حرکت به سمت اقتصاد خدمات محور

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲۷

نیاز امروز کشور، حرکت به سمت اقصاد خدمات‌محور است و صنعتگران باید توجه خود را به تامین زنجیره و نیازهای حوزه خدمات معطوف کنند. رییس شورای ملی مبلمان روز گذشته در دهمین همایش بین‌المللی مبلمان، طراحی، هنر، دکوراسیون و صنایع وابسته(دکو 2017) در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با بیان این مطلب توصیه کرد که به سمت توسعه خدمات محور پیش رویم و تولیدمان در این راستا باشد. محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت نیز که در این همایش حضور یافته بود با بیان اینکه ایران یک بازار 400میلیونی در منطقه دارد از اشتغال 70هزار نفری در صنعت مبلمان و صنایع وابسته خبر داد. البته از آن سو، علأمیرمحمد صادقی، نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران صادرات صنعت مبلمان را در برابر گردش مالی ۳۰هزارمیلیارد تومانی صنعت ناچیز دانست و تاکید کرد که دولت باید به بخش خصوصی اعتماد کرده و امور مربوط به این صنعت را به خودش واگذار کند. به گفته این فعال بخش خصوصی، صنعت مبلمان و دکوراسیون کشور با موانع و مشکلاتی چون «فرسودگی ماشین‌آلات، فقدان اطلاعات کافی از بازارهای هدف و ساختار سنتی این صنعت و تعرفه‌های بالای واردات مواد اولیه» روبه‌رو است که ضرورت دارد با اهتمام دولت و تلاش فعالان این بخش این مشکلات کاهش یابد. از طرفی رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز این پیشنهاد را مطرح کرد که پارلمان بخش خصوصی که همواره مطالبه‌گر حمایت از تولید است، رتبه‌بندی دستگاه‌های حامی تولید را اعلام کند.

 صنعت مبلمان به روایت آمار

براساس آمار وارقام موجود حدود 8 هزار واحد فعال در حوزه مبلمان، طراحی، هنر، دکوراسیون و صنایع وابسته وجود دارد که به گفته معاون وزیر صنعت تعداد 6400 واحد آن جزو واحدهای کوچک صنفی است و تعدادی هم جزو واحدهای متوسط به شمار می‌رود. محسن صالحی‌نیا در دهمین همایش بین‌المللی مبلمان، طراحی، هنر، دکوراسیون و صنایع وابسته(دکو 2017) افزود: بالغ بر 70هزار نفر اشتغال در این مجموعه وجود دارد. او ادامه داد: صنعت مبل‌سازی وابستگی به صنایع کوچک و متوسط دارد و این صنعت بخشی از ارزش افزوده را تولید می‌کند. وی با بیان اینکه ایران یک بازار 400میلیونی در منطقه دارد، گفت: وزارت صنعت به عنوان دستگاه سیاست‌گذار این بخش از صنعت یعنی مبلمان‌سازی، طراحی و دکوراسیون را با توجه به نقشی که در ایجاد ارزش افزوده دارد، حمایت می‌کنیم و وظیفه داریم تا زمینه ارتباط آن را با صنایع مختلف فراهم آوریم. صالحی‌نیا تاکید کرد که ما به عنوان وزارت صنعت به همراه اتاق‌های بازرگانی حمایت‌های خودمان را برای تامین منابع، برگزاری دوره‌های آموزشی و حمایت از صادرات در این بخش انجام می‌دهیم و برنامه‌هایی برای توسعه صادرات این بخش در سال آینده داریم که امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوانیم گام‌های بعدی را در این زمینه ‌برداریم.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی تهران که به نمایندگی از بخش خصوصی در این همایش حضور یافته بود، گفت: ایجاد و گسترش تشکل‌های اقتصادی به خصوص تولیدی منجر به مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی در تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود. علأمیرمحمد صادقی با اشاره به اینکه در صنعت چوپ و مبلمان کشور حدود 100هزار واحد اعم از تولیدی و فروشگاهی فعال هستند، گفت: حدود 500 هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند که 30هزارمیلیارد تومان ارزش مالی سرمایه‌گذاری سالانه در این بخش است. به گفته او، صادرات صنعت مبلمان سال گذشته 40میلیون دلار بوده که البته رقم بسیار ناچیزی است و لازم است با هدف‌گذاری سهم تولید در این بخش را افزایش دهیم. میرمحمد صادقی افزود: حضور 24کشور صاحب‌نام از آسیا و اروپا در همایش امروز نشان‌دهنده ظرفیت‌های ارزشمند بخش خصوصی در انجام کارهای بین‌المللی و تدوین سیاست‌های صنعتی و تجاری و تعامل با بخش‌های علمی و اقتصادی سایر کشورهاست. او در عین حال تاکید کرد که دولت به بخش خصوصی به ویژه شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و بسترهای وابسته به آن اعتماد کند و امور مرتبط را به آن واگذار کند تا شاهد شکوفایی بیشتر این صنف و صنعت کشورمان باشیم.

 تصویب قوانین جدید برای توسعه صادرات

رییس شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران و صنایع وابسته نیز در این همایش گفت: صنعت مبل امروز به یک بلوغ فکری رسیده و صاحب یک دانش در حوزه کسب وکار شده است. به گفته علی انصاری، ما در دهه گذشته با تعامل معناداری بین صنف مبل‌سازی به یک منظومه فکری و چارچوب فکری رسیده‌ایم و توصیه من این است که این منظومه فکری را به دهه پیش رو ارسال کنیم.

انصاری ادامه داد: با توجه به سرعت تکنولوژی امروز شاخصه‌های تجارت دچار رویکرد عظیمی شده و ما به عنوان صنعتی زودبازده و سبک باید به این نکته توجه کنیم که صنعت مبلمان‌سازی جزو صنایع خدمات محور است. به گفته او کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته امروز به دنبال اقتصاد خدمات ‌محور هستند و خیلی به تولید فکر نمی‌کنند. او همچنین با اشاره به جغرافیا و اقلیم مناسب کشور اظهار کرد: بنابراین ما هم می‌توانیم به یکی از کشورهایی که در حوزه خدمات فعالیت می‌کند، تبدیل شویم و توصیه من این است که باید به سمت توسعه خدمات محور پیش رویم و تولیدمان در این راستا باشد. وی در پایان اظهار کرد: بنابراین در مجموع پارادایم پیش روی کشورمان باید در حوزه خدمات تنظیم شود.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ نیز که در این همایش حضور یافته بود، گفت: یکی از جهاتی که می‌تواند در تولید داخلی ما را موفق کند، صادرات است و باید بتوانیم در این راستا بازارهای منطقه را خوب شناسایی کنیم و حضور جدی در این بازارها داشته باشیم. داوود محمدی با بیان اینکه در دنیای رقابتی امروز کسانی می‌توانند در بازار حضور جدی داشته باشند که بتوانند هزینه‌های سربار را کاهش دهند، گفت: بنابراین این افراد کسانی هستند که می‌توانند قیمت تمام‌ شده را پایین آورند که هم دولت و هم مجلس در این جهت مسوول است که البته بخش خصوصی در این راستا قدم‌های خوبی برداشته است. او تصریح کرد: قوانینی که مجلس شورای اسلامی برای بهبود فضای کسب ‌وکار، معافیت‌های مالیاتی و تقویت تولید و رفع موانع تولید تصویب کرده، قوانین خوب و راهگشایی در جهت کاهش قیمت تمام ‌شده بوده و امیدواریم بتوانیم قوانینی را برای توسعه صادرات به زودی در مجلس به تصویب برسانیم و این مورد در دستورکار مجلس در سال جاری قرار دارد. به گفته محمدی، راه نجات کشور در تولید است و اگر تولید کشور تقویت شود و حضور موثر در بازارهای هدف داشته باشیم قطعا می‌توانیم مطابق با سیاست‌های کشور و سند چشم‌انداز در قله وسیع خاورمیانه قرار بگیریم.

 

 رتبه‌بندی دستگاه‌های حامی تولید اعلام شود

از سوی دیگر رییس سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پیشنهاد داد: پارلمان بخش خصوصی که همواره مطالبه‌گر حمایت از تولید است، رتبه‌بندی دستگاه‌های حامی تولید را اعلام کند. سیدمحمود نوابی افزود: لازم نیست بدها را معرفی کند بلکه می‌تواند کسانی که اقدامات خوبی را انجام داده‌اند، معرفی کند. او با بیان اینکه مشکل تولید و اشتغال در هم‌‌فرسایی است، گفت: همواره افراد و شخصیت‌ها با شور و حرارت اعلام می‌کنند که باید از تولید و اشتغال حمایت کرد بنابراین باید تولید و اشتغال آسیب‌شناسی شود که بدانیم مشکل از کجاست.

او با انتقاد از اینکه گفته می‌شود این سازمان یک سازمان قیمت‌گذار است، گفت: این سازمان تنها دستگاه حاکمیتی در حوزه کارشناسی قیمت‌گذاری است که بر حوزه بازار نظارت دارد. نوابی افزود: صادرات از قبل باید فرآیند تعریف شده‌یی داشته باشد و بازار آن مشخص باشد و به کیفیت آن هم باید اهتمام شود. او همچنین با انتقاد از اینکه مبلمان کالایی بزرگ و حجیم است که نمی‌توان گفت این کالا به کشور قاچاق می‌شود، اظهار کرد: اما گفته می‌شود واردات آن از مرزهای غیررسمی انجام می‌شود که البته رقم قاچاق آن نسبت به سایر کالاهای قاچاق از آنجا که صرفه اقتصادی چندانی ندارد کمتر است. این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه تولید ما گران تمام می‌شود، گفت: صنایع ما نیازمند بازسازی و نوسازی است. نوابی تاکید کرد که امروز در کشور مشکل تولید نداریم بلکه با انباشت تولید در این حوزه مواجه هستیم. درحالی که در این حوزه خدمات پس از فروش مهم است اما باید بگویم که خدمات پس از فروش در این حوزه خوب نیست یا سرعت آن بسیار کند است. او در عین حال یکی از وظایف در سازمان حمایت را حمایت از تولید و تولید صادرات محور دانست البته این درحالی که جای شرکت‌های صادرات محور در کشور ما خالی است.

 

ارسال نظر