افزایش نرخ ارز و سکه

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۶۱

گروه بانک و بیمه   

دیروز شنبه نرخ رسمی 29 ارز با افزایش و 7 ارز با کاهش همراه شد. نرخ رسمی دلار با 41 ریال افزایش 3519 تومان، پوند با 111 ریال رشد 4640.5 تومان و یورو با 259 ریال رشد 4102.8 تومان ارزش‌گذاری شد. به گزارش «تعادل» صرافی‌های پایتخت نیز هر دلار امریکا را با ۶ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته ۴هزار و ۷۸ تومان می‌فروختند. همچنین قیمت داد و ستد هر یورو با ۱۰تومان رشد نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته ۴هزار و ۷۹۸ تومان و هر پوند با

۶ تومان افزایش ۵ هزار و ۴۳۶ تومان تعیین شده بود.

اختلاف دو نرخ دلار مبادله‌یی و آزاد اکنون به 559 تومان رسیده است.

در بازار ارز نیز هر اونس جهانی به 1276 دلار رسیده است در نتیجه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۸ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته یک میلیون و ۳۶۱ هزار تومان فروخته می‌شد.

همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۴۰۰ تومان افت نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته، یک میلیون و ۲۹۳ هزار تومان معامله شد. نیم سکه با ۴ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته ۶۸۵ هزار و ۳۰۰ تومان و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با یک هزار تومان افت، ۳۸۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. قیمت هر قطعه سکه گرمی نیز با ۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز مذکور ۲۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۵۵۰ تومان رشد، ۱۲۵ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین شورای جهانی طلا اعلام کرد: تقاضا برای جواهرات در ایران در 3ماهه سوم ۲۰۱۷ برای نهمین دوره 3ماهه متوالی افزایش داشته و با رشدی ۸درصدی به 11.4تن رسیده است. تقاضا برای جواهرات طلا در عربستان و امارات بعد از افزایش مقطعی طی چند هفته آینده، احتمالا قبل از اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده در ماه ژانویه در این کشورها کاهش خواهد یافت.

بر اساس جدیدترین گزارش شورای جهانی طلا، کاهش قیمت نفت و افزایش هزینه‌ها موجب شده تا تقاضا برای جواهرات در عربستان در 3ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 9درصد کاهش یابد. تقاضا برای جواهرات در امارات هم افت 10درصدی را نشان می‌دهد. تقاضای عربستان برای جواهرات در این مدت به 9.8 تن رسیده، در حالی که تقاضای امارات 7 تن بوده است. به‌طور کلی تقاضا در خاورمیانه برای جواهرات در 3ماهه سوم 2017 با افت 4درصدی به 40.9 تن رسیده که پایین‌ترین رقم از سال 2014 تاکنون است. در گزارش شورای جهانی طلا آمده است، اعمال مالیات بر ارزش افزوده 5درصدی در عربستان و امارات می‌تواند موجب افزایش تقاضا قبل از پایان سال شود، هرچند که ما معتقدیم این تاثیر موقتی خواهد بود... تقاضا برای جواهرات احتمالا با اجرای این طرح کاهش خواهد یافت. تقاضا برای جواهرات در ایران در 3ماهه سوم امسال برای نهمین دوره 3ماهه متوالی افزایش داشته و با رشد 8درصدی به 11.4تن رسیده است. به گفته شورای جهانی طلا، کاهش نرخ بهره در ایران موجب شده تا مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت خرید طلا روی بیاورند. تقاضای ایران برای خرید شمش و سکه طلا 5.5تن بوده، در حالی که این رقم یک‌سال پیش تنها 2.7 تن بوده است. تقاضای ترکیه برای شمش و سکه طلا در این بازه زمانی تقریبا سه‌برابر شده و از 5.3 تن در مدت مشابه سال قبل به 15تن رسیده است. کاهش قیمت طلا به لیر ترکیه و یک برنامه اعطای وام دولتی از عوامل افزایش تقاضا برای طلا در ترکیه بوده‌اند.

 

ارسال نظر