تابستان نسبتا مناسب کشاورزی

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۶۷

گروه اقتصاد کلان

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که امسال تابستان کشاورزان از فروش محصولات خود بازدهی بالاتری نسبت به سال‌های گذشته به دست آورده‌اند. مطابق این گزارش در حالی که بیشتر اقلام زراعی (به استثنای خربزه، هندوانه، هلو، آلبالو، زردآلو و سیب‌زمینی) نسبت به سال گذشته در بازار افزایش‌های بالایی (به‌طور متوسط 20درصد) داشته‌اند. در حالی که قیمت هزینه خدمات کشاورزی مانند شخم و دستمزد کارگران افزایشی به‌طور متوسط در حدود 10درصد داشته‌اند. البته لازم است گفته شود که در ایران به دلیل سازمان تولید خرده‌مالکی کشاورزان، بیشتر این کشاورزان خود کارگر زمین‌هایشان هستند و نهاده‌های تاثیرگذار در کار و کسب آنها کود و سم محسوب می‌شود.

به گزارش «تعادل» مرکز آمار گزارش متوسط قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی تابستان ١٣٩٦ را منتشر کرد. براساس این گزارش در بخش غلات، در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت گندم ١٢٨٣ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ٤,٠٧ درصد افزایش داشته است و متوسط قیمت جو ٩٨٤ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٨,٨١ درصد افزایش داشته است. در بخش حبوبات در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت نخود ٥٢٥٨ تومان و عدس ٥٢٢٧ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٢,٦٥ و 12.26 درصد افزایش داشته است.

در بخش محصولات جالیزی در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت هندوانه ٢٦١ و خربزه ٥٨٤ تومان بوده است که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٨,٤٢ و 25.65 درصد کاهش و خیار با ١١٢٣ تومان معادل ١٣,٣٤ درصد افزایش قیمت داشته است. در بخش محصولات علوفه‌یی در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یونجه ٨٦٦ و متوسط قیمت کاه ٢١٨ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٠,٠٥ و 37.25درصد افزایش داشته است.   در بخش میوه‌های هسته‌دار در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت زردآلو ٢٣٥١، هلو ١٨٨٠ و آلبالو ٢٨٩٣ تومان بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢١,٩١، 12.93 و 1.89 درصد کاهش داشته و متوسط قیمت گیلاس ٤٦٧١ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 8.52 درصد افزایش داشته است. در بخش میوه‌های دانه‌دار در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت سیب درختی ١٥٧١ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٦,٥٠ درصد کاهش داشته و متوسط قیمت انگور ١٣٧١ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل 41.44 درصد افزایش داشته است.  در بخش دامداری سنتی در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یک کیلوگرم گوسفند و بره زنده ١٦٠٠٢ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٥,٦٥ درصد افزایش داشته و متوسط قیمت یک کیلوگرم گاو پرواری زنده ١٣٥٢٦ تومان بوده که 19.61 درصد افزایش داشته است.  در بخش فرآورده‌های دامی سنتی در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گوسفند ٣٩٢٩ تومان و متوسط قیمت یک کیلوگرم شیر گاو ١١٥١ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل به ترتیب معادل ١٠,١٩ و 3.76 درصد افزایش داشته است.   در بخش هزینه خدمات ماشینی در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، هزینه شخم زمین زراعی آبی ١٤٥١٤١ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٩,٩٧ درصد افزایش داشته و هزینه شخم زمین زراعی دیم ١٠٨٥٠١ تومان بوده که معادل 8.81 درصد افزایش داشته است. در بخش دستمزد نیروی کار در سه ماهه دوم سال ١٣٩٦، هزینه کارگر میوه‌چین مرد ٥٠١٣٧ تومان بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٠,٩٤ درصد افزایش داشته و هزینه کارگر میوه‌چین زن ٣٦٢٥٩ تومان بوده که معادل 14.29 درصد افزایش داشته است.

 

ارسال نظر