بحران ازدواج کودکان

۱۳۹۶/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۳۳۲
بحران ازدواج کودکان

گروه گوناگون   

این روزها، تلاش‌های بسیاری ازسوی نهادهای جهانی برای مقابله با ازدواج کودکان صورت می‌گیرد. با این ‌حال، طبق آمار منتشر شده، سالانه بیش از 7 میلیون دختر در جهان، زیر سن قانونی ازدواج می‌کنند و آن‌طور که اعلام شده، نزدیک به 100میلیون دختر، به‌دلیل حمایت ‌نشدن از سوی قوانین کشورشان، در معرض بحران ازدواج کودکان قرار می‌گیرند. طبق تحقیقات به‌عمل آمده، ریشه‌های فرهنگی از مهم‌ترین عوامل ازدواج زودهنگام پسران و دختران است که حتی در شرایطی، قوانین کشورها نیز نمی‌تواند مانع این بحران شود. برخلاف اینکه تصور می‌شود تنها کودکان کشورهای فقیر و توسعه‌‌نیافته دچار ازدواج‌های اجباری و زودهنگام می‌شوند، تازه‌ترین آمار منتشر شده نشان می‌دهد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی که نهادهای بسیاری بر این موضوع نظارت می‌کنند نیز، این بحران دیده می‌شود.

 طبق گزارش‌های به دست آمده، باتوجه به اینکه در امریکا سن قانونی ازدواج 18سالگی است، اما سالانه بیش از 13 هزار کودک زیر 18 سال در این کشور تن به ازدواج می‌دهند. تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد در سال‌های 2000 تا 2015، بیش از 200 هزار کودک و نوجوان در امریکا ازدواج کرده‌اند. این درحالی است که بسیاری از نهادهای دفاع از حقوق کودکان، از کاهش حدود

 10 تا 25 هزار نفری ازدواج کودکان زیر 18سالگی در امریکا خبر داده‌اند. در سال 2000، حدود 23هزار و 583 کودک زیر 18 سال تن به ازدواج‌های اجباری داده‌اند که این رقم در سال 2010، حدود 9 هزار نفر اعلام شد. این آمار، کاهش 61درصدی ازدواج کودکان زیر 18 سال در امریکا را نشان می‌دهد. با این‌ حال، همان‌طور که گفته شد، همچنان گزارش‌های بسیاری از آمار بالای ازدواج زودهنگام دختران در برخی ایالت‌های امریکا خبر می‌دهد. طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان فرانت لاین، رکورد کمترین سن ازدواج در امریکا، مربوط به سال 2000 بود که در این سال، حدود 3 کودک 10ساله ازدواج کرده بودند. هر چند این شمارش به‌صورت کامل نیست؛ چراکه در بسیاری از ایالت‌ها، این آمار تنها به‌صورت محلی ثبت شده و در شمارش آمار کلی ایالت‌ها وارد نمی‌شود. همچنین از آنجا که این ازدواج‌ها به دلیل مغایرت با قوانین امریکاست، گاهی در بعضی شهرها، به صورت رسمی و قانونی ثبت نمی‌شود. با این‌ حال، آن‌طور که این سازمان اعلام کرده، از سال 2000، حدود 2 ازدواج کودکان 11ساله و 10 ازدواج در 12 سالگی در چند ایالت مورد بررسی، ثبت شده است. 51 کودک 13ساله امریکایی نیز، در این بازه زمانی به ازدواج‌های اجباری تن داده‌اند. هر چند تلاش‌های بسیاری ازسوی نهادهای حمایت از حقوق بشر برای کنترل ازدواج‌های کودکان صورت می‌گیرد، اما اجرای ضعیف قوانین و وجود عرف‌های سنتی یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج‌های زودهنگام کودکان به‌شمار می‌روند.  همچنین، طبق گزارش‌های منتشر شده، در بسیاری از ایالت‌های امریکا، هیچ قانونی درباره سن ازدواج وجود ندارد. این موارد باعث شده که طبق آمار اعلام شده، حدود یک‌هزار کودک 14 ساله امریکایی، در 15سال اخیر تن به ازدواج‌های اجباری داده باشند. براساس سایر گزارش‌های منتشر شده، ایالت تگزاس، با ثبت بیش از 34 هزار ازدواج کودکان کمتر از 18سال، از نظر تعداد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است. فلوریدا نیز با بیش از 14هزار مورد و ایالت کنتاکی با حدود 12 هزار مورد، در رتبه‌های بعدی ازدواج‌های زودهنگام کودکان قرار دارند. همچنین، ایالت «ایاهو» امریکا ‌نسبت به جمعیتی که دارد، بیشترین آمار ازدواج‌های زودهنگام و اجباری را به خود اختصاص داده است. آمار منتشر شده از بحران ازدواج زودهنگام کودکان در سایر کشورها، همچنین نفوذ فرهنگ و عرف‌های سنتی در بسیاری از مناطق که مانع اجرای درست قانون می‌شود، نگرانی‌های بسیاری را ایجاد کرده است. بر این اساس، مسوول سیاست‌گذاری صندوق نجات کودک اعلام کرده که با وجود اینکه قدم اول در راه برطرف کردن این معضل قرار دادن موانع قانونی است اما خطر ازدواج برای میلیون‌ها کودک دختر در جهان ادامه دارد مگر آنکه با آن برخورد ضربتی کنیم. باید نگرش جوامع را تغییر دهیم تا بتوانیم یک‌بار برای همیشه این معضل را ریشه‌کن کنیم. مسوول سیاست‌گذاری صندوق نجات کودک ادامه تحصیل را بهترین راه برای رشد سالم دختران و بالا رفتن توانایی آنان در تامین معیشت خود معرفی کرده است.

 

ارسال نظر