کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۷۰۰

  سفر رییس‌جمهور عراق به اربیل

رییس‌جمهور عراق برای بررسی بحران اخیر میان بغداد و اربیل به اقلیم کردستان رفت. به گزارش سومریه‌نیوز، فواد معصوم رییس‌جمهور عراق، شنبه به اقلیم کردستان رفت تا با مقامات این کشور دیدار و درباره بحران کنونی میان اربیل و بغداد گفت‌وگو کند. پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق، روابط میان اربیل و بغداد دچار تنش شده است. دفتر معصوم نیز اعلام کرده وی در این سفر چند روزه سه پرونده اصلی را با مقامات کردستان بررسی خواهد کرد.

 ساخت سومین مرکز نظامی ترکیه در ادلب

ارتش ترکیه اعلام کرده سومین مرکز نظارت نظامی خود در استان ادلب سوریه را به عنوان بخشی از توافق خود با ایران و روسیه ساخته است. به گزارش آناتولی، انتظار می‌رود ترکیه در مجموع 12 مرکز برای نظارت بر آتش‌بس میان حکومت سوریه و گروه‌های مسلح اپوزیسیون در ادلب بسازد. با وجود ادعای ترکیه مبنی‌بر اینکه این مراکز برای نظارت بر آتش‌بس است اما کارشناسان براین باورند که هدف اصلی آنکارا محدود کردن تحرکات شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه است.

 3 کشته و ۱۵ زخمی در انفجار کویته پاکستان

انفجار بمب در شهر کویته واقع در جنوب غربی پاکستان دست‌کم 3 کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشته است. به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس پاکستان اعلام کرده هدف انفجار شنبه که در نزدیکی یک ترمینال اتوبوس در حومه کویته رخ داد یک خودرو امنیتی بوده اما قربانیان آن غیرنظامی و در میان آنها یک کودک هم هست. هنوز هیچ گروهی مسوولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. کویته محل درگیری شبه‌نظامیان و گروه‌های جدایی‌طلب بلوچ است.

 بن‌بست در جنگ افغانستان

ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان، در مصاحبه‌یی با ان‌بی‌سی‌نیوز گفته جنگ در این کشور همچنان در بن‌بست قرار دارد اما راهبرد جدید ترامپ برای جنگ افغانستان باعث جلوگیری از افول مواضع امریکا شد. نیکلسون گفته است: «هنوز در بن‌بست قرار داریم. تنها ۹۰ روز از اعلام سیاست جدید افغانستان گذشته، اما با توجه به اینکه روند ورود نیروهای جدید امریکایی آغاز شده و ما اختیارات جدیدی دریافت کرده‌ایم و فشارها را بر عوامل خارجی افزایش داده‌ایم، و با توجه به اینکه رویکرد ما شرایط‌محور است نه زمان‌محور، همه شرایط را برای پیروزی فراهم کرده‌ایم.»

 محکومیت 36 بحرینی به حبس ابد و سلب تابعیت

دادگاه‌های رژیم آل‌خلیفه 36 شهروند بحرینی را به بهانه داشتن انگیزه‌های سیاسی به حبس ابد و سلب تابعیت محکوم کردند. روزنامه بحرینی الایام با تایید این خبر، حکم صادر شده درباره این متهمان را منتشر کرد. رژیم آل‌خلیفه از سلب تابعیت به عنوان وسیله‌یی برای مجازات مخالفان سیاسی استفاده می‌کند به‌طوری که این رژیم از سال 2012 تاکنون بیش از 450 مخالف و فعال بحرینی را سلب تابعیت کرده است.

 

ارسال نظر