درخواست پاپ برای رعایت حقوق اقلیت‌ها در میانمار

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۷۵

گروه جهان

پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، که به میانمار سفر کرده است با آنگ‌سان‌سوچی، رهبر دولت این کشور، دیدار کرد. این در حالی است که شورای شهر آکسفورد در بریتانیا در پی بحران مسلمانان روهینگیا، عنوان شهروندی افتخاری را از رهبر دولت میانمار پس گرفته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، باتوجه به شرایط کنونی میانمار دیدار با آنگ‌‌سان‌سوچی بخش مهمی از سفر پاپ به میانمار محسوب می‌شود و به گفته منابع نزدیک به پاپ، وی در این دیدار بدون اشاره مستقیم به وضعیت مسلمانان روهینگیا، از دولت و مردم میانمار خواسته است تا حقوق، آزادی و هویت همه اقلیت‌های ساکن در این کشور را در نظر گیرند. رهبر دولت میانمار نیز ضمن تایید وجود بحران و تنش در ایالت راخین، محل اصلی سکونت اقلیت مسلمانان روهینگیا، وعده داد که حقوق و امنیت آنان را حفظ کند.

در پایان این دیدار پاپ در جمع دیپلمات‌های خارجی و با حضور آنگ‌‌سان‌سوچی سخنرانی و بر اصل آزادی و تساوی حقوق همه افراد بدون توجه به مذهب، نژاد و ملیت آنان و تقویت اصل مداراگری در تمامی جوامع تاکید کرد و سرکوب مردم به خاطر اعتقادات یا قومیت آنان را مذموم دانست. دیدار پاپ و آنگ‌سان‌سوچی، در شهر نایپیاداو و در حالی صورت گرفت که آنگ‌سان‌سوچی که در گذشته به خاطر مبارزه سیاسی علیه حکومت استبدادی در کشورش جایزه صلح نوبل دریافت کرده بود به دلیل عدم قاطعیت در پایان دادن به خشونت علیه مسلمانان و حفاظت از حقوق آنان مورد انتقاد شدید مدافعان حقوق بشر قرار گرفته است.

روز دوشنبه ژنرال مین‌انوگ هلینگ، فرمانده کل ارتش میانمار، برای ملاقاتی تشریفاتی به دیدار پاپ رفت. سازمان ملل، ایالات متحده و نهادهای مدافع حقوق بشر ارتش میانمار را مسوول اصلی بدرفتاری و سرکوب مسلمانان روهینگیا دانسته و نطامیان را به‌شدت محکوم کرده‌اند. ایالات متحده که در پی تحولات سیاسی در میانمار و برگزاری انتخابات پارلمانی آزاد به تحریم اقتصادی این کشور پایان داده بود، در واکنش به اقدامات ارتش علیه مسلمانان روهینگیا، ارتباط و کمک خود را به آن قطع کرده است.

 

 

ارسال نظر