روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۵۵

مزیت صنعتی اسلواکی برای ایران

فارس    دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر بتوانیم از خط اعتباری ۲۰۰میلیون دلاری که ۱۰۰میلیون دلار آن مربوط به اسلواکی و ۱۰۰میلیون دلار آن مربوط به اتریش است، خوب استفاده کنیم کم کم می‌توان آن را اضافه کرد. بهمن عشقی با اشاره به همایش تجاری ایران و اسلواکی گفت: اسلواکی کشوری تقریبا توسعه یافته است اما شاخص‌های توسعه‌یافتگی در آن درحال رشد است.  او با بیان اینکه اسلواکی این قابلیت را دارد که به دروازه ورود ایران به بازار اروپا تبدیل شود، گفت: حقیقت این است که ایران دروازه چندانی برای ورود به اتحادیه اروپا ندارد و این کشور می‌تواند چنین نقشی را برای ایران ایفا کند. عشقی تصریح کرد: نخستین مرحله حل مسائل بانکی است زیرا با توجه به گفته‌های تجار دو کشور موضوع روابط بانکی بین دو کشور حاد است. عشقی افزود: اگر اعتبار 200میلیون دلاری که 100میلیون دلار آن مربوط به اسلواکی و 100میلیون دلار آن مربوط به اتریش است را خوب استفاده کنیم، کم‌کم می‌توان آن را اضافه کرد.  عشقی با بیان اینکه نگاه من به اسلواکی نگاه صادراتی نیست، بیان کرد: اسلواکی کشوری هدفمند و مزیت‌های شناخته شده دارد که می‌توان از این مزیت‌ها برای راه‌اندازی چرخ صنعت ایران استفاده کرد.  او با بیان اینکه اسلواکی به لحاظ سرانه تولید خودرو در دنیا اول است، تصریح کرد: این کشور هم پول و هم دانش فنی دارد که می‌تواند برای ایران سودمند باشد.

کاهش صادرات فرش متوقف شد

ایسنا    رییس مرکز ملی فرش ایران ارزش صادرات فرش ایران در نیمه نخست امسال را ۱۵۳میلیون دلار اعلام کرد و گفت این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۳درصدی را نشان می‌دهد. حمید کارگر در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فرش دستباف اظهار کرد: در سال گذشته ارزش صادرات فرش ایران ۳۵۹میلیون دلار بود که این رقم نسبت به ۳۰۰میلیون دلار سال قبل رشد خوبی را نشان می‌دهد. او با انتقاد از سازمان امور مالیاتی در حذف معافیت مالیاتی فرش دستباف اظهار کرد: با وجود اصرار وزیر سابق صنعت و معدن مبنی بر معافیت مالیات فرش دستباف متاسفانه سازمان امور مالیاتی در تدوین لایحه‌یی که به مجلس فرستاده، معافیت مالیات بر درآمد فرش دستباف را حذف نکرده که امیدوارم نمایندگان مجلس با برگرداندن این لایحه نسبت به آن موضع‌گیری کنند. به گفته کارگر درحال حاضر هیچ بخشی مشابه و همتراز با فرش دستباف نمی‌توان یافت که تا این حد مقاوم باشد و با سرمایه‌گذاری کم اشتغال‌زایی بالایی ایجاد کند. رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: در چند سال اخیر روند صادرات فرش مطلوب بوده ولی عدد صادرات قابل قبول نبوده است. اگرچه روند کاهش صادرات متوقف و روند افزایش جایگزین آن شده ولی انتظار می‌رود با اجرای برجام و بعد از 6 سال وقفه صادرات فرش ایران توسط تجار ایرانی با قدرت و گستردگی بیشتری انجام شود.

تفاهمنامه انجمن‌های صنایع لبنی ایران و اتحادیه اروپا

تسنیم    انجمن‌های صنایع لبنی ایران و اتحادیه اروپا «سند همکاری مشترک» در زمینه انتقال تجربیات و دانش صنایع لبنی امضا کردند. دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در  این باره گفت: این سند همکاری با محوریت موضوعاتی چون تبادلات علمی و تجربی در زمینه ارتقای کیفی شیر خام در کشور و مطابقت استانداردهای محصولات لبنی ایران با استاندارد اتحادیه اروپا(CE) به نحوی که محصولات لبنی ایران قابلیت صدور به کشورهای این اتحادیه و به تمام کشورهای دنیا باشد. رضا باکری با اشاره به افزایش 300تا 350کیلوگرمی مصرف لبنیات خانوارهای اتحادیه اروپا به طور سالانه گفت: یکی دیگر از محورهای این تفاهمنامه انتقال تجربیات اتحادیه اروپا در زمینه افزایش مصرف سرانه سالانه خانوار ایرانی است. تبادل تجربیات و دانش علمی در ارتباط با زنجیره تامین شیر و تبادل دانشجو و متخصص در حوزه صنایع لبنی نیز از دیگر محورهای این تفاهمنامه بوده است.

پیوند بخش خصوصی با نظام آموزشی

پایگاه خبری اتاق تهران    رییس اتاق تهران ضمن ابراز همدردی با زلزله‌زدگان کرمانشاه، به نقش تربیتی مدارس اشاره کرد و گفت: وظیفه اتاق تهران اگرچه، بیشتر معطوف به حمایت از صنعتگران، تولیدکنندگان، بازرگانان و کشاورزان است اما به این نتیجه رسیده‌ایم که رونق در تولید و پویایی اقتصاد کشور در گرو آموزش و پرورش کارآمد و تربیت نیروی انسانی است. مسعود خوانساری، با بیان اینکه اتاق تهران یکی از ماموریت‌های خود را تربیت نیروی انسانی و آموزش و پرورش قرار داده است، افزود: اتاق تهران توانسته است به 150 دانشجو و دانش‌آموز در سال بورسیه تحصیلی اختصاص دهد که اغلب در مناطق محروم هستند. ضمن اینکه، اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران هر یک ارقام قابل‌توجهی در حوزه آموزش و پرورش هزینه می‌کنند. چنانکه پویشی توسط اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشور با عنوان ایران من راه‌اندازی شده است که ساخت حدود یک‌هزار مدرسه در کشور را در دستور کار قرار داده است.

او سپس به بازگشت مدیریت بیمارستان بازرگانان از کمیته امداد به اتاق تهران سخن گفت و اینکه اتاق تهران در راستای ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خویش قصد دارد این بیمارستان را برای خدمت‌رسانی به محرومان به بیمارستان مجهزی تبدیل کند.  رییس اتاق تهران در ادامه این نکته اشاره کرد که هر چه در حوزه آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری شود باز هم کافی به نظر نمی‌رسد.

نایب‌رییس اتاق تهران نیز در مراسم افتتاح سالن کمک آموزشی دبیرستان سوم شعبان تهران طی سخنانی بر اهمیت مقوله آموزش و پرورش در نظام جمهوری اسلامی و جایگاه آن در ارتقای فرهنگی کشور و جامعه اشاره کرد و نقش خیرین مدرسه‌ساز در ساختار نظام آموزشی کشور را بی‌بدیل دانست. علا میرمحمدصادقی که از بنیانگذاران مدرسه رفاه و ازجمله خیرین مدرسه‌ساز در ایران است، از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور به‌عنوان یار و همراه وزارت آموزش و پرورش کشور در توسعه مکان‌های آموزشی به‌ویژه در مناطق محروم، یاد کرد.

 

ارسال نظر