کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۳۲

امسال، 28درصد پرباران‌تر از پارسال

ایرنا  ارتفاع بارش‌ها از اول مهرماه تا دهم آذرماه سال آبی جاری 24.4 میلی‌متر گزارش شده که این میزان بارندگی نسبت به دوره مشابه پارسال، 27.7درصد افزایش داشته است. اگرچه بارندگی‌ها نسبت به دوره مشابه پارسال بهبود پیدا کرده، اما در مقایسه با متوسط 49 سال اخیر، کاهشی 34درصدی داشته است.

بارندگی‌های کل کشور در دوره مشابه سال گذشته 19.1میلی‌متر بود و میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت یعنی 49 سال اخیر، 37.1میلی‌متر گزارش شده است؛ بنابراین ‌بارندگی‌های امسال نسبت به پارسال روندی افزایشی اما نسبت به درازمدت، روندی کاهشی داشته است. در این میان و براساس آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان بارندگی در حوضه آبریز فلات مرکزی، در 2 سال گذشته وضعیت بسیار وخیمی داشته و بارش 8.3 میلی‌متری پارسال با 26.5درصد کاهش به 6.1میلی‌متر در سال جاری رسید؛ متوسط بارندگی درازمدت در این حوضه آبریز در مدت مشابه 18.6میلی‌متر بوده است؛ بنابراین، بارندگی‌ها در حوضه آبریز فلات مرکزی نسبت به پارسال 26.5درصد و نسبت به متوسط 49 سال اخیر 67.2درصد کاهش داشته است. این روند در حوضه‌های آبریز اصلی دیگر متفاوت است؛ حوضه آبریز دریاچه ارومیه امسال نسبت به سال آبی گذشته 120درصد افزایش بارش داشته است؛ حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان نیز 124درصد افزایش بارش را تجربه کرده است.

با این حال، بیشترین افزایش بارندگی‌ها مربوط به حوضه قره‌قوم با 172درصد افزایش و حوضه آبریز مرزی شرق با 225درصد افزایش بارش است؛ البته میزان بارش در حوضه آبریز مرزی شرقی چندان قابل‌توجه نبوده و 1.3 میلی‌متر بارندگی امسال نسبت به 4 دهم میلی‌متر پارسال چنین درصد اختلافی را ایجاد کرده است.

بارندگی‌های حوضه آبریز دریای خزر نیز در این مدت 104میلی‌متر گزارش شده که نسبت به سال آبی گذشته 8درصد افزایش و نسبت به میانگین دوره بلندمدت 2.3درصد کاهش داشته است.

ادامه دریافت آبونمان از مشترکان گاز

فارس  در حالی که حکم دیوان عدالت اداری مبنی‌بر حذف آبونمان به شرکت ملی گاز ابلاغ شده است، هنوز شرکت ملی گاز در قبوض گاز هزینه آبونمان را از مشترکان دریافت می‌کند.

سی‌ویکم مردادماه سال جاری روابط عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد هیات عمومی دیوان براساس بخشنامه شماره 3/م/84203 مورخ 91/6/26 ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها و شرکت گاز ملی اخذ آبونمان از مشترکین خلاف قانون تشخیص داده و ابطال کرده است.

شرکت ملی گاز ایران در واکنش به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد: «هنوز این موضوع به‌صورت مکتوب و قانونی به شرکت ملی گاز ابلاغ نشده است.» مجید بوجارزاده سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، در این خصوص گفت: «شرکت ملی گاز تابع قانون است و در صورت ابلاغ قانونی از سوی مراجع ذی‌صلاح اقدام خواهد کرد.» این گزارش حاکی است در اواخر مهر ماه بود که با انتشار رای دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی، دستور لغو آبونمان از قبوض گاز ابلاغ شد و انتظار می‌رفت دیگر در قبوض گاز شاهد درج آبونمان نباشیم ولی در قبوضی که اخیرا توسط شرکت ملی گاز منتشر شد دوباره شاهد‌ بندی تحت عنوان هزینه آبونمان در قبوض هستیم.  سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که علت آنکه شرکت ملی گاز ایران با وجود رای دیوان عدالت اداری هنوز اقدام به گرفتن آبونمان می‌کند چیست، گفت: جلسات متعددی در این خصوص در شرکت ملی گاز ایران برگزار شده است که تا پایان هفته یا اوایل هفته آینده نتیجه آن مشخص می‌شود.

نخستین محموله بنزین یورو 5 ستاره خلیج‌فارس

ایلنا  نخستین محموله بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با مشخصات استاندارد یورو 5 به میزان 17میلیون لیتر امروز به انبار شهید رجایی بندرعباس تحویل شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این محموله با حضور مسوولان اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی تحویل انبار شهید رجایی شد. با روند تغییر مدیریت در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس شرایط تولید بنزین در این پالایشگاه در مرحله تثبیت قرار گرفته و تا پایان آذرماه به 12میلیون لیتر در روز می‌رسد.

 

ارسال نظر