سهام آسیایی بلاتکلیف ماند

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۲۷
سهام آسیایی بلاتکلیف ماند

روز پنج‌شنبه اکثر بازارهای آسیایی با تاثیر گرفتن از شب بی‌سروصدای وال‌استریت آرام بودند. این درحالی است که صورت‌جلسه فدرال رزرو، باعث به وجود آمدن چند دستگی در سرمایه‌گذاران شده بود. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، در جنوبی‌ترین بازارها، شاخص اس‌اندپی/ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۱۳درصد از ارزش خود را از دست داد. همچنین ‌زیرشاخص‌های انرژی و مصالح، پس از افزایش شبانه قیمت کالاها سود کردند. هرچند این سودها با ضررهای زیرشاخص‌های خدماتی و مصرفی خنثی شدند. بر این اساس، شاخص کوسپی کره‌جنوبی افت اندک ۰. ۰۵ درصدی را تجربه کرد. این درحالی بود که روز گذشته بازارهای این کشور به علت آزمون سراسری ورودی دانشگاه‌های این کشور، یک ساعت دیرتر باز شدند. بازیگران بزرگ تکنولوژی افت کردند درحالی که برخی نام‌های معتبر تولید رشد قابل ملاحظه‌یی را تجربه کردند. از همین رو سامسونگ الکترونیکس 1.11درصد افت کرد و پوسکو 1.76درصد رشد کرد. همچنین شرکت‌های آرایشی هم سود کردند و در این میان آمورپاسیفیک جهشی 1.46درصدی کرد. بر این اساس بازارهای بزرگ چین ترکیبی از نتایج را به دست آوردند. شاخص هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ 0.07درصد قبل از تعطیلی برای ناهار سود کرد.

این درحالی است که این شاخص برای نخستین بار در بیش از یک دهه، روز چهارشنبه بالاتر از ۳۰۰۰۰ واحد بسته شده بود. در سویی دیگر بازارهای سرزمین اصلی چین، بیشتر در حال افول بودند. شاخص شانگ‌های کامپوزیت 0.86درصد افت کرد و شن‌زن کامپوزیت 1.69درصد سقوط کرد. شاخص گسترده سهام آسیا- اقیانوسیه به جز ژاپن ام‌اس‌سی‌آی با 0.11درصد رشد خود را در محدوده سبز نگاه داشت.

 دیگر مناطق جهان

در امریکا بازارها با اندکی نوسان در پایان معاملات روز جمعه، بسته شدند. نسدق با افزایش اندک 0.07 درصدی، با رکورد 6867.36 واحد به کار خود پایان داد. سایر شاخص‌های مهم هم با اندکی کاهش به کار خود پایان دادند.

صورت‌جلسه فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان داد که سیاست‌گذاران این بانک عموما نظر مثبتی به اقتصاد دارند؛ هرچند برخی مقامات نگرانی‌هایی راجع به تورم داشتند. همچنین در این صورت‌جلسه آمده است: برخی اعضای فدرال رزرو، در مورد شرایط بازار و انباشته شدن بالقوه ناموازنه‌های مالی نگران بوده‌اند. با این حال در این صورت جلسه آمده است که اعضای فدرال رزرو، احتمال افزایش نرخ بهره تدریجی را زیاد دانسته‌اند. طبق اعلام ابزار فدواچ گروه سی‌ام‌ای، روز پنج‌شنبه پیش‌بینی بازار در مورد افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر 91.5درصد بوده است. همچنین، دلار با اندکی کاهش در برابر سبدی از ۶ ارز مهم جهان به کمترین مقدار خود از اکتبر تاکنون رسید. شاخص دلار پس از اینکه تا حد 93.160 هم پایین آمد در مقدار 93.200 تثبیت شد.

 این در حالی است که، دربرابر ین ژاپن، دلار در نرخ ۱۱۱.۳۰ ین معامله شد که نسبت به سطح ۱۱۲ ین که هفته خود را با آن آغاز کرده بود ضعیف‌تر بود اما از میزان 111.17 ین که در روز چهارشنبه به دست آورده بود بهتر شده بود.

 الگوی حرکت بازار چین؛ دو قدم به جلو یک قدم به عقب

شاخص‌ها در بازار چین سنگین‌ترین افت روزانه را در 17 ماه گذشته متحمل شدند. به گزارش سنا، شاخص بلوچیپ در بورس شن ژن بیشترین میزان افت روزانه را در 17 ماه گذشته متحمل شد در حالی که سرمایه‌گذاران به سوی اوراق مشارکت جذب شده‌اند. بر اساس این گزارش افزایش میزان سوددهی اوراق مشارکت در چین، سرمایه‌گذاران را به سوی خرید این اوراق جذب کرده و بازدهی سهام، با وجود سختگیری‌های اخیر چین در خصوص بدهی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، آنها را ناامید کرده است. این در حالی است که، نرخ اوراق مشارکت 10 ساله چین با افزایش سود 4 درصدی همراه شده است. تحلیلگران معتقدند افزایش میزان سود اوراق مشارکت چین به دلیل تصمیم دولت برای جلوگیری از بدهی‌های خارجی است در حالی که در این میان نگرانی‌ها از کندی آهنگ رشد اقتصادی در این کشور نیز وجود دارد. بر این اساس، دو سقوط اخیر بازارهای جهانی در سال‌های 2016 و 2015 میلادی نیز ناشی از نگرانی‌ها نسبت به آینده اقتصادی چین رقم خورد. هفته گذشته نیز قانونگذاران در این کشور سایه پنج مقررات سختگیرانه بر فعالیت‌های بانکی چین را بر بازار سهام این کشور گسترده کردند. علاوه بر این، محدودیت بانک‌ها برای خرید اوراق مشارکت، محدودیت در میزان وام دهی بانک‌ها به مشتریان حقوقی به دلیل برتری در ترازنامه‌های آنها، از جمله دو مورد اخیری بود که قانونگذاران این کشور با اعمال آنها، موجب محدودیت عملکرد بانک‌ها در چین شدند. در این میان شاخص CSI در چین که نشان‌دهنده میزان معاملات سهام شرکت‌های بزرگ در بورس شانگهای و شن ژن است با افت 3 درصدی همراه شد و بیشترین میزان افت روزانه را نسبت به سال 2016 میلادی از آن خود کرد. دونگ شونژیاو، تحلیلگر اوراق بهادار در کارگزاری پاسیفیک در این خصوص اظهار داشت: در نیمه اول سال سهام شرکت‌های بزرگ با رشد قابل توجهی همراه شد. اما در نیمه دوم سال تصمیمات سرمایه‌گذاران نشان می‌هد که تمایل به نقدشوندگی بیشتر شده است و افزایش سهام در پرتفوی از اولویت‌های سرمایه‌گذاران نیست. وی ادامه داد: ممکن است که افزایش نرخ سود اوراق مشارکت در این میان تاثیرگذار باشد اما عامل اصلی نخواهد بود. این کارشناس بازار ادامه داد: با اینکه اوضاع اقتصادی در چین همچنان به درجه مطلوبیت نرسیده است اما افزایش شاخص شانگهای در هفته گذشته با وجود رشد میزان سوددهی اوراق مشارکت در بانک‌ها به ثبت رسید و می‌توان گفت که بازار همچنان به روند عادی خود ادامه می‌دهد. وی ادامه داد: مسیر شاخص‌ها در بازار چین از الگوی خاصی تبعیت می‌کند. دو قدم به جلو یک قدم به عقب. اگر دو روز شاخص به صورت متوالی رشد داشته باشد به‌طور حتم در روز سوم با روند اصلاحی رو‌به‌رو خواهد بود.

 

 

ارسال نظر