درخشش سینمای ایران در آن سوی مرزها

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۸۵
درخشش سینمای ایران در آن سوی مرزها

«رویاهای دم صبح» ساخته مهرداد اسکویی، لوح تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره سارایوو را دریافت کرد. به گزارش مهر، فیلم مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی شنبه ۱۱ نوامبر ساعت ۲۰ در دوازدهمین دوره جشنواره فیلم «پراوو لودسکی» به نمایش در آمد. «رویاهای دم صبح» در این جشنواره از طرف گروه داوری مورد قدردانی قرار گرفت. این جشنواره از ۸ تا ۱۳ نوامبر ۲۰۱۷ در سارایوو برگزار شد. جشنواره «پراوو لودسکی» که درباره سینما و هنرهای مستقل است، کارش را با نمایش فیلم‌های مستند آموزشی برای دانشجویان اروپایی شروع و از سال ۲۰۰۶ در قالب یک جشنواره بین‌المللی فعالیت کرده است و از سینمای خلاق مستند حمایت می‌کند. مستند بلند سینمایی «رویاهای دم صبح» در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهرداد اسکویی ساخته شد و داستان نوجوانان دختر زیر ۱۸ سالی را تعریف می‌کند که در کانون اصلاح و تربیت شهر تهران تحت نظارت هستند. این فیلم سومین قسمت از مستندهای سه‌گانه اسکویی است که بعد از «روزهای بی‌تقویم» و «آخرین روزهای زمستان» از راه رسید. این فیلم در سی‌ و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر و شصت‌ و ششمین دوره برلیناله آلمان در بخش مسابقه برگزیده شد و مهرداد اسکویی در جشنواره ترو فالس امریکا با بردن جایزه ترو ویژن به عنوان برترین مستندساز سال ۲۰۱۶ جهان برگزیده شد.

همچنین گفته شده که «رهایی از بهشت» نیز در جشنواره «ری‌آنیمانیا» ارمنستان با آثار دیگر به رقابت می‌پردازد. انیمیشن سینمایی «رهایی از بهشت» ساخته علی نوری اسکویی به نهمین دوره جشنواره «ری‌آنیمانیا» ارمنستان راه یافت. در این جشنواره «دوست داشتن ونسان» ساخته دوروتا کوبیلا و هیو ولشمن، «روباه بزرگ بد و قصه‌های دیگر» ساخته بنجامین رینر و پاتریک ایمبرت و

«COCOLORS»  ساخته توشی‌هیسا یوکوشیما دیگر رقبای «رهایی از بهشت» هستند. جشنواره فیلم انیمیشن «ری‌آنیمانیا» ایروان سال ۲۰۰۸ توسط ورژ کاسونی کارتونیست و نقاش تاسیس شد. این جشنواره از ۲۱ آبان ماه آغاز به کار کرده است. «رهایی از بهشت» داستانی چندلایه از نویسنده‌یی را روایت می‌کند که در جست‌وجوی یافتن قهرمان کودکی‌اش وارد ماجرایی عجیب می‌شود. نویسنده این فیلم مجید آسودگان و ساخت موسیقی آن برعهده محمدرضا علیقلی بوده است.

 

ارسال نظر