اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۰۰
اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه از ۱۰ دسامبر

گروه بانک و بیمه|

 از ۱۰ دسامبر سوئیچ کارت‌های بانکی ایران و روسیه متصل می‌شود و با اتصال این سوئیچ‌ها شهروندان دو کشور می‌توانند از کارت‌های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند. ایرانیان روبل از بانک‌های روسیه بگیرند و روس‌ها ریال از بانک‌های ایران دریافت کنند و مبادله موجودی حساب کارت با پول موردنظر روبل یا ریال را بانک‌های دو کشور بدون مراجعه به صرافی‌ها انجام خواهند داد.

به گزارش «تعادل»، مسوول بانک مرکزی از مذاکره برای امضای پیمان‌های پولی با روسیه، برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جمهوری آذربایجان خبر داد و افزود: مذاکراتی را با روسیه، ترکیه، پاکستان و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس آغاز کرده‌ایم تا سوئیچ‌کارت‌های بانکی‌مان به یکدیگر متصل شوند. با اتصال این سوئیچ‌ها شهروندان دو کشور می‌توانند از کارت‌های بانکی در سفر به دو کشور استفاده کنند؛ اتصال کارت‌های بانکی ایران و روسیه از دهم دسامبر اجرایی می‌شود.

 وی در پاسخ به این سوال که موضوع موسسات مالی غیرمجاز چه زمانی پایان می‌پذیرد، گفت: تا آخر آذر ماه مطالبات حدود ۹۸درصد سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود و تنها 2 تا 3درصد باقی می‌مانند که برای تسویه‌حساب با آنها باید زمینه نقل و انتقال دارایی‌ها ایجاد شود.

 وی افزود: سپرده‌گذاران کلان این موسسات پیشنهادهایی داشته‌اند مبنی بر اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره این موسسات به سرانجام برسد تا بتوانند منابع بیشتری را استحصال کنند که بانک مرکزی استقبال کرده و هماهنگی‌ها با سایر مراجع در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم مطرح شده در کمیته منتخب روسای 3 قوه برخورد با متخلفان بوده است، گفت: بررسی‌ها برای شناسایی املاکی که به‌نام اشخاص ثالث زده شده، ادامه دارد تا همه این دارایی‌ها بازپس‌گیری شود. اختیارات مهمی در برنامه ششم و احکام دایمی برای بانک مرکزی پیش‌بینی شده تا با قدرت جلوی ایجاد موسسات غیرمجاز جدید گرفته شود.

وی با بیان اینکه به‌تازگی جلوی فعالیت موسسه غیرمجاز خاتم‌الانبیا گرفته شد، گفت: موسسه‌یی به‌نام ولیعصر در رباط‌کریم طی 3 هفته ۲۷۰میلیون تومان منابع جمع کرد و از مردم تقاضا داریم دقت کنند و بانک مرکزی آماده پاسخگویی به هرگونه تشکیک و سوال درباره موسسات است.

وی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما

 با اشاره به طراحی سامانه بومی برای تمرکز حساب‌های دولتی (نسیم)، اظهار کرد: این سامانه آماده بهره‌برداری شده و حساب‌هایی به‌صورت پایلوت به آن منتقل شده است. این سامانه اشراف کامل را برای خزانه کشور ایجاد کرده و منابع دولتی به‌صورت متمرکز انجام می‌شود و نظارت دقیق در این زمینه وجود دارد تا اطلاعات مدیریتی مناسبی دریافت شود.  وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه صیاد گفت: این سامانه سایز و فرم چک‌ها را یکسان‌سازی می‌کند و اعتبار را به چک برمی‌گرداند.

وی، فرآیند ساماندهی موسسات غیرمجاز را یکی دیگر از موارد اعلام کرد و اظهار داشت: بازار پول به‌دلیل وجود این موسسات نمی‌توانست فعالیت مناسبی داشته باشد و تصمیم‌ها به‌درستی اجرایی نمی‌شد، ضمن اینکه نرخ سود نیز به‌درستی رعایت نمی‌شد. هم‌اکنون در شرایطی هستیم که هیچ موسسه غیرمجاز فعالی نداریم.

 وی تصریح کرد: در شهریور ماه سال جاری تصمیم گرفتیم مصوبه نرخ سود را اجرایی کنیم و به‌دلیل نبود موسسات غیرمجاز انضباط مناسبی ایجاد شد به نحوی که حدود ۴۵۰۰ تا ۵ هزار شعبه بازرسی شده و نظام بانکی به‌صورت منضبط در حال اجرای نرخ سود است.  وی درباره وضعیت ارائه تسهیلات نیز گفت: ۳۱۳هزار میلیارد تومان ۷ ماهه سال ۹۶ تسهیلات ارائه شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.6درصد افزایش داشته است البته این امر با وجود تنگنای مالی بوده و نظام بانکی همه توان و ظرفیت را برای پشتیبانی اقتصاد به کار گرفته است.  به گفته وی، در سال گذشته ۱۶ هزار میلیارد تومان برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط درنظر گرفته شد که اشتغال‌زایی بالایی داشت و شرایط اقتصادی ایجاب می‌کند این بنگاه‌ها را رونق دهیم.  وی با اشاره به اجرای طرح ضربتی قرض‌الحسنه ازدواج، گفت: ظرف مدت ۵۰ روز ۵۲۰ هزار مورد در قالب ۷۸۰ هزار قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده و صف وام ازدواج از بین رفت.

 ۲۵ درصد فعالیت‌های بازار پول در اختیار غیرمجازها بود

وی در پاسخ به سوالی درباره مطالبات مردم از موسسات غیرمجاز، با ابراز تاسف از بابت مشکلاتی که برای مردم به وجود آمده است، گفت: از زمان آغاز به‌کار فعالیت دولت یازدهم، ما احساس خطر کردیم؛ ماهیت فعالیت موسسات غیرمجاز مانند بهمن می‌ماند و نمی‌توانند رقم سودهای اعلام شده را محقق کنند و ناگزیر برای پرداخت سود، سپرده‌های جدید جذب می‌کنند و تفاوت بین دارایی و بدهی آنها بزرگ‌تر می‌شود.  رییس شورای پول و اعتبار توضیح داد که تا مقطعی فعالیت این موسسات به‌دلیل افزایش نرخ تورم به مشکل نخورد ولی مشکل از زمانی شروع شد که از میانه دهه ۸۰، مسکن دچار رکود شد و این موسسات دچار کسری شدند.

پس از بررسی برخی پرونده‌ها در این موسسات به موارد جالبی برخورد کردیم به‌عنوان مثال شخصی با سپرده‌گذاری ۲۳ میلیارد تومانی در موسسه ثامن‌الحجج از سال ۹۲ تا بهمن ۹۴، سود ۸۹درصدی دریافت می‌کرده یا مورد دیگری ۱۱میلیارد تومان یا ۱۵ میلیارد تومان با سودهای ۴۰درصدی بوده که با جذب سپرده جدید از مشتریان، چنین سودهای بالایی پرداخت شده است. من فشار روحی سپرده‌گذاران را درک می‌کنم و باید مطمئن باشند که وظیفه بانک مرکزی جلوگیری از ضرر بیشتر و وصول حداکثری سپرده مشتریان این موسسات است.

وی با اعلام اینکه موسسه فرشتگان در تاریخ

 ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ منحل شد و براساس مانده تا این تاریخ، کسانی که اصل و فرع پول آنها زیر

 ۲۰۰ میلیون تومان بود پرداخت شد، گفت: مابقی هم که سپرده بیش از ۲۰۰ میلیون تومان دارند تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت به آنها آغاز شده است. تاکنون ۴۵۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای موسسه فرشتگان درنظر گرفته شده است و

۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای چند تعاونی دیگر که به کاسپین پیوسته‌اند و جمع مطالبات ۱۲ هزار میلیارد تومان است. وی اظهار داشت: تعیین تکلیف موسسات غیراعتباری مجاز وحدت، البرز ایرانیان و افضل توس نیز هر یک به بانک‌های مشخصی اختصاص داده شده است و طبق برنامه تا ۱۰۰ میلیون تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شد که بخش اعظمی از سپرده‌ها را شامل بود.

 حباب سکه از بین رفت

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید تقاضای موجود در بازار پاسخ داده می‌شد، ادامه داد: بانک کارگشایی از هفته گذشته حراج سکه را برای تامین تقاضای موجود در بازار آغاز کرد و عملا حباب بازار سکه از بین رفت؛ به‌گونه‌یی که قیمت سکه از یک‌میلیون و ۴۳۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۸۰هزار تومان کاهش یافت.

 پیمان پولی با ۲ کشور

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه ایران قیمت نفت را به دلار دریافت نمی‌کند، افزود: ارزهای غالب برای ما یورو، درهم امارات، روبل روسیه و اخیرا لیر ترکیه هستند. در ماه‌های اخیر با ۲۰ کشور برای پیمان پولی دوجانبه مذاکره کرده‌ایم که این پیمان‌ها با ترکیه و پاکستان به امضا رسیده است. وی توضیح داد که هیچ زمان مشخصی برای اجرایی شدن این پیمان‌ها تعیین نشده است ولی ترکیه این موضوع را به هالک بانک و زراعت بانک خود اعلام کرده و ایران نیز برخی بانک‌های خود را برای این موضوع انتخاب کرده است.

 نرخ ارز مصنوعی نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره دلایل نوسانات در بازار ارز گفت: روند قیمت ارز طی 4 سال گذشته نشان می‌دهد که در اواخر سال میلادی نرخ ارز در قله قرار می‌گیرد و سپس کاهش می‌یابد به‌طوری که در سال گذشته نیز در چنین روزهایی نرخ ارز به ۴۱۳۰ تومان رسید و سپس کاهش یافت، بنابراین شرایط طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این امر به معنی عادی‌سازی همه روابط بانکی نیست، افزود: با برجام دسترسی‌های زیادی برای نظام بانکی ایجاد شده و سرعت دسترسی به منابع و سرعت جابه‌جایی ارز بالا رفته است که این موضوع در کنار ذخایر ارزی مناسب بانک مرکزی سبب تعدیل نرخ ارز شده است.

 وی خاطرنشان کرد: ثبات و آرامش در بازار ارز از اقدامات خوب دولت یازدهم بوده و این در حالی است که همه ارزهای دیگر مانند فرانک، یورو و یوان نوساناتی را در مقابل دلار داشتند. همچنین هنوز نرخ دلار در بودجه سال آینده تعیین نشده است.

 وی با تاکید بر اینکه نرخ ارز به هیچ‌وجه مصنوعی نیست، گفت: این موضوع که دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به افزایش نرخ ارز کرده است، شایعه‌یی بیش نیست و در تاریخ جمهوری اسلامی چنین اقدامی سابقه نداشته است.  وی درباره زمان مناسب برای اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز نیز گفت: یکسان‌سازی نرخ ارز باید زمانی انجام شود که استمرار داشته باشد، اکنون ثبات مناسبی داریم و به محض اینکه روابط بانکی به شرایط مطلوب برسد این کار انجام خواهد شد. وی در ادامه درباره کاهش نرخ سود تسهیلات اظهار داشت: برای تعیین نرخ سود تسهیلات عواملی مثل نرخ تامین مالی بازار سرمایه، نرخ سود بازار بین‌بانکی موثر است. نرخ سود بازار بین‌بانکی به ۲۸درصد رسیده بود اما با ورود بانک مرکزی بین 17.7 و ۲۰درصد قرار دارد و این متوسط نرخ سود بین‌بانکی است که بانک مرکزی سعی کرده با ورود به این بازار، از انحراف جلوگیری و بازار را هدایت کند. رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: هم‌اکنون نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۵درصد و تسهیلات نیز ۱۸درصد است و خوشبختانه بانک‌ها نیز عملکرد خوبی داشته‌اند و اگر سود بیشتری هم پرداخت می‌شده، بانک مرکزی با تذکر موردی به این موضوع ورود کرده است.

 

 

ارسال نظر