امریکایی‌ها در انتظار جمعه سیاه

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۹۴
امریکایی‌ها در انتظار جمعه سیاه

گروه گوناگون   تنها دو هفته تا عید شکرگزاری باقی مانده است. طبق گزارش‌های منتشر شده، مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان در امریکا در این روزها معمولا در حال آماده کردن خود برای خرید و فروش محصولات هستند، چرا که پس از عید شکرگزاری، آیین خرید کریسمس آغاز می‌شود.

طبق گزارش‌های به دست آمده، روز بعد از عید شکرگزاری که چهارمین پنج‌شنبه نوامبر است، به جمعه سیاه شهرت دارد.

«جمعه سیاه» از سال ۱۹۵۲ به عنوان روز شروع خریدهای کریسمس و سال نو میلادی شناخته می‌شود. آن‌طور که در سایر گزارش‌ها به دست آمده، جمعه سیاه از سال ۲۰۰۵ به شکل امروزی عنوان شلوغ‌ترین روز خرید سال را به خود گرفته است. البته بسیاری معتقدند که جمعه سیاه از سال‌ها پیش از این هم شلوغ‌تر بوده است. جدی‌تر شدن جمعه سیاه به‌عنوان زمان شروع خریدهای سال نو میلادی و هدایای کریسمس با توسعه و نفوذ بیشتر اینترنت در کشورهای پیشرفته جهان همزمان شد تا به این ترتیب علاقه‌مندان به خریدهای آنلاین هم دست به کار شده و روز مخصوصی را برای خرید آنلاین هدایا و ملزومات سال نو انتخاب کنند. بر این اساس، نخستین دوشنبه بعد از روز عید شکرگزاری «دوشنبه مجازی» یا سایبر ماندی نام گرفت تا شرکت‌های بازاریابی و فعال در زمینه تجارت الکترونیک مردم را به خرید آنلاین تشویق کنند.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، آخر هفته شکرگزاری امسال نیز رکورد فروش جدیدی ثبت خواهد کرد؛ چرا که طبق آمار منتشر شده حدود 50 درصد امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد خرید در روز جمعه سیاه یا دوشنبه سایبری دارند. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2016 حدود 39درصد از امریکایی‌ها در روزهای پس از روز شکرگزاری در آیین خرید کریسمس شرکت کرده‌اند که این آمار در سال 2015 حدود 34 درصد اعلام شده بود. همان‌طور که اعلام شد، سال‌هاست که روز جمعه سیاه شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها به شمار می‌رود. هرچند این آیین در ابتدا در امریکای شمالی برگزار می‌شد، اما مانند بسیاری از سنت‌های دیگر به سایر کشورها سرایت کرده است.

اهمیت خرید در روز جمعه سیاه به قدری است که فروشگاه‌ها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه‌ها رفته و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، آمار خرید در این روز نیز هر سال افزایش می‌یابد.

در سال 2014، نیمی از امریکایی‌ها در این روز در آیین خرید کریسمس شرکت کردند که این آمار در سال 2016 به 56 درصد رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال 2017 خریداران جمعه سیاه به 61 درصد خواهند رسید.

با گسترش نفوذ اینترنت، دوشنبه سایبری نیز بازار داغ‌تری پیدا کرده تا جایی که آمارها نشان می‌دهد در سال 2015 فروش آنلاین در این روز رکوردی حدود 2.98میلیارد دلار به ثبت رساند. این رقم در سال 2014 حدود 2.56میلیارد دلار بود. هرچند که متوسط ارزش هر سفارش در سال 2015 حدود 128 دلار اعلام شد که این میزان در سال 2014 حدود 160دلار بود. البته تخفیف‌های فروشگاه‌های آنلاین در این روز یکی از عواملی است که ارزش سفارش‌ها کاهش می‌یابد. از طرفی علاوه بر کاهش ارزش سفارش‌های آنلاین در این روز، درصد افرادی که به صورت آنلاین خرید می‌کنند نیز کاهش پیدا کرده است.

در سال 2015 حدود 60درصد امریکایی‌ها خریدهای سال نو خود را در روز دوشنبه سایبری و به صورت آنلاین انجام دادند. این آمار در سال 2016 به 63درصد رسید. هر چند که انتظار می‌رود، دوشنبه سایبری بیشتر مورد توجه علاقه‌مندان به تکنولوژی و فضای مجازی باشد، اما جالب است بدانید که در جمعه سیاه پیشنهادهای خرید بهتری در حوزه تکنولوژی ارائه می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2017 خریدهای فصل تعطیلات سال نو میلادی در روز جمعه سیاه به میزان قابل توجهی بیشتر از روز دوشنبه سایبری باشد.

گفته شده در سال 2017 حدود 61درصد از امریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که خریدهای سال نو خود را در روز دوشنبه سایبری انجام می‌دهند. این رقم نشان می‌دهد که خریدهای آنلاین در مقایسه با سال‌های گذشته در این روز کاهش یافته است.

 

ارسال نظر