قرار گرفت.

موضع مجمع در خصوص تقویت سازمان استاندارد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص در تشریح مصوبات دیروز مجمع گفت: در دو جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روی مسائل مختلفی ازجمله تقویت استاندارد در کشور که اختلاف مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود، بحث شد. قرار شد، استاندارد کالاهای وارداتی و مصرفی تقویت شود. از سوی دیگر نظارت بر استاندارد کالاهای پزشکی یعنی تجهیزات پزشکی با سازمان استاندارد و مواد غذایی و دارو بر عهده وزارت بهداشت و درمان باشد.

رضایی سپس خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در جلسه امروز به آن پرداختیم، موضوع هیات عالی نظارت و اجرای سیاست‌های کلی نظام بود. ضابطین را مشخص کرده و به مقام معظم رهبری معرفی می‌کنیم تا پس از اینکه مورد تایید ایشان قرار گرفتند، وارد موضوعات مورد نظرمان ازجمله مسائل بانکی، محیط زیست و بودجه دولت شویم.

وی در همین راستا افزود: همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، اعضای این شورا شامل 20نفر از اعضای مجمع، سران 3 قوه، رییس و دبیر مجمع به همراه معاونان وزرا بدون حق رای در این شورا حضور خواهند یافت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که چرا واکنشی به رفتارها و مواضع احمدی‌نژاد گرفته نمی‌شود، گفت: بحث آقای احمدی‌نژاد با قوه قضاییه است و در چارچوب قانون باید پیگیری شود. معلوم نیست که ورود گسترده همه مسوولان به این موضوع نتیجه‌ درستی داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که راه قانون باز است بهتر است، بگذاریم قانون کار خود را انجام دهد.

رضایی ادامه داد: ما هیچ برنامه‌یی برای بررسی ادعاهای احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص مصلحت نظام نداریم و باید کارها قانونی طی شود.

سرانجام پرونده سپنتا

وی در ارتباط با سفر وزیر خارجه انگلستان به ایران نیز گفت: تقریبا بعد از تصمیم اخیر ترامپ موضع‌گیری‌هایی مقابل امریکا و اروپا پیش آمد. ما امیدواریم این سفرها باعث شود، اروپایی‌ها موضع‌گیری‌های قاطع‌تری داشته باشند. بعد از وزیر خارجه انگلستان، وزیر خارجه فرانسه هم به ایران می‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با پرونده سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد خاطرنشان کرد: هیچ راه بن‌بستی در بحث‌های اختلافی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی وجود ندارد. در مورد موضوع آقای سپنتا نیکنام هم هیچ بن‌بستی وجود ندارد. موضوعات مختلفی به دلیل مغایرت‌هایش به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می‌شود. اگر عضوی از شورای نگهبان به دلیل وظیفه‌اش با موضوعی در شورای نگهبان مخالفت کرده باشد به دلیل مصلحت نظام ممکن است با همان موضوع در مجمع موافقت کنند.

وی همچنین خبر داد که مجمع تشخیص مصلحت در آینده به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی یا ساختمان پیشین مجلس سنا منتقل خواهد شد.

رضایی در پایان یادآور شد که تعیین صلاحیت رجل سیاسی بر عهده شورای نگهبان است و مجلس به عنوان مشاور می‌تواند در این باره نظر بدهد.

 

ارسال نظر