روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۹۰۶

آمار شکایت مردمی از تخلفات

تسنیم  مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: گرانفروشی و کم‌فروشی بیشترین شکایت مردمی به ستاد خبری ۱۲۴ بوده که در این باره بیش از ۱۰هزار گزارش در یک ماه دریافت شده است. غلامرضا صارمیان لزوم سرعت‌بخشی در رسیدگی به شکایات مردمی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در مهر ماه سال جاری در مجموع 13هزار و 267 فقره شکایت مردمی راجع به تخلفات صنفی و غیرصنفی از طریق تلفن 124 ستاد خبری استان‌ها دریافت شده که از این تعداد 70درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته و 30درصد باقی مانده در دست بررسی کارشناسی از سوی مراجع ذی‌ربط است.

صارمیان افزود: از مجموع شکایات 84 درصد مربوط به کالا و 16درصد مربوط به خدمات است به طوری که بیشترین گزارش در بخش کالایی از نان و میوه و سبزیجات و در بخش خدمات از تعمیرگاه‌های خودروهای سبک و پارکینگ شهری بوده است و گرانفروشی و کم‌فروشی در صدر عناوین تخلف گزارش‌های دریافتی قرار گرفته است.

به گفته او، از مجموع شکایات دریافتی 525 فقره (4درصد از کل شکایات) با برآورد ارزش بیش از 21میلیارد ریال در کارگروه‌های رسیدگی استانی منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع آن از تشکیل و ارجاع پرونده اجتناب شده است. صارمیان افزود: با انجام نظرسنجی از شاکیان 95درصد از نحوه رسیدگی به شکایات اعلام رضایتمندی کرده‌اند. او ضمن تصریح اینکه در مهر ماه سال جاری 61 درصد به صورت تلفنی، 20درصد به صورت حضوری و 19درصد به صورت کتبی شکایت خود را مطرح کرده‌اند از هموطنان خواست تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف یا اجحاف در حق مصرف‌کننده مراتب را از طریق سامانه 124گزارش کنند تا رسیدگی لازم صورت پذیرد.

توقف تولید «پراید» تا پایان سال 97 بعید است

ایسنا  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مدیران سایپا هنوز نتوانسته‌اند، خودرویی را با مشخصات قیمتی پراید جایگزین کنند. رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: بنا بر اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو قرارداد اولیه با شرکت مرسدس بنز آلمان امضا شده و کارشناسان و مدیران هر دو شرکت درحال بررسی جزییات، ابعاد و سطح همکاری‌ها هستند.

او سرمایه‌گذاری صنعتگران بین‌المللی در ایران را ضروری دانست و گفت: برندهای خودروسازی به دلیل شناخت بسیار بهتر بازارهای جهانی و تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ایران ازجمله صنعت خودروسازی کشورمان، کمک خوبی برای بهسازی و تحول صنعت داخلی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین از امضای قرارداد بین ایران و کره‌جنوبی در بخش لوازم خانگی خبر داد. سبحانی‌فر از رده خارج شدن پراید تا پایان سال ۱۳۹۷ را بعید دانست و افزود: بعید است با توجه به قیمت پایین و تقاضای بالای پراید مدیران سایپا وعده از رده خارج کردن این خودرو تا پایان سال آینده را اجرایی کنند، آنان هنوز نتوانسته‌اند خودرویی با مشخصات فنی و قیمتی پراید جایگزین کنند.

20 آذر؛ برگزاری «همایش مبارزه با فساد»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از برگزاری همایش مبارزه با فساد مانند روال دو سال گذشته خبر داد. حسن عابدی‌جعفری با بیان اینکه گردهمایی «مبارزه با فساد» همزمان با روز جهانی مبارزه با فساد از سوی بخش خصوصی در اتاق تهران برگزار می‌شود، گفت: در روز بیستم آذر ماه امسال و برای سومین سال متوالی، همایش مبارزه با فساد در اتاق تهران برگزار و اقداماتی که در طول یک سال گذشته در این رابطه از سوی بخش خصوصی و دولتی صورت گرفته مورد نقد و ارزیابی قرار خواهد گرفت.  وی با اشاره به اینکه در این گردهمایی مقامات و شخصیت‌های دولتی و بین‌المللی حضور خواهند داشت و در کنار مسوولانی از اتاق بازرگانی و بخش خصوصی، عملکرد یک ساله مبارزه با فساد در کشور را ارزیابی خواهند کرد، افزود: در این همایش همچنین برنامه‌های یک سال آینده بخش خصوصی و دولتی در امر مبارزه با فساد معرفی و ارائه می‌شود. به گفته وی، در این زمینه ایران جزو نخستین کشورهای جهان است که بخش خصوصی در این زمینه گام نهاده و درحال تدوین مدلی با استانداردهای جهانی برای مبارزه با فساد است.

نقدی بر محدودیت‌ شهرداری برای تردد ناوگان پخش

در چهارمین جلسه کمیته حمل‌ونقل و لجستیک اتاق تهران، محدودیت‌ تردد ناوگان پخش محصولات غذایی و دارویی در ساعات ابتدایی صبح در شهر تهران مورد نقد و بررسی اعضا قرار گرفت. دبیر کمیته حمل‌ونقل و لجستیک اتاق تهران گفت: طبق دستورالعمل چندی پیش معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، تردد ناوگان پخش برخی محصولات غذایی و دارویی در ساعات ابتدایی صبح در سطح شهر تهران از ابتدای مهر ماه سال جاری ممنوع شد که این دستورالعمل مشکلاتی را برای بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های توزیع و پخش ایجاد کرده است. محمدجواد عطرچیان با بیان اینکه نمایندگان معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در این نشست حضور نیافتند، افزود: در این جلسه پس از بررسی محدودیت‌های ایجاد شده و نقد جدی فعالان اقتصادی در مورد دستیابی به راهکارهای عملیاتی بهینه برای رفع این محدودیت که مورد پذیرش معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران نیز باشد، نتایجی به دست آمد و مقرر شد در نشست مشترک با مسوولان این نهاد طی روزهای آینده، این موضوع مورد بحث و بررسی بیشتر برای توافق نهایی قرار گیرد. عطرچیان با توضیح اینکه بنگاه‌های تولیدی و شرکت‌های پخش خواستار لغو این محدودیت هستند، افزود: در صورت عدم دستیابی به نتیجه در جلسه با مسوولان معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، این موضوع برای بررسی بیشتر در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران روی میز نقد و بررسی قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر