در شهر

۱۳۹۶/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۰۶۲

 2 پیشنهاد نجفی برای ترویج فرهنگ اهدای عضو

محمدعلی نجفی، ‌شهردار تهران با هدف ترویج فرهنگ اهدای عضو دو پیشنهاد ارائه کرد. او گفت: پیشنهاد می‌شود در هر پارک دیوار یادبود برای اهداکنندگان ایجاد شود تا نام و تصویرشان در این دیوار نصب شود و همه مردم بدانند این افراد چه اقدام مهمی انجام داده‌اند همچنین در قبال هر اهدا‌کننده یک مسوولیت و تعهد اجتماعی داشته باشیم که درختی را به نام‌دهندگان عضو غرس کنیم. به گزارش ایلنا محمدعلی نجفی، شهردار تهران با حضور در چهاردهمین مراسم بزرگداشت پیوند اعضا(جشن نفس) گفت: انجمن اهدای عضو باید تلاش کند که یک جنبش اجتماعی در این خصوص ایجاد شود. یک تلاش مشترک و جریان مردمی می‌تواند جنبش اهدای عضو را سرعت ببخشد. وی همچنین با بیان اینکه رویکرد شهرداری در ارتباط با شهر انسان‌محور است، گفت: همه باید در جهت حل مشکلات اجتماعی دست به دست هم دهیم چراکه درحال حاضر حل مشکلات جامعه یک مسوولیت اجتماعی و نه ارزش اخلاقی است. شهردار تهران با بیان اینکه انجمن اهدای عضو باید تلاش کند که با پشتیبانی هنرمندان و... یک جنبش اجتماعی دانش‌بنیان و مردمی ایجاد کند، گفت: خوشبختانه انجمن اهدای عضو تمام شرایط را برای ایجاد یک جنبش دارد. نجفی با تاکید بر اینکه شهر به ‌شدت از ضعف اخلاقی رنج می‌برد، گفت: ضعف اخلاق شهروندی را می‌توانیم در ابعاد مختلف شهر ازجمله ترافیک و... ببینیم و این درحالی است که باید اخلاق شهروندی با محبت، ایثار، فداکاری و... توسعه یابد و شهرداری تهران آماده است که این مهم را انجام دهد.

 نگاه خودرو محور به شهر نمی‌تواند مشکل پارکینگ را حل کند

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: تا زمانی که شهر خودرو محور باشد و مردم به دلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی از خودرو شخصی استفاده کنند هیچگاه مشکل کمبود پارکینگ حل نخواهد شد. به گزارش مهر، محمد سالاری اظهار کرد: در مدیریت شهری گذشته بخش عمده‌یی از منابع درآمدی و سرمایه بالقوه و بالفعل شهر در جریان احداث شبکه‌های بزرگراهی هزینه شد و این اتفاقات با این نگاه که هر چه خیابان و بزرگراه بیشتری ایجاد شود، مشکلات ترافیکی حل می‌شود روی داد. این درحالی است که با وجود این همه سرمایه‌گذاری، گره‌های ترافیکی بیشتر هم شد چراکه این تصمیمات مبتنی بر مطالعات واقع‌بینانه اتخاذ نشد. وی درخصوص چالش‌های مربوط به کمبود پارکینگ در شهر تهران به ویژه در محلات و مناطق مرکزی و متراکم شهری گفت: در این حوزه با مشکل حادی روبه‌رو هستیم و باید تصمیمی که مدیریت شهری جدید اتخاذ می‌کند مبتنی بر تجربه‌های جهانی و پیوست‌های مطالعاتی باشد به طوری که بسیاری از صاحبنظران معتقدند، صرف ایجاد فضا برای پارکینگ اعم از پارک حاشیه‌یی و پارکینگ‌های طبقاتی این مشکل را حل نمی‌کند و حتی این نگرانی وجود دارد که جذب سفر و استفاده از خودروهای شخصی در تردد به محلات مرکزی را تشدید کند و مجددا این چالش را افزایش دهد. سالاری ادامه داد: به نظر می‌رسد، راهکار اساسی در این خصوص داشتن رویکرد انسان محور بودن شهر است و تا زمانی که شهر خودرو محور باشد و مردم به دلیل عدم دسترسی به حمل و نقل عمومی از خودرو شخصی استفاده کنند هیچگاه مشکل کمبود پارکینگ حل نخواهد شد هر چند در برخی محلات و مناطق با یک سری راهکارهای خلاقانه و بازگشایی معابر می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.  

 از هر ۱۰ مرگ در ایران یکی بر اثر آلودگی هواست

مطالعات اپیدمولوژی آلودگی هوای تهران نشان‌ می‌دهد از هر ۱۰مرگ در ایران یکی بر اثر آلودگی هوا صورت گرفته است. این مطالعات مشخص نکرده است که از هر 10مرگ در تهران، چه تعداد بر اثر آلودگی هواست؟ اما با توجه به آلودگی و جمعیت بیشتر تهران در مقایسه با سایر شهرها به طور قطع این نسبت از 10 به یک فراتر خواهد رفت. به گزارش مهر صادق حسنوند، عضو کمیته علمی ششمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا درخصوص تحقیقات انجام شده درباره ارتباط بین اپیدمولوژی و آلودگی هوا گفت: با توجه به اینکه آلودگی هوا به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در جهان شناخته می‌شود، بنده و همکارانم از سال ۸۹ در پژوهشکده دانشگاه علوم پزشکی به بررسی ارتباط بین بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها با آلودگی هوای تهران در مطالعات اپیدمولوژی پرداخته‌ایم. به گفته این عضو هیات علمی پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۱۶ آلودگی هوا باعث مرگ ۳۳هزار نفر شده و براساس تحقیقات انجام شده در زمینه کاهش آلاینده‌ها در هوای آلوده تنها راهکار مهم برای رفع این مشکل در تمامی کلان‌شهرهای دنیا، افزایش استانداردها و فرهنگ عمومی مردم برای استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی است. حسنوند گفت: براساس مطالعات اپیدمولوژی و ارتباط آن با آلودگی هوا حساس‌ترین رنج سنی که در معرض بیماری‌های خطرناک ناشی از آلودگی هوا قرار دارند، افراد بالای ۶۵ سال و زیر ۵ سال بوده و بیماران قلبی و عروقی، زنان باردار و افراد چاق نیز از این دسته هستند. قابل توجه است در مطالعاتی که درخصوص جنسیت افراد در معرض خطر آلاینده‌ها انجام شده زنان دارای حساسیت بیشتری هستند.

به گزارش «تعادل» ‌درخصوص میزان مرگ و میر شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا نیز آمارهای مختلفی ارائه می‌شود و از روزی 20نفر تا 180نفر به گفته مهدی چمران، رییس قبلی شورای شهر تهران متفاوت است. بنابر گزارش سازمان ملل متحد هر ساله ۳میلیون نفر از مردم جهان بر اثر این پدیده جان خود را از دست می‌دهند.

 

 مراکز فرهنگی تهران ارزیابی عمرانی می‌شوند

علیرضا جعفری، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: قرار است با ابلاغ سیاست‌های جدید موضوع ارزیابی عمرانی مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی شهرداری تهران در دستور کار قرار بگیرد. به گزارش مهر، جعفری با اشاره به ضرورت بهسازی مراکز فرهنگی فرسوده گفت: به طور معمول ابنیه تا ۱۵سال از پایداری لازم برخوردارند و نیاز مقاوم‌سازی و بهسازی ندارند. پس از این مدت اما به دلیل استفاده بیش از حد خساراتی به سازه تحمیل می‌شود که در این مورد باید اقدامات مربوط به بهسازی به سرعت انجام شود. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بناهای فرهنگی شهرداری تهران در سال‌های اخیر احداث شده‌اند از پایداری لازم برخوردارند و نیاز به مقاوم‌سازی ندارند. اما در مورد جمع قابل توجهی از مجموعه‌های فرهنگی، کتابخانه‌ها به ویژه مجموعه‌های ورزشی مانند استخرها به دلیل عمر بالای بنا نیاز به پروسه نوسازی است. مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح ارزیابی عمرانی سازه‌های فرهنگی وابسته به مدیریت شهری گفت: با انجام این طرح تعداد بناهایی که نیاز به بازسازی کامل یا مقاوم‌سازی دارند، مشخص می‌شود. پس از این مرحله بهره‌بردار ملزم می‌شود طبق گزارش‌های ارزیابی اقدامات لازم را انجام دهد.

 

 

ارسال نظر