ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۲۵

 رواج اتاق‌‌نشینی در کلان ‌شهر تهران

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در شهر تهران شاهد رواج اتاق‌نشینی هستیم. در واقع دارد اسکان نایابی رخ می‌دهد و اقشاری در جامعه داریم که بنا به دلایلی حتی نمی‌توانند واحد مسکونی رو به نزول هم پیدا کنند تا ساکن شوند. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نریمان مصطفایی حاشیه‌نشینی را مولود فقر شهری و توسعه نامتوازن شهرها دانست و گفت: در گذشته اغلب ساکنان مناطق حاشیه‌نشین، فقرای روستاها بودند اما هم‌اکنون بحث جمعیتی تغییر رویه داده و از دهه ۸۰ به بعد اکثر مهاجران، تهیدست شهری به این مناطق ورود می‌کنند، این افراد قادر به تهیه مسکن در شهر نیستند و در این مناطق سکنی می‌گزینند.

 17 استان بیشتر از 40 درصد کمبود بارش دارند

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: آمارها نشان می‌دهد از ابتدای مهر ماه تا هفتم آذر ماه سال جاری 17 استان کشور بیشتر از 40درصد کمبود بارش دارند که در این میان وضعیت بارشی در 5 استان یزد، مرکزی، اصفهان، خراسان جنوبی و قم از بقیه استان‌ها شرایط دشوارتری داشته‌اند. داود پرهیزکار در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از ابتدای مهر ماه تا هفتم آذر ماه سال جاری مجموع بارش‌های کشور 21.6میلی‌متر بوده که این مقدار در مقایسه با سال گذشته(17.6میلی‌متر) حدود 30درصد افزایش اما در مقایسه با میانگین بلندمدت بارش‌ها در این بازه زمانی(32.3میلی‌متر) حدود 33درصد کاهش نشان می‌دهد. به گفته او در این میان وضعیت بارشی در 5 استان یزد(با 87 درصد کمبود)، مرکزی(با 90درصد کمبود)، اصفهان(با 91درصد کمبود)، خراسان جنوبی(با 92درصد کمبود) و قم(با 99درصد کمبود) از بقیه استان‌ها شرایط دشوارتری را داشته‌اند. او اظهار کرد: پهنه‌بندی خشکسالی بلندمدت در کل کشور حاکی از درگیر شدن خشکسالی است و تمامی استان‌ها دست‌کم با یکی از درجات خشکسالی بلندمدت(خفیف یا متوسط یا شدید یا بسیار شدید) رو به رو هستند. به گفته پرهیزکار بررسی خشکسالی بلندمدت 84 ماه کشور تا پایان آبان ماه 1396 بر مبنای شاخص SPEI بیانگر افزایش شدت و وسعت پهنه‌های درگیر با خشکسالی در بسیاری از مناطق کشور است و در مقایسه با خشکسالی‌های کوتاه‌مدت بر تعداد همچنین وسعت مناطق درگیر با این پدیده افزوده شده است.

 نامه‌نگاری با جهانگیری برای احداث پلاسکو جدید

رییس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه عده‌یی فشار می‌آورند تا غرفه‌داران را در ساختمان باقیمانده از پلاسکو مستقر کنیم درحالی که این بنا ناایمن است، گفت: با طولانی شدن فرآیند ارائه مجوز‌ها برای احداث ساختمان جدید پلاسکو اخیرا نامه‌یی درباره تعیین تکلیف ساختمان پلاسکو به آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری ارسال کردیم. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدی‌کیا افزود: در این نامه از معاون اول رییس‌جمهوری درخواست برگزاری یک جلسه با حضور مدیران تمام این دستگاه‌ها داشتیم که بتوانیم با هماهنگی تمام این دستگاه‌ها تصمیمی درباره این ساختمان دریافت و عملیات اجرایی آن را شروع کنیم و برای ساختمان جدید پارکینگ با ظرفیت حدود ۱۰۰۰خودرو ساخته شود. او اظهار کرد: درحال حاضر با شهرداری تهران درحال همکاری و تعامل جهت نهایی شدن ضوابط زیربنا و تراکم و سطح اشغال هستیم که امید داریم به زودی نهایی شود. سعیدی‌کیا با بیان اینکه تمام حق و حقوق صاحبان سرقفلی را دادستانی مشخص خواهد کرد، ادامه داد: فضای تجاری جدید را متناسب با حقوق و ارزش ریالی سرقفلی ملکی که هر یک از افراد در ساختمان قبلی داشتند باید واگذار کنیم، تجربه احداث ساختمان‌هایی شبیه به پلاسکو در طول دو سال را داریم. رییس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: مجوز که داده شود، می‌توانیم در طول این مدت ساختمان جدید را تحویل دهیم. اگر شهرداری سطح و سطوح و طبقات را تایید کند، مسابقه معماری برگزار می‌شود و تا عملیات گودبرداری انجام شود. نقشه‌ها نیز تکمیل و ساختمان ساخته می‌شود. او درباره تعیین میزان مابه‌التفاوت قیمت مغازه‌های قدیم و جدید اظهار کرد: درباره تعیین میزان ما‌به‌التفاوت قیمت مغازه‌های قدیم و جدید برای کسبه تا حکم دادستانی مبنی برای تعیین حق و حقوق‌ها اعلام نشود، نمی‌توانیم برای این موضوعات تصمیم‌گیری کنیم.

 

ارسال نظر