جذب ۳ درصدی معلولان پشت درهای بسته دستگاه‌های دولتی

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۱۹
جذب ۳ درصدی معلولان پشت درهای بسته دستگاه‌های دولتی

دیروز روز جهانی معلولان بود؛ اما در ایران، نه قانون جذب 3 درصدی معلولان در دستگاه‌های دولتی اجرایی شده، نه معابر و وسایل حمل و نقل عمومی و شهر، برای تردد معلولان استاندارد است. رییس فراکسیون معلولان با انتقاد از نگرش منفی دستگاه‌ها به جذب معلولان، گفت: لایحه حمایت از حقوق معلولان تاثیر مهمی درحفظ حقوق شهروندی این قشر دارد.

زهرا ساعی با اشاره به اینکه از سال 83 تاکنون دست‌اندازی‌های بسیاری دربررسی لایحه حمایت از حقوق معلولان صورت گرفته است، گفت: بررسی این لایحه متاسفانه بسیار زمان بر و در طول بررسی مدام از دستورکار نمایندگان درمجلس خارج شده است، اما در دولت یازدهم بررسی و تعیین تکلیف این لایحه مجدد دردستورکار قرار گرفت؛ هرچند که دراین زمان هم ایراداتی از سوی شورای نگهبان درتصویب قانونی لایحه مطرح شد. او با بیان اینکه مجلس دهم به ویژه کمیسیون اجتماعی از ابتدا بررسی این لایحه را جزو ‌اولویت‌های کاری خود قرار داد، افزود: پس از تشکیل فراکسیون معلولان با توجه به درخواست‌ها و پیگیری‌های متناوب معلولان درکشور بررسی این لایحه با شتاب و درجلسات متعددی مورد پیگیری قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه درکنار فراکسیون معلولان کمیسیون مشترکی نیز برای این موضوع تشکیل شد، به خانه ملت گفت: در طی چند ماه گذشته جلسات بسیاری با گروه‌های مرجع و با حضور معلولان برگزار شد، ضمن اینکه تمامی نظرات معلولان در این باره شنیده و نقاط ضعف و قوت لایحه به روشنی احصاء ‌شد؛ بنابراین لایحه مذکور در35 ماده و 10 فصل درکمیسیون مشترک به تصویب رسید. ساعی با بیان اینکه لایحه برای بررسی درصحن علنی مجلس به اداره قوانین ارجاع شده است، گفت: امیدواریم با بررسی این لایحه درصحن علنی مجلس قانون قابل قبولی برای معلولان مصوب شود، بطورحتم تصویب قانون پس از 13 سال تاثیر بسیاری درحل مشکلات معلولان دارد؛ ضمن اینکه دستگاه‌ها پس از تصویب قانون ملزم هستند خدماتی را برای رفاه حال معلولان به شکل فردی و اجتماعی ارائه دهند.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با تاکید براینکه ازنقاط قوت لایحه حمایت از حقوق معلولان الزام دستگاه‌ها به حفظ حقوق شهروندی برای این افراد است، افزود: متاسفانه تاکنون حقوق شهروندی برای معلولان به درستی دیده نشده است، بنابراین این لایحه می‌تواند شروعی برای رعایت حقوق شهروندی معلولان باشد. رییس فراکسیون معلولان با بیان اینکه عدم استفاده از معلولان خلاق بطورحتم به ضرر توسعه و پیشرفت کشور است، تصریح کرد: درقانون قبلی اختصاص 3 درصد سهم برای جذب معلولان دردستگاه‌ها وجود داشت، اما این قانون اجرایی نشده و باید نسبت به عملکرد دستگاه‌ها درجذب معلولان نظارت کرد؛ هرچند که نگرش دستگاه‌ها در این خصوص منفی است؛ البته درلایحه فعلی برای برخی مشاغل مانند تلفنخانه‌ها سهمیه جذب تا 60 درصد هم دیده شده است.

 

ارسال نظر