روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۶۷

تغییر رویکرد توسعه صادرات

ایسنا   مدیرکل دفتر نوسازی سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: برای افزایش میزان صادرات باید روندها تغییر یابد. ایرج معصومی در آیین تجلیل از صادرکنندگان برگزیده خراسان شمالی بر تغییر رویکردها، ایجاد سازوکارهای خاص و تحول در حوزه‌های مربوط به افزایش صادرات تاکید کرد. او افزود: موفقیت در صادرات نیازمند عزم ملی تمامی آحاد ملت و تغییر رویکردها برای ورود و مشارکت جدی، حرکت و مدیریت جهادی همه وزارتخانه‌هاست. معصومی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری ۵۳ میلیارد دلاری صادرات کالا به خارج از کشور در سال ۹۶ اظهار کرد: در 7ماه سال جاری ۲۵میلیارد دلار آن محقق شده است. هم‌اکنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۲۳هزارمیلیارد ریال در بانک‌های عامل سپرده موجود است بر این اساس قرار است با همین میزان سرمایه به صورت سرجمع ۴۶هزارمیلیارد ریال با نرخ بهره ۱۴درصد در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

از سوی دیگر محمد صمدی، رییس اتاق خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال تولید‌کننده‌ها باید حمایت شوند، گفت: پرداخت به موقع مشوق‌ها و جوایز صادراتی و سرمایه در گردش با نرخ مناسب و ارائه یارانه از طریق معافیت‌های مالیاتی از خواسته‌های صادرکنندگان این استان است. او افزود: اتاق بازرگانی استان در بین اتاق‌های بازرگانی دیگر استان‌ها به خصوص استان‌های همجوار ترکمنستان مجوز اتاق مشترک بین ایران و ترکمنستان را کسب کرده است که هم‌اکنون در حال ثبت و پیگیری دبیرخانه‌های مشترک طرفین هستیم. صمدی ادامه داد: برای توسعه اقتصادی، افزایش صادرات، تسهیل در ویزا، وصول مطالبات تجار و بازرگانان و مشارکت در نمایشگاه‌های طرفین و اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و بازاریابی طرفین و سایر موارد دیگر که برنامه‌ریزی شده یک هیات تجاری و بازاریابی به صورت کشوری و استانی در ماه‌های آینده به ترکمنستان اعزام خواهد شد. او گفت: اتاق خراسان شمالی مجوز رسمی اتاق مشترک کشور تاجیکستان را کسب کرده است که از طریق اتاق خراسان شمالی مسائل و مشکلات خودشان را پیگیری کنند.

تخصیص شناسه سامانه صندوق فروش تا پایان دی ‌ماه

مهر  رییس اتاق اصناف ایران با ارسال نامه‌یی به صنوف و اتحادیه‌ها از انها خواست تا پایان دی نسبت به ثبت‌نام درخواست تخصیص شناسه سامانه صندوق فروش در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام کنند. در این نامه آمده است:«به اطلاع می‌رساند برابر ماده ۱۷ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۲ ماده ۱۶۹ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیر ماه 1396 تمامی صاحبان مشاغلی که براساس اولویت‌های تعیین شده در سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳و ۱۳۹۴ برای نصب و استفاده از سامانه صندوق‌ فروشگاهی فراخوان شده‌اند، مکلفند تا پایان دی ماه 1396 نسبت به ثبت‌نام درخواست تخصیص شناسه سامانه صندوق فروش(شماره شناسه منحصر به فرد برای هر صندوق فروش) در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی اقدام کنند.

ابطال پروانه استاندارد برخی فرآورده‌ها

مهر  مدیرکل استاندارد استان تهران از ابطال پروانه استاندارد ۴۵ فرآورده در مهر ماه سال جاری از سوی کارشناسان استاندارد خبر داد. در جلسات کمیته علائم، کارشناسان استاندارد پروانه استاندارد ۴۵ فرآورده به دلیل عدم احراز شرایط استاندارد همچون قطع‌کننده مدار برای مصارف خانگی با نام تجارتی لگراند، ماشین الکتریکی دوار الکتروموتور AC تک فاز با گرید انرژی B با نام تجارتی آبشار پمپ، گاورنر سرعت نامی(متر بر ثانیه) با نام تجارتی آنام، فیلتر هوای خودروهای سبک با نام‌های تجارتی فیلتر راه، تکساز۵ ، نوآوران و... ابطال شد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌ها

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات با هدف معرفی، تجلیل و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان بوشهر ضمن برشمردن دلایل و عواملی که موجب رقابتی شدن محصولات تولیدی- صادراتی در کشور می‌شود، جایگاه صنایع تولیدی در استان بوشهر را با نگاه رقابتی ارزیابی کرد و افزود: صنایع تولیدی در این استان عمدتا به مواد اولیه و آب‌های بین‌المللی برای حمل با کشتی نزدیک است از این‌ رو هزینه‌های لجستیک صادراتی در این استان پایین و قدرت رقابتی صادر‌کنندگان بالا خواهد بود. به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج همچنین با برشمردن محاسن ارتباط صنعت و دانشگاه آمادگی سازمان توسعه تجارت را در پشتیبانی مالی برای پروژه‌های تحقیقاتی منعقد بین صادر‌کنندگان و دانشجویان دانشگاه خلیج فارس را اعلام کرد.

او از برنامه‌های کوتاه‌مدت سازمان توسعه تجارت ایران در راستای توسعه صادرات به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی- صادراتی اشاره کرد و گفت: باید سعی کنیم صنایع پتروشیمی کشور مشکل مواد اولیه نداشته باشند؛ زیرا با نزدیک شدن به ظرفیت اسمی اینگونه واحدها می‌توان انتظار افزایش تناژ میلیونی در امر صادرات را داشته باشیم. تکمیل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های خالی بنگاه‌های تولیدی ازجمله وظایفی است که سازمان در کوتاه‌مدت به دنبال افزایش بهره‌وری از آنهاست.

خسروتاج با اشاره به آمار 11میلیارد و 300میلیون دلاری صادرات در 3ماهه شهریور، مهر و آبان گفت: رشد صادرات در این بازه زمانی در مقایسه با دوره گذشته امیدار‌کننده است و انتظار داریم در ماه‌های آتی این رشد ادامه داشته باشد و صادرکنندگان عملکرد موفقی از صادرات در سال جاری به نمایش بگذارند.

 

ارسال نظر