کشاورزی

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۲۷

ایجاد پست‌ قرنطینه گیاهان در مناطق آزاد

رییس سازمان حفظ نباتات از ایجاد پست‌های قرنطینه‌یی گیاهی در مناطق آزاد خبر داد و گفت: نخستین مرکز قرنطینه در منطقه آزاد چابهار فعال شده و در مناطق آزاد ماکو و کیش نیز تا ۲هفته آینده وارد مدار می‌شود. محمدعلی باغستانی در گفت‌وگو با فارس از ایجاد مرکز قرنطینه حفظ نباتات در مناطق آزاد کشور خبر داد و گفت: طی هماهنگی‌ که با سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی داشته‌ایم، 3هفته اخیر نخستین مرکز قرنطینه در منطقه آزاد چابهار شروع به کار کرد. وی همچنین از احداث مرکز قرنطینه و حفظ نباتات در منطقه آزاد کیش خبر داد و افزود: فضای لازم در اختیار ما قرار گرفته و کار احداث این مرکز درحال انجام است و امیدواریم تا دو هفته ‌آینده مرکز قرنطینه کیش نیز کار خود را آغاز کند همچنین‌ در منطقه آزاد ماکو. رییس سازمان حفظ نباتات به این نکته اشاره کرد که تاکنون پیش از این هیچ مرکز قرنطینه گیاهی در مناطق آزاد وجود نداشت و اگر قرار بود، گیاهی به سرزمین اصلی کشور وارد شود در شهرهای اصلی قرنطینه می‌شد که مشکلاتی را در بازار به وجود آورده بود.  وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: وقتی قرار بود نوعی از گیاهان وارد مناطق اصلی بشود به دلیل نداشتن شرایط و استانداردهای لازم امکان ورود را نداشت.  باغستانی گفت: قرار بر این شد تا محصولات کشاورزی از ابتدا با نظارت قرنطینه‌یی وارد مناطق آزاد شوند تا اگر لازم بود، آنها وارد سرزمین اصلی شوند، دیگر مشکلی نداشته باشیم.  دو هفته اخیر تفاهمنامه‌یی بین رییس سازمان مناطق آزاد کشور و وزیر جهاد کشاورزی به امضا رسید تا در مناطق آزاد هم مراکز قرنطینه گیاهی ایجاد شود. ورود گیاهان غیربومی به کشور خطر ورود آفات و بیماری‌های جدید را به همراه دارد که به سرعت به گیاهان بومی کشور قابل انتقال خواهد بود. آفت مگس زیتون و شب‌پره شمشاد ازجمله آفات وارداتی است. ورود میوه و گیاهان قاچاق علاوه بر ضربه به تولید داخل خطر انتقال آفات گیاهی را هم به دنبال دارد چراکه در واردات رسمی مراحل قرنطینه گیاهی قبل از ورود به داخل کشور طی می‌شود.

محورهای پیشنهادی تحقیق و تفحص از دامپزشکی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تصمیم برخی نمایندگان برای تحقیق و تفحص درباره سازمان دامپزشکی کشور خبر داد و 10محور آن را برشمرد.  سازمان دامپزشکی کشور به وزارت جهاد کشاورزی وابسته است و وظیفه حفاظت از سلامت حیوانات به ویژه حیوانات اهلی و نظارت بر فرآورده‌های دامی را بر عهده دارد.  پیشینه تشکیل این سازمان به سال 1303و تاسیس‌ شعبه‌ مخصوصی‌ به‌ نام‌ دفع‌ آفات‌ حیوانی‌ و سرم‌سازی‌ زیر نظر موسسه‌ پاستور برمی‌گردد.

قانون «سازمان دامپزشکی» سال ۱۳۵۰و تشکیلات سازمانی آن 4سال بعد توسط مجلس ملی تصویب شد.

سال ۱۳۷۹ در پی ادغام وزارتخانه‌های جهاد سازندگی و وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پیگیری تحقیق و تفحص از سازمان دامپزشکی در دست‌کم 10محور و با امضای برخی نمایندگان خبر داد.  شهرام کوسه غراوی گفت: گزارش‌های متعدد حاکی از نارضایتی جدی دامپزشکان از وضعیت سازمان دامپزشکی است، بتازگی نیز تعدادی از این افراد در اعتراض به وضع این سازمان در مقابل مجلس تجمع و اعتراض خود را اعلام کردند.  نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی یکی از محورهای تحقیق و تفحص را تاخیر در برگزاری انتخابات شوراهای استانی به مدت 4سال اعلام کرد. وی اضافه کرد: توقف غیرقانونی روند انتخابات سال 95 نارضایتی از عملکرد و مدیریت سازمان دامپزشکی کشور، برگزار نشدن مجامع عمومی و فوق‌العاده سازمان دامپزشکی در 8 سال گذشته و فقدان شفافیت مالی در سازمان مرکزی دامپزشکی از دیگر محورهای مورد نظر نمایندگان در تحقیق و تفحص است.

به کارگیری مشاوران و افراد فاقد صلاحیت در سازمان مرکزی و اتلاف منابع مالی، اجرای نامناسب وظایف قانونی تکلیفی ازجمله ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری و ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی، ناکارایی مدیریتی و صرف هزینه‌های گزاف در سفرهای استانی تبلیغاتی، تعطیلی غالب شوراهای استانی به سبب ضعف مدیریتی و ایجاد تقابل با اداره‌های کل دامپزشکی در سراسر کشور و بی‌توجهی به مطالبات اعضای سازمان نظام دامپزشکی از دیگر مسائل مورد نظر در تحقیق و تفحص از سازمان دامپزشکی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، سازمان دامپزشکی کشور اهدافی مانند تامین بهداشت و سلامت و فراهم‌سازی رفاه دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دامی، تامین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌های دامی و پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام پیگیری می‌کند.

فراهم‌سازی شرایط ورود به بازارهای جهانی، توسعه پایدار و سرمایه‌گذاری در بخش دام و اجرای الزامات، مقررات و دستورالعمل‌های بهداشتی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط از دیگر وظایف این سازمان است.

1.6 میلیون نفر تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی

قائم‌مقام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر آمادگی این صندوق را برای پوشش بیمه اجتماعی بافندگان فرش دستباف با پرداخت ماهیانه ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.  به گزارش ایسنا، صمدالله فیروزی در همایش اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال فرش دستباف اظهار کرد: در اصل ۲۹ قانون اساسی یکی از جامع‌ترین تعریف‌ها در حوزه تامین اجتماعی دیده می‌شود. برابر این اصل برخورداری از تامین اجتماعی در قبال حوادث پیری، از کارافتادگی، بازنشستگی، فوت و سوانح حقی است همگانی و دولت مکلف است با استفاده از منابع عمومی نسبت به این حق عمومی اقدام کنند.  وی ادامه داد: با تصویب قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی و شکل‌گیری وزارت رفاه و تامین اجتماعی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شکل گرفت که سهل‌ترین و ارزان‌ترین بیمه اجتماعی کشور متعلق به این صندوق است.  فیروزی افزود: این صندوق در عمر ۱۲ساله خود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی، عشایر و کشاورزی را تحت پوشش قرار داده و بیش از ۴۰هزار سرپرست خانوار مستمری‌بگیر دارد.

 

ارسال نظر